"Psychologia penitencjarna"
Identyfikator Librowy: 161569
Spis treści
Wstęp. Czym zajmuje się psychologia penitencjarna? (Mieczysław Ciosek, Beata Pastwa-Wojciechowska) 14
Rozdział 1. Kara, kary kryminalne i kara pozbawienia wolności 22
Wprowadzenie (Marta J. Boińska) 22
1.1. Wokół pojęcia kary (Janina Nowak) 24
1.2. Przestępstwo i kara kryminalna (Marta J. Boińska) 33
1.3. Polski Kodeks karny z 1997 roku (Marta J. Boińska) 37
1.4. Teorie kary kryminalnej (Marta J. Boińska) 40
1.4.1. Teorie bezwzględne 40
1.4.2. Teorie względne 43
1.4.3. Teorie mieszane 46
1.5. Poszukiwanie nowych rozwiązań: sprawiedliwość naprawcza (Marta J. Boińska) 48
1.6. Kara pozbawienia wolności i jej funkcje (Mieczysław Ciosek) 51
1.7. Czas trwania kary pozbawienia wolności a jej skuteczność (Kamila Żukowska) 57
Wprowadzenie 57
1.7.1. Czas ludzi uwięzionych i jego skuteczność resocjalizacyjna 60
1.8. Poczucie winy, wstyd i poczucie krzywdy u skazanych (Marta J. Boińska) 68
1.8.1. Poczucie winy i wstyd 69
1.8.2. Poczucie winy i wstyd a geneza przestępczości 72
1.8.3. Poczucie winy a zaburzenia psychiczne 75
1.8.4. Poczucie krzywdy u więźniów 76
1.8.5. Odziaływania penitencjarne i poczucie winy 78
Podsumowanie (Marta J. Boińska) 81
Literatura zalecana 83
Pytania sprawdzające 83
Słowa kluczowe 83
Rozdział 2. Powstanie i rozwój instytucji więziennej (Joanna Gruźlewska) 84
Wprowadzenie 84
2.1. Więzienia przeszłości 85
2.2. Systemy penitencjarne 86
2.2.1. System celkowy 87
2.2.2. System progresywny 93
2.2.3. System regresywny 94
2.2.4. System reformatoriów amerykańskich 95
2.2.5. System rodzinny (szwajcarski) 97
2.2.6. System republik 98
2.3. Ewolucja charakteru kary pozbawienia wolności od dolegliwości do naprawy 100
2.4. Typologia polskich instytucji penitencjarnych 104
Podsumowanie 110
Pytania sprawdzające 110
Literatura zalecana 111
Słowa kluczowe 111
Rozdział 3. Teoretyczne podstawy procesu resocjalizacji (Anetta Jaworska) 112
3.1. Proces socjalizacji 112
Wprowadzenie 112
3.1.1. Mechanizmy socjalizacji 114
3.1.2. Socjalizacja w rodzinie – socjalizacja emocjonalna 116
3.1.3. Socjalizacja kulturowa 118
3.1.4. Defekty procesu socjalizacji 119
3.2. Podstawy procesu resocjalizacji w teoriach psychologicznych 121
3.2.1. Teorie psychodynamiczne jako teoretyczna podstawa resocjalizacji 122
3.2.2. Teorie behawioralne jako teoretyczna podstawa resocjalizacji 125
3.2.3. Teorie kognitywne jako teoretyczna podstawa resocjalizacji 130
3.2.4. Teorie humanistyczno-fenomenologiczne jako teoretyczna podstawa resocjalizacji 133
3.2.5. Teorie egzystencjalne jako teoretyczna podstawa resocjalizacji 137
Podsumowanie 143
Pytania sprawdzające 143
Literatura zalecana 144
Słowa kluczowe 144
Rozdział 4. Instytucje izolacyjne dla nieletnich 145
Wprowadzenie (Robert Opora) 145
4.1. Rozwój psychofizyczny młodzieży a naruszanie norm społecznych (Robert Opora) 146
4.2. Filozoficzne koncepcje postępowania z nieletnimi (Robert Opora) 148
4.3. Typologia polskich zakładów poprawczych (Robert Opora) 150
