"Terapia zajęciowa"
Identyfikator Librowy: 161468
Spis treści
Przedmowa 8
Od Redaktor naukowej 10
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY TERAPII ZAJĘCIOWEJ 16
1. Terapia zajęciowa – podstawowe pojęcia – Edyta Janus 18
1.1. Wprowadzenie 18
1.2. Rys historyczny 18
1.3. Definiowanie terapii zajęciowej 20
1.4. Definicja zajęcia 21
1.5. Zajęcie, zdrowie, dobrostan 23
1.6. Podejście Person Centered Practice 24
1.7. Podsumowanie 26
Piśmiennictwo 26
Pytania sprawdzające 26
2. Modele praktyki w terapii zajęciowej – Marta Kądziołka 28
2.1. Wprowadzenie 28
2.2. Przykładowe modele praktyki 29
2.2.1. Person-Environment-Occupation Model (PEO) 29
2.2.2. Canadian Model of Occupational Performance – Engagement (CMOP–E) 31
2.2.3. Model of Human Occupation (MOHO) 34
2.2.4. Model Kawa 36
2.3. Podsumowanie 39
Piśmiennictwo 39
Pytania sprawdzające 39
3. Analiza aktywności – Urszula Chrabota 40
3.1. Wprowadzenie 40
3.2. Znaczenie i cele analizy aktywności 40
3.3. Proces analizy aktywności 42
3.3.1. Wybór zajęcia do analizy 43
3.3.2. Podział czynności na etapy 43
3.3.3. Określenie materiałów, narzędzi, sprzętu i warunków środowiska niezbędnych do wykonania czynności 44
3.3.4. Funkcje organizmu 45
3.3.5. Struktury organizmu 46
3.3.6. Umiejętności 46
3.4. Podsumowanie 48
3.3.7. Analiza zebranych informacji 48
Piśmiennictwo 49
Pytania sprawdzające 49
4. Proces terapii zajęciowej na przykładzie Canadian Practice Process Framework (CPPF) – Anna Misiorek 50
4.1. Wprowadzenie 50
4.2. Poszczególne elementy procesu CPPF 51
4.3. Etapy (kroki) procesu CPPF 53
4.3.1. Rozpoczęcie współpracy z osobą (pacjentem) (Enter/initiate) 53
4.3.2. Określenie obszaru działania (Set the stage) 55
4.3.3. Ocena/ewaluacja (Assess/evaluate) 56
4.3.4. Ustalenie celów szczegółowych i planowanie terapii (Agree on objectives and plan) 56
4.3.5. Implementacja planu (Implement the plan) 58
4.3.6. Monitoring i modyfikacja (Monitor and modify) 58
4.3.7. Ewaluacja wyników (Evaluate outcome) 58
4.4. Podsumowanie 59
4.3.8. Zakończenie współpracy (Conclude/Exit) 59
Piśmiennictwo 60
Pytania sprawdzające 60
5. Etyka zawodu terapeuty zajęciowego – Agnieszka Smrokowska-Reichmann 62
5.1. Wprowadzenie 62
5.2. Niezbędność refleksji etycznej w zawodzie terapeuty zajęciowego 63
5.3. Definicja i odgraniczenie etyki 64
5.4. Odmiany etyki 65
5.5. Etyka ogólna a etyki stosowane 66
5.6. Etyka zawodu i kodeks etyki zawodowej 67
5.7. Dylematy etyczne w zawodzie terapeuty zajęciowego 68
5.8. Odpowiedzialność moralna terapeuty zajęciowego w oparciu o Kodeks Etyki Zawodowej sformułowany przez COTEC 68
5.8.1. Cechy i obowiązki terapeuty zajęciowego 69
5.8.2. Uniwersalne zasady etyczne 70
5.8.3. Model rozwiązywania problemów 70
5.9. Podsumowanie 71
Piśmiennictwo 71
Pytania sprawdzające 71
5.8.4. Reprezentatywne przykłady przypadków 71
CZĘŚĆ II. TERAPIA ZAJĘCIOWA W PRACY Z PACJENTEM 74
6. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządów ruchu – Paulina Aleksander-Szymanowicz 76
6.1. Wprowadzenie 76
6.2. Metody i narzędzia oceny w dysfunkcjach narządów ruchu 77
6.2.1. Podstawowe narzędzia oceny pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu 77
6.2.2. Wybrane narzędzia oceny czynności dnia codziennego (ADL) pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu 78
6.2.3. Wybrane narzędzia oceny kończyny górnej pacjenta reumatologicznego lub ortopedycznego 78
