"Wychować człowieka prawdomównego"
Identyfikator Librowy: 164441
Spis treści
Wprowadzenie / 9
Rozdział pierwszyPojęcie prawdomówności w kontekście postępu nauki i rozwoju naukowegoTreść i zakres pojęcia prawdomówności / 23
Status ontyczny prawdy / 28
Rodzaje prawdomówności / 31
Usytuowanie zagadnienia w problematyce badawczej pedagogiki i nauk pokrewnych / 33
• Obowiązek prawdomówności — podstawa ethosu zawodowego uczonych / 37
Kształtowanie prawdomówności jako element formacji intelektualnej adeptów nauki i młodych pracowników naukowych / 37
• Prawdomówność — cecha konstytutywna uczonych i budulec autorytetu / 40
• Ekspedycja jako współczesna forma zorganizowanego poszukiwania prawdy — ujęcie neutralne i krytyczne / 41
• „Podróż” do granic własnych możliwości poznawczych, wolitywnych i emocjonalnych — aktywator odkryć naukowych / 45
• Fallibilizm i falsyfikacjonizm — postawy dystansu do prawdy naukowej w kontekście prawdomówności uczonych / 47
Rozdział drugiIndywidualne i społeczne znaczenie prawdomównościStosunek do prawdy — miernik człowieczeństwa, czyli o powiązaniu prawdomówności z innymi jakościami idealnymi / 53
Prawdomówność — norma moralna służąca budowaniu zaufania / 59
Funkcje prawdy a polemika z pragmatyzmem / 63
Dlaczego nie należy kłamać, lecz warto mówić prawdę? / 66
Trwałość opartych na prawdomówności relacji koleżeńskiej i przyjacielskiej / 70
Prawdomówność — wyznacznik spójności małżeńskiej i rodzinnej / 74
Rozdział trzeciPrawda i dobrobyt. Dyskredytacja prawdomówności w społeczeństwie konsumpcyjnymZakwestionowanie wzorca prawdomówności w dobie eskalacji postaw hedonistycznych / 79
Współczesne odmiany nieprawdomówności / 84
Odstępstwa od kierowania się zasadą prawdomówności / 88
Uczniowska prawdomówność i uchylanie się od prawdomówności / 91
Oszczerstwo, pomówienie, plotka i pogłoska — powszechne mankamenty życia zbiorowego / 94
Makiawelizm jako postawa „igrania z prawdą” / 101
Utopizm — wykwit idealizmu czy przywołanie wzorca prawdy? / 106
Podtrzymywanie mitów — zniekształcanie czy współtworzenie prawdy? / 110
Demaskowanie złudzeń a trud zdobywania prawidłowych przekonań / 116
Rozdział czwartyPrzyczyny nieprawdomówności oraz powody prawdomównościUwarunkowania nieprawdomówności dzieci i młodzieży w wybranych koncepcjach wychowania / 123
• Demoralizujący wpływ rodzicielskiej kłamliwości. Ujęcie Ellen Key / 123
• Hipokryzja i lęk — przeszkody w osiąganiu dojrzałości uczuciowej i moralnej. Alexandra Sutherlanda Neilla geneza nieprawdomówności / 125
• Celebrowanie pozoru i pokrętny styl wyjaśniania zdarzeń przez dorosłych — Janusza Korczaka odkrywanie prawdy o dzieciństwie / 129
• Niedobory obcowania z prawdą, miłością i pięknem — źródło zakłamania. Reinterpretacja Rabindranatha Tagorego koncepcji harmonizowania człowieka / 132
• Motywy nieprawdomówności / 136
„Etiologia” nieprawdomówności — wnioski z własnych badań / 136
• Przyczyny mówienia nieprawdy / 138
• Prawda a demokracja. Społeczno-polityczne warunki rozwoju prawdomówności / 143
Wyznaczniki prawdomówności / 143
• Sytuacyjne czynniki prawdomówności / 149
• Naturalistyczne, kulturowe, religijne i edukacyjne podpory prawdomówności / 150
Rozdział piątyW obronie prawdy. Respektowanie normy prawdomówności w procesie wychowania dzieci i młodzieżyPrawdomówność jako komponent ideału wychowania, zasada wychowania, powinność wobec prawdy oraz zobowiązanie wobec siebie i innych / 155
Prawdomówność — cel dialogu wychowawczego, zadanie i cecha pedagoga, nauczyciela, opiekuna / 159
Rozpoznawanie przeciwieństw prawdy i prawdomówności w relacjach oraz sytuacjach wychowawczych / 161
Sankcje wychowawcze związane z okłamywaniem rodziców bądź nauczycieli / 164
Oczekiwanie prawdomówności jako sposób kształtowania sfery wolicjonalnej wychowanków / 166
Wychowanie człowieka prawdomównego — proces, treść i rezultat / 170
Zakończenie / 183
Aneks / 189
Bibliografia / 221
Indeks osobowy / 235
Summary / 241
Zusammenfassung / 247