"Dziecko w świecie muzyki"

Identyfikator Librowy: 1675

Spis treści

Wstęp 1 - O książce Dziecko w świecie muzyki 10

Wstęp 2 - O serii książek "Nauczyciele - Nauczycielom" 16

Część pierwsza. Świat pełen muzyki 22

Bronisława Dymara - Dziecko w świecie muzyki, słów i ciszy 23

1. Poszukiwanie ciszy 23

2. Świat pełen różnych dźwięków, czyli gdzie mieszka muzyka? 24

3. Zaskakujące melodie i nuty poezji 27

4. Paidialne święto - dziecięca manifestacja muzyki, słów i ciszy 33

5. Cisza jako przystań zmęczonego słowa 36

6. Inspiracje do twórczych działań dziecka, czyli zarys kompleksu pod tytułem "Świat muzyki, słowa i ciszy, jak każdy z Was go czuje, jak widzi, jak słyszy"? 39

7. O istocie trójjedni, czyli bliżej filozofii wychowania 43

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 45

Streszczenie 45

Alina Górniok-Naglik - Muzyka a rozwój małego dziecka 47

1. Muzyka wśród nas - od szumów i stuków do muzyki 47

2. Świat dźwięków - pierwsze kroki w krainie muzyki 49

3. Dziecięce eksperymenty akustyczne i co z nich wynika? 52

4. Rytm i taniec w życiu dziecka 54

5. Kilka słów o odbiorze muzyki - zwłaszcza muzyki poważnej i folkloru 56

6. Kontakt z muzyką a rozwój osobowości dziecka 58

7. Rozwój muzyczny dziecka - myśli różne i ogólne 60

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 64

Streszczenie 64

Rafał Kojs - Dziecięca muzyka eksperymentalna 65

1. Twórcza aktywność dziecka jako wyznacznik jego rozwoju 65

2. Muzyczna aktywność dziecka 67

3. Baśniowa magia zjawisk muzycznych, czyli wsłuchiwanie się w tajemnicę 68

4. Współczesna sztuka poszukująca a sztuka dziecka 70

5. Klejnoty dźwiękowe szumów, szmerów i szelestów 71

6. Dziecięce laboratorium teatru muzycznego 72

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 74

7. Rola nauczyciela w teatralnych działaniach muzycznych 74

Streszczenie 75

Andrzej Murzyn - Muzyka rockowa: W stronę nałogu czy twórczego napięcia? 82

1. Wstęp 82

2. "Wszystko dla wszystkich" 82

4. Muzyka rockowa jako przejaw nowoczesnej wolności 85

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 86

5. Kilka refleksji na zakończenie 86

Streszczenie 87

Bloki samokształceniowe do części pierwszej 88

Część druga. Bliżej instrumentów i pieśni 96

Alojzy Kopoczek - Świat ludowych, dziecięcych narzędzi dźwiękowych 97

1. Wprowadzenie 97

2. Nieco historii, czyli o bogactwie i różnorodności ludowych narzędzi dźwiękowych 98

3. Ludowe instrumentarium dziecięce 100

4. Bogactwo funkcji ludowego instrumentarium dziecięcego 104

5. Świat narzędzi dźwiękowych z bliska 105

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 112

Streszczenie 112

Maria Kubica-Skarbowska - Z problemów wczesnej edukacji muzycznej dzieci w zakresie gry na fortepianie 113

1. Wstęp 113

2. Dziecko w świecie dźwięków 113

3. O instrumentach z bliska 114

4. Regionalne, narodowe i uniwersalne cechy muzyki i muzykowania - ich znaczenie dla dziecka 115

5. Muzyka w szkole 116

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 118

Streszczenie 118

Krystyna Turek - Pieśń ludowa w procesie edukacji społeczne 119

1. Wprowadzenie, czyli o ważnych funkcjach pieśni ludowej i powinnościach nauczyciela 119

2. W kręgu pieśni dziecięcej, czyli o niektórych cechach kołysanek 120

3. Kołysanki ludowe - ich bogactwo i różnorodność 120

4. Znaczenie kołysanek w rozwijaniu wrażliwości i muzycznej kultury dziecka 126

5. Zakończenie, czyli miejsce kołysanek w systemie wychowania i kształcenia 129

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 130

Streszczenie 131

Bloki samokształceniowe do części drugiej 132

Część trzecia. Edukacja integralna 139

Alojzy Suchanek - Muzyka dla dzieci i młodzieży w zmieniającym się świecie 140

1. W kręgu tradycji 140

2. Czynniki warunkujące rolę muzyki w dzisiejszym życiu 142

3. Jaką muzyką dysponujemy i dla kogo ją piszemy (komponujemy)? 145

4. Muzyka a młodzież we współczesnym świecie 147

5. Podsumowanie i wnioski 150

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 151

Streszczenie 151

Aneks - Ciekawostki muzyczne 153

Łucja Dawid - O lingwistycznych i komunikacyjnych aspektach kontaktów dziecka z muzyką 156

