"Ryzyko uzależnienia młodzieży szkolnej od narkotyków"

Identyfikator Librowy: 166281

Spis treści

Wprowadzenie / 7

Rozdział 1.Profilaktyka i interwencja kryzysowa wobec problemu narkomanii1.1. Specyfika uzależnienia od narkotyków / 15

1.2. Rodzaje narkotyków oraz ich działanie / 21

1.2.1. Dopalacze – specyfika i status prawny / 29

1.2.2. Slang narkotykowy / 34

1.3. Przyczyny używania narkotyków w ujęciu systemowym / 36

1.3.1. Zachowania ryzykowne i czynniki ryzyka / 36

1.3.2. Uwarunkowania globalne / 42

1.3.3. Teorie socjologiczne i modele badawcze / 45

1.3.4. Podejście systemowe – rodzina jako system / 47

1.3.5. Rodzina a uzależnienie / 51

1.4. Profilaktyka asymilatywna – nowe podejście do pracy z młodzieżą zagrożoną uzależnieniem od narkotyków / 55

1.4.1. Czynniki chroniące i ich rola / 60

1.4.2. Specyfika profilaktyki szkolnej – uwarunkowania i zadania / 62

1.5. Interwencja kryzysowa w szkole: aspekty społeczno-prawne / 68

1.5.1. Kryzysy i ich przyczyny / 69

1.5.2. Procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży / 74

1.5.3. Schemat postępowania interwencyjnego / 78

1.5.4. Regulacje prawne w zakresie narkomanii / 84

1.5.5. Skuteczność działań interwencyjnych – przykładowe programy / 86

1.5.6. Wskaz�wki dla rodzic�w / 91

1.5.7. Pierwsza pomoc / 94

Rozdział 2.Zjawisko narkomanii w środowisku szkolnym – raport z badań2.1. Założenia metodologiczne badań własnych / 99

2.2. Używanie narkotyków przez młodzież szkolną z terenu miasta Bytom / 104

2.2.1. Wnioski końcowe / 120

2.3. Profilaktyka narkomanii w percepcji osób uzależnionych / 124

2.3.1.Wnioski końcowe / 134

Rozdział 3.Projekt oddziaływań terapeutycznych „SPA dla duszy i ciała – soma i psyche w arteterapii uzależnień” – scenariusze zajęć3.1. Og�lne informacje na temat projektu / 143

3.2. Tematyka zajęć / 145

3.3. Plan zajęć / 146

Zakończenie / 179

Aneksy / 183

Aneks 1. Formularz ankiety dla uczni�w / 183

Aneks 2. Dyspozycje do wywiadu / 189

Bibliografia / 191

Wykaz tabel i wykres�w / 201

Tabele / 201

Wykresy / 201

Summary / 203