4.4. Rozwój instytucji poprawczych dla nieletnich w Europie (Robert Opora) 153
4.5. Powstanie zakładów poprawczych na ziemiach Polski (Robert Opora) 156
4.6. Umieszczenie nieletniego w zakładzie poprawczym (Robert Opora) 157
4.7. Specyfika działalności zakładów poprawczych (Robert Opora) 159
4.8. Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich a kuratela sądowa (Robert Opora) 162
4.9. Chrześcijańskie ośrodki resocjalizacji dla młodzieży (Przemysław Piwowarczyk) 163
Podsumowanie (Robert Opora) 172
Literatura zalecana 173
Pytania sprawdzające 173
Słowa kluczowe 173
Rozdział 5. Zakłady penitencjarne dla kobiet (Monika Marczak, Katarzyna Mirosław-Nawrocka) 174
Wprowadzenie 174
5.1. Geneza instytucji więziennej dla kobiet 178
5.2. Specyfika sytuacji izolacji więziennej kobiet i ich resocjalizacji 184
5.3. „Macierzyństwo więzienne” 193
Podsumowanie 198
Literatura zalecana 200
Pytania sprawdzające 200
Słowa kluczowe 200
Rozdział 6. Zróżnicowanie społeczności więźniów jako złożony problem penitencjarny 201
Wprowadzenie (Paweł Kozłowski) 201
6.1. Więźniowie niepełnosprawni psychicznie i psychopaci (Paweł Kozłowski) 202
6.1.1. Więźniowie psychopaci 206
6.1.2. Więźniowie upośledzeni umysłowo 209
6.1.3. Więźniowie z tendencjami depresyjno-lękowymi 210
6.2. Więźniowie uzależnieni od środków psychoaktywnych (Ewa Szcześniak) 212
6.3. Więźniowie – sprawcy zabójstw (Katarzyna Nosek-Komorowska) 219
6.4. Więźniowie – sprawcy przestępstw seksualnych (Katarzyna Nosek-Komorowska) 225
6.5. Resocjalizacja osadzonych w wieku senioralnym (Anetta Jaworska) 233
6.5.1. Charakterystyka i zaburzenia funkcjonowania psychofizycznego więźniów w wieku senioralnym 234
6.5.2. Śmierć i umieranie w zakładach karnych 237
6.5.3. Zadania psychologii wobec seniorów w zakładach karnych 238
6.5.4. Problemy polityki penitencjarnej wobec skazanych w wieku senioralnym 240
6.5.5. Postępowanie z więźniami seniorami w krajach zachodnich 240
Podsumowanie 242
Pytania sprawdzające 242
Literatura zalecana 243
Słowa kluczowe 243
Rozdział 7. Formy oddziaływań penitencjarnych 244
Wprowadzenie (Paweł Atroszko) 244
7.1. Praca jako podstawowa forma oddziaływania penitencjarnego (Paweł Atroszko) 245
7.1.1. Historyczny rys pracy więźniów 245
7.1.2. Praca jako metoda resocjalizacji 248
7.1.3. Skuteczność pracy jako środka oddziaływania penitencjarnego – badania 252
7.1.4. Ekonomiczny wymiar pracy więźniów 253
7.2. Resocjalizacja przez naukę (Justyna Siemionow) 255
7.2.1. Proces edukacji w instytucjach zamkniętych dla nieletnich 256
7.2.2. Szkolnictwo w instytucjach zamkniętych dla dorosłych 260
7.2.3. Zasady nauczania osób niedostosowanych społecznie 263
7.3. Resocjalizacyjna moc aktywności sportowej więźniów (Franiszek Makurat) 266
7.3.1. Dobroczynne skutki aktywności sportowej 267
7.3.2. Funkcje i skutki aktywności sportowej więźniów 268
7.4. Resocjalizacja przez twórczość (Anetta Jaworska) 275
7.4.1. Twórczość w wybranych koncepcjach psychologicznych 278
7.4.2. Wychowanie przez sztukę 280
