"Terapia zajęciowa"

Identyfikator Librowy: 161468

Spis treści

Przedmowa 8

Od Redaktor naukowej 10

CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY TERAPII ZAJĘCIOWEJ 16

1. Terapia zajęciowa – podstawowe pojęciaEdyta Janus 18

1.1. Wprowadzenie 18

1.2. Rys historyczny 18

1.3. Definiowanie terapii zajęciowej 20

1.4. Definicja zajęcia 21

1.5. Zajęcie, zdrowie, dobrostan 23

1.6. Podejście Person Centered Practice 24

1.7. Podsumowanie 26

Piśmiennictwo 26

Pytania sprawdzające 26

2. Modele praktyki w terapii zajęciowejMarta Kądziołka 28

2.1. Wprowadzenie 28

2.2. Przykładowe modele praktyki 29

2.2.1. Person-Environment-Occupation Model (PEO) 29

2.2.2. Canadian Model of Occupational Performance – Engagement (CMOP–E) 31

2.2.3. Model of Human Occupation (MOHO) 34

2.2.4. Model Kawa 36

2.3. Podsumowanie 39

Piśmiennictwo 39

Pytania sprawdzające 39

3. Analiza aktywnościUrszula Chrabota 40

3.1. Wprowadzenie 40

3.2. Znaczenie i cele analizy aktywności 40

3.3. Proces analizy aktywności 42

3.3.1. Wybór zajęcia do analizy 43

3.3.2. Podział czynności na etapy 43

3.3.3. Określenie materiałów, narzędzi, sprzętu i warunków środowiska niezbędnych do wykonania czynności 44

3.3.4. Funkcje organizmu 45

3.3.5. Struktury organizmu 46

3.3.6. Umiejętności 46

3.4. Podsumowanie 48

3.3.7. Analiza zebranych informacji 48

Piśmiennictwo 49

Pytania sprawdzające 49

4. Proces terapii zajęciowej na przykładzie Canadian Practice Process Framework (CPPF)Anna Misiorek 50

4.1. Wprowadzenie 50

4.2. Poszczególne elementy procesu CPPF 51

4.3. Etapy (kroki) procesu CPPF 53

4.3.1. Rozpoczęcie współpracy z osobą (pacjentem) (Enter/initiate) 53

4.3.2. Określenie obszaru działania (Set the stage) 55

4.3.3. Ocena/ewaluacja (Assess/evaluate) 56

4.3.4. Ustalenie celów szczegółowych i planowanie terapii (Agree on objectives and plan) 56

4.3.5. Implementacja planu (Implement the plan) 58

4.3.6. Monitoring i modyfikacja (Monitor and modify) 58

4.3.7. Ewaluacja wyników (Evaluate outcome) 58

4.4. Podsumowanie 59

4.3.8. Zakończenie współpracy (Conclude/Exit) 59

Piśmiennictwo 60

Pytania sprawdzające 60

5. Etyka zawodu terapeuty zajęciowegoAgnieszka Smrokowska-Reichmann 62

5.1. Wprowadzenie 62

5.2. Niezbędność refleksji etycznej w zawodzie terapeuty zajęciowego 63

5.3. Definicja i odgraniczenie etyki 64

5.4. Odmiany etyki 65

5.5. Etyka ogólna a etyki stosowane 66

5.6. Etyka zawodu i kodeks etyki zawodowej 67

5.7. Dylematy etyczne w zawodzie terapeuty zajęciowego 68

5.8. Odpowiedzialność moralna terapeuty zajęciowego w oparciu o Kodeks Etyki Zawodowej sformułowany przez COTEC 68

5.8.1. Cechy i obowiązki terapeuty zajęciowego 69

5.8.2. Uniwersalne zasady etyczne 70

5.8.3. Model rozwiązywania problemów 70

5.9. Podsumowanie 71

Piśmiennictwo 71

Pytania sprawdzające 71

5.8.4. Reprezentatywne przykłady przypadków 71

CZĘŚĆ II. TERAPIA ZAJĘCIOWA W PRACY Z PACJENTEM 74

6. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządów ruchuPaulina Aleksander-Szymanowicz 76

6.1. Wprowadzenie 76

6.2. Metody i narzędzia oceny w dysfunkcjach narządów ruchu 77

6.2.1. Podstawowe narzędzia oceny pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu 77

6.2.2. Wybrane narzędzia oceny czynności dnia codziennego (ADL) pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu 78

