"Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji"
Identyfikator Librowy: 167067
Spis treści
Wprowadzenie (Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak, Grażyna Rura, Katarzyna Sadowska) 8
CZĘŚĆ I. STYMULATORY I INHIBITORY ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA 14
ROZDZIAŁ 1 Determinanty fizycznego i psychospołecznego rozwoju małego dziecka (Hanna Krauze-Sikorska) 16
ROZDZIAŁ 2 Obszary opieki nad małym dzieckiem. Praktyczna realizacja założeń ustawy o opiece nad dziećmi do lat trzech (Grażyna Rura) 46
ROZDZIAŁ 3 Małe dziecko w środowisku dorosłych. O budowaniu pozytywnej więzi z opiekunem (Kinga Kuszak) 72
ROZDZIAŁ 4 Do czego małemu dziecku potrzebni są rówieśnicy? O rolach, jakie odgrywa dziecko w relacjach z rówieśnikami (Kinga Kuszak) 96
ROZDZIAŁ 5 Poznawanie siebie przez małe dziecko (Katarzyna Sadowska) 116
ROZDZIAŁ 6 Determinanty indywidualne i środowiskowe jako źródła układu ryzyka opóźnień i zaburzeń w rozwoju małego dziecka (Hanna Krauze-Sikorska) 132
CZĘŚĆ II. MAŁE DZIECKO JAKO ISTOTA AKTYWNA – IMPLIKACJE PRAKTYCZNE 154
ROZDZIAŁ 1 Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka (Grażyna Rura) 156
ROZDZIAŁ 2 Aktywność fizyczna i rozwój motoryki małego dziecka (Grażyna Rura) 172
ROZDZIAŁ 3 Aktywność językowa małego dziecka – od zanurzenia w języku do komunikacji (Kinga Kuszak) 192
ROZDZIAŁ 4 Aktywność twórcza małego dziecka (Katarzyna Sadowska) 220
ROZDZIAŁ 5 Zabawa i poznawanie świata – alternatywny program wspierania rozwoju małego dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym (Grażyna Rura, Agnieszka Ziembora) 242
ROZDZIAŁ 6 Dziecko z opóźnieniami i zaburzeniami w rozwoju na drodze ku samodzielności – zadania wczesnej interwencji (Hanna Krauze-Sikorska) 262
Refleksje końcowe (Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak, Grażyna Rura, Katarzyna Sadowska) 284
Słownik najważniejszych pojęć 286
O autorkach 294
Children under the age of three in the care and education system. Sources of support and threats (Summary) 296