7.4.3. Psychologiczne korzyści resocjalizacji przez twórczość 282
7.4.4. Negatywne aspekty resocjalizacji przez twórczość 285
7.4.5. Rodzaje aktywności twórczej w zakładach karnych 285
7.5. Specjalne programy resocjalizacji instytucjonalnej (Joanna Jezierska) 287
7.5.1. Specyfika specjalnych programów resocjalizacji instytucjonalnej 288
7.5.2. Program z zakresu profilaktyki i agresji: trening zastępowania agresji 291
7.5.3. Program z zakresu profilaktyki przemocy w rodzinie: przykładowy program realizowany w Zakładzie Karnym Czarnem 293
Podsumowanie 296
Pytania sprawdzające 296
Słowa kluczowe 297
Literatura zalecana 298
Rozdział 8. Wolontariat hospicyjny więźniów. W kierunku inkluzji społecznej (Robert Witkowski) 299
Wprowadzenie 299
8.1. Resocjalizacja penitencjarna. Pytania o sens 300
8.2. Pomaganie drugiemu człowiekowi – pomysł na oddziaływanie penitencjarne 303
8.3. Pojęcie i istota wolontariatu 304
8.4. Wolontariat osób pozbawionych wolności 307
8.5. Geneza i rozwój wolontariatu hospicyjnego w Polsce 309
8.6. Wolontariat hospicyjny osób pozbawionych wolności 312
8.7. Cele wolontariatu hospicyjnego więźniów i jego psychospołeczne konsekwencje 318
8.8. Współpraca Służby Więziennej z hospicjami i ośrodkami opieki paliatywnej 323
Podsumowanie 325
Pytania sprawdzające 327
Słowa kluczowe 327
Rozdział 9. Duszpasterstwo więzienne (Andrzej Wdowiszewski) 328
Literatura zalecana 328
Wprowadzenie 328
9.1. Duszpasterstwo więzienne z perspektywy historycznej 331
9.2. Duszpasterstwo więzienne w kontekście międzynarodowym 336
9.3. Funkcje i cele duszpasterstwa więziennego 341
9.4. Znaczenie religii i religijności w aspekcie resocjalizacji 344
9.5. Charakterystyka duszpasterzy więziennych w Polsce 348
Podsumowanie 350
Pytania sprawdzające 351
Rozdział 10. Formy kontaktów osób skazanych ze społeczeństwem (Robert Parol) 352
Literatura zalecana 352
Słowa kluczowe 352
Wprowadzenie 352
10.1. Człowiek w społeczeństwie – kontekst pedagogiczny 354
10.1.1. Rodzina 354
10.1.2. Środowisko lokalne 358
10.1.3. Organizacje i stowarzyszenia społeczne 361
10.2. Formy kontaktów skazanych ze społeczeństwem 363
10.2.1. Korespondencja oraz rozmowy telefoniczne skazanych 366
10.2.2. Widzenia skazanych 369
10.2.3. Przepustki skazanych 372
10.2.4. Praca skazanych podczas odbywania kary pozbawienia wolności 381
Podsumowanie 385
Pytania sprawdzające 385
Słowa kluczowe 385
Literatura zalecana 386
Rozdział 11. Fenomen podkultury więziennej (Sławomir Przybyliński, Joanna Gruźlewska) 387
11.1. Początki podkultury więziennej (Sławomir Przybyliński) 387
11.1.1. Historyczne wprowadzenie 387
11.2. Więzienne grupy podkulturowe – istota i charakterystyka (Sławomir Przybyliński) 387
11.1.2. Geneza popkultury więziennej 389
11.2.1. Rodzaje więziennych grup podkulturowych 393
11.2.2. Nieformalny kodeks postępowania więźniów „grypsujących” 399
11.3. Osobliwy obraz podkultury (Sławomir Przybyliński) 404
11.3.1. Samouszkodzenia w środowisku podkulturowym 404
11.3.2. „Dziara” jako istotny element życia skazanych 408