1. Wprowadzenie 156

2. Muzyka a przeżycia 157

3. O ekspresji przeżyć muzycznych 159

4. Muzyka w kształceniu sprawności językowej dziecka 160

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 163

5. Uwagi końcowe 163

Streszczenie 164

Urszula Szuścik - Muzyka i obraz plastyczny 165

1. Dziecko - świat bodźców a twórczość 165

2. Dzieło muzyczne a dzieło plastyczne 166

3. Muzyka i wartości wizualne w edukacji estetycznej 168

4. Ćwiczenia muzyczno-plastyczne i plastyczno-muzyczne 169

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 174

5. Podsumowanie 174

Streszczenie 175

Lidia Wollman-Mazurkiewicz - Muzyka relaksacyjna w edukacji 176

1. Muzyka w życiu dziecka 176

2. Cywilizacja przeciw relaksacji 177

3. Relaksacja drogą do mądrości 178

4. Relaksacja w szkole 182

5. Muzyka relaksacyjna w pracy z dziećmi 187

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 190

Streszczenie 191

Bloki samokształceniowe do części trzeciej 192

Część czwarta. Kreacyjne, społeczne, kulturotwórcze aspekty muzyki i muzykowania 201

Helena Danel-Bobrzyk - Muzyka inspiracją działań twórczych dziecka 202

1. Wprowadzenie 202

2. Udział nauczyciela w twórczych poczynaniach muzycznych dziecka 203

3. Formy kontaktu z muzyką wspomagające realizację twórczych działań dziecka 204

4. Bogactwo form integracji muzyki z innymi działaniami artystycznymi dziecka 206

5. Refleksje (podsumowanie) 210

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 211

Streszczenie 211

Jolanta Bauman-Szulakowska - Kreatywność dziecka w sferze muzyki - przygotowaniem do aktywnego życia 212

1. Miejsce zabawy w życiu dziecka 212

2. Wychowawcze aspekty sztuki i zabawy w świecie dziecka 213

3. Rozwój kreatywności dziecka w wieku przedszkolnym 214

4. Dziecko jako kreator zjawisk dźwiękowych 214

6. Od teorii do konkretów 219

7. Podsumowanie 220

Problemy - Pytania - Inspiracje 221

Streszczenie 222

Jadwiga Uchyła-Zroski - Dziedzictwo kulturowe środowiska inspiracją do działań muzycznych 223

1. Pojęcie dziedzictwa kulturowego 223

2. Zadania współczesnego odbiorcy dóbr kultury 225

3. Ziemia Pszczyńska i jej bogactwo kulturowe 227

4. Skansen -Zagroda wsi pszczyńskiej? - inspiracją do żywego kontaktu z historią i światem muzyki ludowej 230

5. Muzyka ludowa i artystyczna 233

Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 235

Streszczenie 235

Bloki samokształceniowe do części czwartej 236

Poezja z ducha muzyki poczęta - antologia 242

I. Świat pełen muzyki 243

Dziękczynienie 243

Melodia 243

Chwila ciszy 244

Cisza leśna 244

Cisza 245

Szmer wioseł 245

Śpiew słowika 246

Wielki muzyk 246

Wiosenny wietrzyk 247

Czym jest muzyka? 248

Muzyka 249

II. Mistrzowie i ich dzieła 250

Chopin 250

Nekrolog Fryderyka Chopina - fragment 250

Wiersz do Pana Karola Kurpińskiego 251

Mozart 252

Szumi melodia jak bór niezmierzony 253

Schumann (wiersz dedykowany Arturowi Rubinsteinowi) 254

Gama i scherzo 255

III. Poezja z miłości i muzyki poczęta 256

Scherzo 256

Lekcje rytmiki 257

Muzyka poranna 258

Pan Cogito rozważa różnicę między głosem ludzkim a głosem przyrody 259

Allegro ma non troppo 260

Ojczyzną moją jest muzyka 260

Matko i wierszu, i Ojczyzno, umiłowani trójjedynie 262

Rozmowa 263

Piosenka o nutach 264

O mej poezji 265

Pauza 265

Poezja 266

O śpiewie aniołów 267

Słowa wśród skał 269

Wezmę ja skrzypki 269

IV. Wiersze młodocianych poetów 270

Czym jest muzyka? 270

Krakowiak i muzyka 270

Piosenka 270

Bim-bom 271

Mokry wiersz 271

Cztery pory roku na mojej kartce 272

Okno 272

Deszczowe pragnienie ptaka 273

Pierwszy śnieg 273

Muzyka 274

Przepraszam 274

"Między szpitalem a sztuką" 276

V. Wiersze Erratusa, czyli Janusza Gumułki 276

Cisza 276

...szeptem jestem 277

Sen jest "czystą formą" wyobraźni 278

Aneks 279

Cisza to szept słów 279

Piosenka dla piosenki 428

3. Dominacja techniki nad osobą 8845