6.2. Wybrane narzędzia oceny pacjenta neurologicznego 79
6.3. Wybrane obszary interwencji 79
6.3.1. Lokomocja 80
6.3.2. Higiena osobista 80
6.4. Opis przypadku 81
6.3.3. Przygotowywanie posiłków 81
6.4.1. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia neurologicznego 81
6.4.2. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia reumatologicznego 82
6.5. Podsumowanie 84
Piśmiennictwo 85
Pytania sprawdzające 85
7. Terapia zajęciowa w pediatrii – Aleksandra Kulis 86
7.1. Wprowadzenie 86
7.2. Metody i narzędzia oceny w pediatrii 87
7.3. Wybrane obszary interwencji 89
7.4. Opis przypadku 92
7.5. Podsumowanie 94
Piśmiennictwo 94
Pytania sprawdzające 94
8. Terapia zajęciowa w geriatrii – Aneta Bac 96
8.1. Wprowadzenie 96
8.2. Metody i narzędzia oceny w geriatrii 97
8.3. Wybrane obszary interwencji 99
8.3.1. Pacjenci geriatryczni bez choroby otępiennej 99
8.3.2. Pacjenci geriatryczni z chorobą otępienną 101
8.4. Opis przypadku 104
8.5. Podsumowanie 105
Piśmiennictwo 105
Pytania sprawdzające 105
9. Terapia zajęciowa w psychiatrii – Dorota Kurbiel 108
9.1. Wprowadzenie 108
9.2. Metody i narzędzia oceny w terapii zajęciowej w psychiatrii 109
9.3. Wybrane obszary interwencji 111
9.4. Opis przypadku 112
9.5. Podsumowanie 114
Piśmiennictwo 115
Pytania sprawdzające 115
10. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną – Paweł Żychowicz 116
10.1. Wprowadzenie 116
10.2. Metody i narzędzia oceny u osób z niepełnosprawnością intelektualną 118
10.3. Wybrane obszary interwencji 119
10.3.1. Czynności dnia codziennego i samoobsługa 119
10.3.2. Edukacja zawodowa i zatrudnienie 120
10.3.3. Integracja, uczestnictwo w życiu społecznym i wsparcie społeczne 121
10.4. Opis przypadku 123
10.5. Podsumowanie 125
Piśmiennictwo 125
Pytania sprawdzające 125
CZĘŚĆ III. ARTYSTYCZNE FORMY W TERAPII ZAJĘCIOWEJ 128
11. Arteterapia – Marek Pokutycki 130
11.1. Pojęcia i definicje arteterapii 130
11.2. Rys historyczny arteterapii 133
11.3. Oddziaływanie arteterapii na kondycję psychofizyczną człowieka 135
11.3.1. Kontekst społeczny 135
11.3.2. Kontekst psychologiczny 137
11.3.3. Kontekst fizyczny 138
11.4. Podsumowanie 139
Piśmiennictwo 140
Pytania sprawdzające 140
12. Choreoterapia – Katarzyna Filar-Mierzwa 142
12.1. Pojęcia i definicje choreoterapii 142
12.2. Rys historyczny choreoterapii 143
12.3. Oddziaływanie terapii tańcem na organizm człowieka 144
12.3.1. Kontekst fizyczny 144
12.3.2. Kontekst społeczny i psychologiczny 145
12.4. Zastosowanie choreoterapii 146
12.5. Muzyka w choreoterapii 147
12.6. Choreoterapia a potrzeby pacjenta 147
12.7. Podsumowanie 149
Pytania sprawdzające 149
Piśmiennictwo 150
13. Muzykoterapia – Anna Bukowska 152
13.1. Pojęcia i definicje muzykoterapii 152
13.2. Rys historyczny muzykoterapii 153
13.3. Oddziaływanie muzyki na organizm człowieka 154
13.3.1. Kontekst fizyczny 154
13.4. Zastosowanie muzykoterapii 155
13.3.2. Kontekst psychologiczny 155
13.3.3. Kontekst społeczny 155
13.4.1. Podstawy teoretyczne stosowania muzykoterapii 155
13.4.2. Sposoby oddziaływania w muzykoterapii 156
13.4.3. Wybrane metody i modele muzykoterapeutyczne 157
13.5. Muzyka w muzykoterapii 159
13.6. Muzykoterapia a potrzeby pacjenta 160
13.7. Podsumowanie 161
Piśmiennictwo 161
Pytania sprawdzające 161
Słowniczek pojęć 164
Piśmiennictwo 168
Skorowidz 170