"Dziecko w świecie muzyki"
Identyfikator Librowy: 1675
Spis treści
Wstęp 1 - O książce Dziecko w świecie muzyki 10
Wstęp 2 - O serii książek "Nauczyciele - Nauczycielom" 16
Część pierwsza. Świat pełen muzyki 22
Bronisława Dymara - Dziecko w świecie muzyki, słów i ciszy 23
1. Poszukiwanie ciszy 23
2. Świat pełen różnych dźwięków, czyli gdzie mieszka muzyka? 24
3. Zaskakujące melodie i nuty poezji 27
4. Paidialne święto - dziecięca manifestacja muzyki, słów i ciszy 33
5. Cisza jako przystań zmęczonego słowa 36
6. Inspiracje do twórczych działań dziecka, czyli zarys kompleksu pod tytułem "Świat muzyki, słowa i ciszy, jak każdy z Was go czuje, jak widzi, jak słyszy"? 39
7. O istocie trójjedni, czyli bliżej filozofii wychowania 43
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 45
Streszczenie 45
Alina Górniok-Naglik - Muzyka a rozwój małego dziecka 47
1. Muzyka wśród nas - od szumów i stuków do muzyki 47
2. Świat dźwięków - pierwsze kroki w krainie muzyki 49
3. Dziecięce eksperymenty akustyczne i co z nich wynika? 52
4. Rytm i taniec w życiu dziecka 54
5. Kilka słów o odbiorze muzyki - zwłaszcza muzyki poważnej i folkloru 56
6. Kontakt z muzyką a rozwój osobowości dziecka 58
7. Rozwój muzyczny dziecka - myśli różne i ogólne 60
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 64
Streszczenie 64
Rafał Kojs - Dziecięca muzyka eksperymentalna 65
1. Twórcza aktywność dziecka jako wyznacznik jego rozwoju 65
2. Muzyczna aktywność dziecka 67
3. Baśniowa magia zjawisk muzycznych, czyli wsłuchiwanie się w tajemnicę 68
4. Współczesna sztuka poszukująca a sztuka dziecka 70
5. Klejnoty dźwiękowe szumów, szmerów i szelestów 71
6. Dziecięce laboratorium teatru muzycznego 72
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 74
7. Rola nauczyciela w teatralnych działaniach muzycznych 74
Streszczenie 75
Andrzej Murzyn - Muzyka rockowa: W stronę nałogu czy twórczego napięcia? 82
1. Wstęp 82
2. "Wszystko dla wszystkich" 82
4. Muzyka rockowa jako przejaw nowoczesnej wolności 85
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 86
5. Kilka refleksji na zakończenie 86
Streszczenie 87
Bloki samokształceniowe do części pierwszej 88
Część druga. Bliżej instrumentów i pieśni 96
Alojzy Kopoczek - Świat ludowych, dziecięcych narzędzi dźwiękowych 97
1. Wprowadzenie 97
2. Nieco historii, czyli o bogactwie i różnorodności ludowych narzędzi dźwiękowych 98
3. Ludowe instrumentarium dziecięce 100
4. Bogactwo funkcji ludowego instrumentarium dziecięcego 104
5. Świat narzędzi dźwiękowych z bliska 105
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 112
Streszczenie 112
Maria Kubica-Skarbowska - Z problemów wczesnej edukacji muzycznej dzieci w zakresie gry na fortepianie 113
1. Wstęp 113
2. Dziecko w świecie dźwięków 113
3. O instrumentach z bliska 114
4. Regionalne, narodowe i uniwersalne cechy muzyki i muzykowania - ich znaczenie dla dziecka 115
5. Muzyka w szkole 116
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 118
Streszczenie 118
Krystyna Turek - Pieśń ludowa w procesie edukacji społeczne 119
1. Wprowadzenie, czyli o ważnych funkcjach pieśni ludowej i powinnościach nauczyciela 119
2. W kręgu pieśni dziecięcej, czyli o niektórych cechach kołysanek 120
3. Kołysanki ludowe - ich bogactwo i różnorodność 120
4. Znaczenie kołysanek w rozwijaniu wrażliwości i muzycznej kultury dziecka 126
5. Zakończenie, czyli miejsce kołysanek w systemie wychowania i kształcenia 129
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 130
Streszczenie 131
Bloki samokształceniowe do części drugiej 132
Część trzecia. Edukacja integralna 139
Alojzy Suchanek - Muzyka dla dzieci i młodzieży w zmieniającym się świecie 140
1. W kręgu tradycji 140
2. Czynniki warunkujące rolę muzyki w dzisiejszym życiu 142
3. Jaką muzyką dysponujemy i dla kogo ją piszemy (komponujemy)? 145
4. Muzyka a młodzież we współczesnym świecie 147
5. Podsumowanie i wnioski 150
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 151
