"Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji"

Identyfikator Librowy: 167067

Spis treści

Wprowadzenie (Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak, Grażyna Rura, Katarzyna Sadowska) 8

CZĘŚĆ I. STYMULATORY I INHIBITORY ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA 14

ROZDZIAŁ 1 Determinanty fizycznego i psychospołecznego rozwoju małego dziecka (Hanna Krauze-Sikorska) 16

ROZDZIAŁ 2 Obszary opieki nad małym dzieckiem. Praktyczna realizacja założeń ustawy o opiece nad dziećmi do lat trzech (Grażyna Rura) 46

ROZDZIAŁ 3 Małe dziecko w środowisku dorosłych. O budowaniu pozytywnej więzi z opiekunem (Kinga Kuszak) 72

ROZDZIAŁ 4 Do czego małemu dziecku potrzebni są rówieśnicy? O rolach, jakie odgrywa dziecko w relacjach z rówieśnikami (Kinga Kuszak) 96

ROZDZIAŁ 5 Poznawanie siebie przez małe dziecko (Katarzyna Sadowska) 116

ROZDZIAŁ 6 Determinanty indywidualne i środowiskowe jako źródła układu ryzyka opóźnień i zaburzeń w rozwoju małego dziecka (Hanna Krauze-Sikorska) 132

CZĘŚĆ II. MAŁE DZIECKO JAKO ISTOTA AKTYWNA – IMPLIKACJE PRAKTYCZNE 154

ROZDZIAŁ 1 Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka (Grażyna Rura) 156

ROZDZIAŁ 2 Aktywność fizyczna i rozwój motoryki małego dziecka (Grażyna Rura) 172

ROZDZIAŁ 3 Aktywność językowa małego dziecka – od zanurzenia w języku do komunikacji (Kinga Kuszak) 192

ROZDZIAŁ 4 Aktywność twórcza małego dziecka (Katarzyna Sadowska) 220

ROZDZIAŁ 5 Zabawa i poznawanie świata – alternatywny program wspierania rozwoju małego dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym (Grażyna Rura, Agnieszka Ziembora) 242

ROZDZIAŁ 6 Dziecko z opóźnieniami i zaburzeniami w rozwoju na drodze ku samodzielności – zadania wczesnej interwencji (Hanna Krauze-Sikorska) 262

Refleksje końcowe (Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak, Grażyna Rura, Katarzyna Sadowska) 284

Słownik najważniejszych pojęć 286

O autorkach 294

Children under the age of three in the care and education system. Sources of support and threats (Summary) 296