6.2.3. Wybrane narzędzia oceny kończyny górnej pacjenta reumatologicznego lub ortopedycznego 78

6.2. Wybrane narzędzia oceny pacjenta neurologicznego 79

6.3. Wybrane obszary interwencji 79

6.3.1. Lokomocja 80

6.3.2. Higiena osobista 80

6.4. Opis przypadku 81

6.3.3. Przygotowywanie posiłków 81

6.4.1. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia neurologicznego 81

6.4.2. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia reumatologicznego 82

6.5. Podsumowanie 84

Piśmiennictwo 85

Pytania sprawdzające 85

7. Terapia zajęciowa w pediatriiAleksandra Kulis 86

7.1. Wprowadzenie 86

7.2. Metody i narzędzia oceny w pediatrii 87

7.3. Wybrane obszary interwencji 89

7.4. Opis przypadku 92

7.5. Podsumowanie 94

Piśmiennictwo 94

Pytania sprawdzające 94

8. Terapia zajęciowa w geriatriiAneta Bac 96

8.1. Wprowadzenie 96

8.2. Metody i narzędzia oceny w geriatrii 97

8.3. Wybrane obszary interwencji 99

8.3.1. Pacjenci geriatryczni bez choroby otępiennej 99

8.3.2. Pacjenci geriatryczni z chorobą otępienną 101

8.4. Opis przypadku 104

8.5. Podsumowanie 105

Piśmiennictwo 105

Pytania sprawdzające 105

9. Terapia zajęciowa w psychiatriiDorota Kurbiel 108

9.1. Wprowadzenie 108

9.2. Metody i narzędzia oceny w terapii zajęciowej w psychiatrii 109

9.3. Wybrane obszary interwencji 111

9.4. Opis przypadku 112

9.5. Podsumowanie 114

Piśmiennictwo 115

Pytania sprawdzające 115

10. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualnąPaweł Żychowicz 116

10.1. Wprowadzenie 116

10.2. Metody i narzędzia oceny u osób z niepełnosprawnością intelektualną 118

10.3. Wybrane obszary interwencji 119

10.3.1. Czynności dnia codziennego i samoobsługa 119

10.3.2. Edukacja zawodowa i zatrudnienie 120

10.3.3. Integracja, uczestnictwo w życiu społecznym i wsparcie społeczne 121

10.4. Opis przypadku 123

10.5. Podsumowanie 125

Piśmiennictwo 125

Pytania sprawdzające 125

CZĘŚĆ III. ARTYSTYCZNE FORMY W TERAPII ZAJĘCIOWEJ 128

11. ArteterapiaMarek Pokutycki 130

11.1. Pojęcia i definicje arteterapii 130

11.2. Rys historyczny arteterapii 133

11.3. Oddziaływanie arteterapii na kondycję psychofizyczną człowieka 135

11.3.1. Kontekst społeczny 135

11.3.2. Kontekst psychologiczny 137

11.3.3. Kontekst fizyczny 138

11.4. Podsumowanie 139

Piśmiennictwo 140

Pytania sprawdzające 140

12. ChoreoterapiaKatarzyna Filar-Mierzwa 142

12.1. Pojęcia i definicje choreoterapii 142

12.2. Rys historyczny choreoterapii 143

12.3. Oddziaływanie terapii tańcem na organizm człowieka 144

12.3.1. Kontekst fizyczny 144

12.3.2. Kontekst społeczny i psychologiczny 145

12.4. Zastosowanie choreoterapii 146

12.5. Muzyka w choreoterapii 147

12.6. Choreoterapia a potrzeby pacjenta 147

12.7. Podsumowanie 149

Pytania sprawdzające 149

Piśmiennictwo 150

13. MuzykoterapiaAnna Bukowska 152

13.1. Pojęcia i definicje muzykoterapii 152

13.2. Rys historyczny muzykoterapii 153

13.3. Oddziaływanie muzyki na organizm człowieka 154

13.3.1. Kontekst fizyczny 154

13.4. Zastosowanie muzykoterapii 155

13.3.2. Kontekst psychologiczny 155

13.3.3. Kontekst społeczny 155

13.4.1. Podstawy teoretyczne stosowania muzykoterapii 155

13.4.2. Sposoby oddziaływania w muzykoterapii 156

13.4.3. Wybrane metody i modele muzykoterapeutyczne 157

13.5. Muzyka w muzykoterapii 159

13.6. Muzykoterapia a potrzeby pacjenta 160

13.7. Podsumowanie 161

Piśmiennictwo 161

Pytania sprawdzające 161

Słowniczek pojęć 164

Piśmiennictwo 168

Skorowidz 170