11.4. Przestępczość wewnątrzwięzienna (Joanna Gruźlewska) 414
Podsumowanie (Joanna Gruźlewska) 427
Pytania sprawdzające 427
Słowa kluczowe 427
Literatura zalecana 428
Rozdział 12. Izolacja więzienna jako złożona sytuacja trudna (Jacek M. Piotrowski, Mieczysław Ciosek) 429
Wprowadzenie 429
12.1. Środowisko, sytuacja i sytuacja izolacji 430
12.2. Stres, sytuacje trudne i potrzeby 432
12.3. Stresogenne czynniki środowiska więziennego 442
12.4. Konsekwencje stresu więziennego 446
12.5. Możliwe sposoby radzenia sobie więźniów ze stresem 451
Podsumowanie 460
Pytania sprawdzające 460
Literatura zalecana 461
Słowa kluczowe 461
Rozdział 13. Służba więzienna: organizacje, struktura, funkcje (Andrzej Piotrowski) 462
Wprowadzenie 462
13.1. Podstawy prawne funkcjonowania Służby Więziennej 464
13.2. Organizacja Służby Więziennej 467
13.3. Struktura zatrudnienia funkcjonariuszy Służby Więziennej 471
13.4. Funkcje administracji penitencjarnej 472
13.5. Personel penitencjarny 475
13.6. Szkolenie funkcjonariuszy Służby Więziennej 477
Literatura zalecana 481
Podsumowanie 481
Pytania sprawdzające 481
Słowa kluczowe 481
Rozdział 14. Zmierzch kary pozbawienia wolności? Sens współczesnej kary uwięzienia (Henryk Machel, Elżbieta Chęcińska) 482
Wprowadzenie 482
14.1. Czy z kary pozbawienia wolności można usunąć dolegliwość? 484
14.2. Prawna obudowa kary pozbawienia wolności 488
14.3. Władza personelu penitencjarnego nad więźniami 490
14.4. Kara pozbawienia wolności a powrotność 491
14.5. Odkrycie Roberta Martisona 496
14.6. Czy zakłady karne mogą realizować w pełni cel kary pozbawienia wolności? 498
14.7. Kara pozbawienia wolności jako instrument utrwalony 502
Podsumowanie 505
Pytania sprawdzające 506
Słowa kluczowe 507
Rozdział 15. W kierunku nieizolacyjnych kar kryminalnych. Kary alternatywne i system dozoru elektronicznego (Łukasz Wirkus) 508
Literatura zalecana 508
Wprowadzenie 508
15.1. Nowy kierunek w polityce karnej 510
15.2. Grzywna 513
15.3. Kara ograniczenia wolności i prace społecznie użyteczne 514
15.4. System Dozoru Elektronicznego 518
Podsumowanie 521
Literatura zalecana 522
Pytania sprawdzające 522
Słowa kluczowe 522
Rozdział 16. Pomoc postpenitencjarna a readaptacja społeczna osób opuszczających jednostki penitencjarne (Robert Poklek) 523
Wprowadzenie 523
16.1. Geneza idei pomocy dla więźniów 528
16.2. Sytuacja psychospołeczna więźniów w trakcie odbywania kary i po zwolnieniu z zakładu karnego 534
16.3. Prawne uregulowania pomocy postpenitencjarnej 539
16.4. Formy i rodzaje pomocy postpenitencjarnej świadczonej osadzonym i ich rodzinom 543
16.5. Instytucjonalny system pomocy postpenitencjarnej 544
16.5.1. Zakład karny 545
16.5.2. Kurator sądowy 547
16.5.3. Pomoc społeczna 548
16.5.4. Organizacje pozarządowe i samorządowe 550
16.6. Etapy pomocy postpenitencjarnej i przygotowanie do społecznej readaptacji 552
Podsumowanie 555
Pytania sprawdzające 556
Słowa kluczowe 556
Literatura zalecana 557
Bibliografia 558
O Autorach 595