Streszczenie 151
Aneks - Ciekawostki muzyczne 153
Łucja Dawid - O lingwistycznych i komunikacyjnych aspektach kontaktów dziecka z muzyką 156
1. Wprowadzenie 156
2. Muzyka a przeżycia 157
3. O ekspresji przeżyć muzycznych 159
4. Muzyka w kształceniu sprawności językowej dziecka 160
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 163
5. Uwagi końcowe 163
Streszczenie 164
Urszula Szuścik - Muzyka i obraz plastyczny 165
1. Dziecko - świat bodźców a twórczość 165
2. Dzieło muzyczne a dzieło plastyczne 166
3. Muzyka i wartości wizualne w edukacji estetycznej 168
4. Ćwiczenia muzyczno-plastyczne i plastyczno-muzyczne 169
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 174
5. Podsumowanie 174
Streszczenie 175
Lidia Wollman-Mazurkiewicz - Muzyka relaksacyjna w edukacji 176
1. Muzyka w życiu dziecka 176
2. Cywilizacja przeciw relaksacji 177
3. Relaksacja drogą do mądrości 178
4. Relaksacja w szkole 182
5. Muzyka relaksacyjna w pracy z dziećmi 187
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 190
Streszczenie 191
Bloki samokształceniowe do części trzeciej 192
Część czwarta. Kreacyjne, społeczne, kulturotwórcze aspekty muzyki i muzykowania 201
Helena Danel-Bobrzyk - Muzyka inspiracją działań twórczych dziecka 202
1. Wprowadzenie 202
2. Udział nauczyciela w twórczych poczynaniach muzycznych dziecka 203
3. Formy kontaktu z muzyką wspomagające realizację twórczych działań dziecka 204
4. Bogactwo form integracji muzyki z innymi działaniami artystycznymi dziecka 206
5. Refleksje (podsumowanie) 210
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 211
Streszczenie 211
Jolanta Bauman-Szulakowska - Kreatywność dziecka w sferze muzyki - przygotowaniem do aktywnego życia 212
1. Miejsce zabawy w życiu dziecka 212
2. Wychowawcze aspekty sztuki i zabawy w świecie dziecka 213
3. Rozwój kreatywności dziecka w wieku przedszkolnym 214
4. Dziecko jako kreator zjawisk dźwiękowych 214
6. Od teorii do konkretów 219
7. Podsumowanie 220
Problemy - Pytania - Inspiracje 221
Streszczenie 222
Jadwiga Uchyła-Zroski - Dziedzictwo kulturowe środowiska inspiracją do działań muzycznych 223
1. Pojęcie dziedzictwa kulturowego 223
2. Zadania współczesnego odbiorcy dóbr kultury 225
3. Ziemia Pszczyńska i jej bogactwo kulturowe 227
4. Skansen -Zagroda wsi pszczyńskiej? - inspiracją do żywego kontaktu z historią i światem muzyki ludowej 230
5. Muzyka ludowa i artystyczna 233
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 235
Streszczenie 235
Bloki samokształceniowe do części czwartej 236
Poezja z ducha muzyki poczęta - antologia 242
I. Świat pełen muzyki 243
Dziękczynienie 243
Melodia 243
Chwila ciszy 244
Cisza leśna 244
Cisza 245
Szmer wioseł 245
Śpiew słowika 246
Wielki muzyk 246
Wiosenny wietrzyk 247
Czym jest muzyka? 248
Muzyka 249
II. Mistrzowie i ich dzieła 250
Chopin 250
Nekrolog Fryderyka Chopina - fragment 250
Wiersz do Pana Karola Kurpińskiego 251
Mozart 252
Szumi melodia jak bór niezmierzony 253
Schumann (wiersz dedykowany Arturowi Rubinsteinowi) 254
Gama i scherzo 255
III. Poezja z miłości i muzyki poczęta 256
Scherzo 256
Lekcje rytmiki 257
Muzyka poranna 258
Pan Cogito rozważa różnicę między głosem ludzkim a głosem przyrody 259
Allegro ma non troppo 260
Ojczyzną moją jest muzyka 260
Matko i wierszu, i Ojczyzno, umiłowani trójjedynie 262
Rozmowa 263
Piosenka o nutach 264
O mej poezji 265
Pauza 265
Poezja 266
O śpiewie aniołów 267
Słowa wśród skał 269
Wezmę ja skrzypki 269
IV. Wiersze młodocianych poetów 270
Czym jest muzyka? 270
Krakowiak i muzyka 270
Piosenka 270
Bim-bom 271
Mokry wiersz 271
Cztery pory roku na mojej kartce 272
Okno 272
Deszczowe pragnienie ptaka 273
Pierwszy śnieg 273
Muzyka 274
Przepraszam 274
"Między szpitalem a sztuką" 276
V. Wiersze Erratusa, czyli Janusza Gumułki 276
Cisza 276
...szeptem jestem 277
Sen jest "czystą formą" wyobraźni 278
Aneks 279
Cisza to szept słów 279
Piosenka dla piosenki 428
3. Dominacja techniki nad osobą 8845