"Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej"

Identyfikator Librowy: 169738

Spis treści

Wprowadzenie 9

Rozdział 1. Edukacja dla mądrości 15

Rozdział 2. Cele kształcenia młodzieży a założenia edukacji dla mądrości 25

Rozdział 3. Przykłady sytuacji edukacyjnych w edukacji dla mądrości 51

3.1. Rozwijanie inteligencji analitycznej 52

3.2. Rozwijanie inteligencji twórczej 54

Zadanie 1. „Łańcuch skojarzeń” 55

Zadanie 2. „Skojarzenia bliższe i dalsze” 56

Zadanie 3. „Jak można wykorzystać inaczej manipulację językową?” 57

Zadanie 4. „Co by było, gdyby...” 57

Zadanie 5. ,,Świat bez wad” 58

Zadanie 6. „Skojarzenia i analogie” 58

Zadanie 7. „Wynalazki, jakich jeszcze nie ma” 59

Zadanie 8. „Kultura – co to takiego?” 59

Zadanie 9. „Konflikt wartości – jak rozpoznać i rozwiązać?” 60

Zadanie 10. „Oblicza empatii” 61

Zadanie 11. „Recepta na optymizm” 62

Zadanie 12. „Projektowanie odpoczynku” 62

Zadanie 13. „Kruszenie problemu” 63

Zadanie 14. „Co można zrobić, by zmienić…?” 64

3.3. Rozwijanie inteligencji praktycznej 65

Zadanie 1. „Czy w życiu można się pogubić?” 66

Zadanie 2. „Udowodnię, że nie można!” 67

Zadanie 3. „Upominek dla kogoś, kto nie lubi…” 67

Zadanie 4. „Wady i zalety aktywności w sieci” 68

Zadanie 5. „Ulepszamy pracę Samorządu” 69

Zadanie 6. „Działania charytatywne” 70

Zadanie 7. „Planowanie z przyszłości” 71

Zadanie 8. „Moje mocne i słabe strony” 73

Zadanie 10. ,,Giełda porad dla…” 74

Zadanie 9. „Nie wystarczy dużo wiedzieć, by być mądrym” 74

Zadanie 11. „Zgodnie z prawem” 75

Zadanie 12. „Alternatywy” 76

Zadanie 13. „Czynniki do eliminacji” 76

Zadanie 14. „Podziel się swoją wiedzą i umiejętnościami z innymi” 77

Zadanie 15. „Jak organizować sobie naukę w domu?” 78

3.4. Rozwijanie refleksyjności 79

3.5. Rozwijanie myślenia dialogicznego 80

Zadanie 1. „Inne zakończenie” 82

Zadanie 2. „Podobieństwa i różnice” 82

Zadanie 3. „Subkultury” 83

Zadanie 4. „Szumy medialne” 83

Zadanie 5. „Potrzeby ludzi” 84

Zadanie 6. „Profesjonalista” 85

Zadanie 7. „Kim/czym jestem i dlaczego?” 86

Zadanie 8. „Na ratunek Ziemi” 87

Zadanie 9. „Pomóż innym zapamiętać to pojęcie” 87

Zadanie 10. „Co odkryłby Kolumb, gdyby żył dziś?” 88

Zadanie 11. „Wada czy zaleta?” 88

Zadanie 12. „Wywiad z…” 89

Zadanie 13. „Autorefleksja” 90

3.6. Rozwijanie myślenia dialektycznego 91

Zadanie 1. „Jeśli nie konformizm, to co?” 92

Zadanie 2. „Dobro jednostki” 92

Zadanie 3. ,,Polska solidarna czy liberalna?” 93

Zadanie 4. „Alternatywa” 94

Zadanie 5. Mapa mentalna na temat: „Odpowiedzialność za zdrowie własne i innych ludzi” 94

Zadanie 6. „Modyfikacja ideologii” 95

Zadanie 7. „Interpretacja dzieła sztuki” 96

Zadanie 8. „Inny tytuł?” 96

Zadanie 9. „Relatywizm w odbiorze świata” 97

Zadanie 10. „Za i Przeciw” 98

Zadanie 11. „Analogie bliskie i odległe” 99

Rozdział 4. Scenariusze zajęć sprzyjających rozwojowi mądrości młodzieży 101

Temat: Pokojowe rozwiązywanie konfliktów 103

Temat: Prawa Newtona – druga zasada dynamiki 106

Temat: Nierówność trójkąta 109

Temat: Twierdzenie Pitagorasa 112

Temat: Umberto Eco i jego rozważania o Internecie 115

Temat: Edukacja globalna – Efekt Domina 117

Temat: Jak radzić sobie podczas podejmowania decyzji? 121

Temat: Jakie przedmioty zdawać na maturze? 124

Temat: Myśl augustyńska podstawą filozofii średniowiecznej 127

Temat: Prawo autorskie 129

Temat: Zasady zdrowego żywienia 132

Temat: Trening zdrowotny 136

Temat: Malarskie interpretacje utworów Fryderyka Chopina 141

Temat: Głos jako instrument muzyczny 144

Zakończenie 147

Bibliografia 149

Od Redakcji 155

Aneks. Karty pracy 157