"Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria – praktyka – refleksja"

Identyfikator Librowy: 171703

Spis treści

Wstęp 10

1.1. Podstawowe pojęcia, ich różnicowanie i rozumienie 16

Rozdział I. Terapia w ujęciu interdyscyplinarnym 16

1.2. Terapia a psychoterapia i wychowanie 20

1.3. Wybrane koncepcje pedagogiki i ich znaczenie w rozwoju myśli terapeutycznej 24

1.4. Terapia pedagogiczna – ujęcie terminologiczne w subdyscyplinach pedagogiki 28

1.4.1. Rozwój terapii pedagogicznej na podstawie materiałów źródłowych 31

1.4.2. Analiza wybranych opracowań z zakresu terapii pedagogicznej 35

1.5. Wybrane koncepcje trudności w uczeniu się i ich charakterystyka 43

Podsumowanie i uwagi praktyczne 47

2.1. Uczeń z dysharmonią rozwoju psychoruchowego 49

Rozdział II. Psychospołeczne funkcjonowanie ucznia z trudnościami w uczeniu się 49

2.2. Trudności w uczeniu się a zaburzenia zachowania 52

2.2.1. Uczeń z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej 52

2.2.2. Zachowania agresywne – wybrane formy 58

2.3. Współpraca nauczyciel – rodzic w realizacji pomocy terapeutycznej uczniom 60

Podsumowanie i uwagi praktyczne 64

3.1. Zajęcia terapeutyczne w szkole – status prawny 66

Rozdział III. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – aspekty prawne i organizacyjne 66

3.2. Procedura organizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 69

3.2.1. Diagnozowanie pedagogiczne i jego etapy 70

3.2.2. Kwalifikowanie uczniów do zespołów korekcyjno-kompensacyjnych 76

3.2.3. Opracowanie programu terapii 77

3.2.4. Zasady opracowania konspektów i scenariuszy 79

3.2.5. Konstruowanie Karty Terapeutycznej Ucznia 82

3.2.6. Miejsce realizacji zajęć i jego aranżacja 84

3.2.7. Zasady prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 85

3.3. Kompetencje i cechy osobowe nauczyciela terapeuty 88

3.4. Warsztat terapeutyczny nauczyciela 91

Podsumowanie i uwagi praktyczne 100

Rozdział IV. Programy, metody i ćwiczenia do pracy korekcyjno-kompensacyjnej 101

4.1. Usprawnianie i korygowanie funkcji percepcyjno-motorycznych i językowych 103

4.1.1. Praca korekcyjno-kompensacyjna według programu Heleny Skibińskiej 104

4.1.2. System percepcyjno-motoryczny Newella Kepharta 105

4.1.3. Propozycje ćwiczeń Jadwigi Jastrząb 108

4.1.4. Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz 108

4.1.5. Program rozwijania świadomości fonologicznej Alicji Maurer 111

4.1.6. Postępowanie korekcyjno-wychowawcze wobec dzieci leworęcznych 112

4.1.7. Program rozwijający percepcję wzrokową – Marianne Frostig, David Horne 115

4.2. Usprawnianie i doskonalenie procesu czytania i pisania 116

4.2.1. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu według Ireny Czajkowskiej i Kazimierza Herdy 117

4.2.2. Praca wyrównawcza Teresy Gąsowskiej, Zofii Pietrzak-Stępkowskiej 119

4.2.3. Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania według koncepcji Krystyny Grabałowskiej, Jadwigi Jastrząb, Janiny Mickiewicz i Marii Wojak 120

4.2.4. Koncepcja reedukacji Barbary Zakrzewskiej 121

4.2.5. Metoda 18 struktur wyrazowych – Ewa Kujawa i Maria Kurzyna 123

Podsumowanie i uwagi praktyczne 123

5.1. Metoda nauki czytania globalnego Glenna Domana 125

Rozdział V. Nowatorskie metody nauki czytania i pisania 125

5.2. Symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania Jagody Cieszyńskiej 129

5.3. Wertykalna metoda czytania Jadwigi Włodek-Chronowskiej 131

5.4. Nauka pisania według Ireny Majchrzak 132

5.5. Metoda fonetyczno-literowo-barwna Bronisława Rocławskiego 135

5.6. Metoda barwno-dźwiękowa Heleny Meterowej 136

Podsumowanie i uwagi praktyczne 137

Rozdział VI. Działania wychowawczo-terapeutyczne w redukowaniu trudności uczniów 139

6.1. Techniki relaksacji – rozwój i ich zastosowanie w praktyce szkolnej 140

6.1.1. Relaksacja w terapii pedagogicznej – przegląd piśmiennictwa 143

6.1.2. Wybrane techniki i ćwiczenia relaksacyjne 144

6.1.3. Zasady stosowania relaksacji w pracy nauczyciela 153

6.2. Praca wychowawczo-terapeutyczna z uczniem z ADHD 154

6.3. Praca wychowawczo-terapeutyczna z uczniem agresywnym 157

Podsumowanie i uwagi praktyczne 166

7.1. Metoda Integracji Sensorycznej Jane Ayers 167

Rozdział VII. Wspomagające formy terapii specjalistycznej 167

7.2. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne 174

7.3. Metoda EEG Biofeedback 175

7.4. Metoda terapeutyczna Freda Warnkego 177

7.5. Metoda indywidualnej stymulacji słuchu Kjelda Johansena 179

7.6. Program korekty dysleksji według Ronalda Davisa 180

7.7. Kinezjologia Edukacyjna Paula Dennisona – „gimnastyka mózgu” 181

7.8. Program stymulacji w koncepcji neuropsychologicznej Dirka Bakkera 184

7.9. Krytyczna analiza wybranych metod terapii wspomagającej 185

Podsumowanie i uwagi praktyczne 187

Rozdział VIII. Arteterapia – wybrane metody pracy z dzieckiem 189

8.1. Biblioterapia, bajkoterapia, filmoterapia 191

8.2. Teatroterapia (dramaterapia) 194

8.3. Muzykoterapia 201

8.4. Choreoterapia 204

8.5. Plastykoterapia 205

Podsumowanie i uwagi praktyczne 206

9.1. Terapia pedagogiczna w opiniach praktyków 208

Rozdział IX. Praktyczne aspekty terapii pedagogicznej jako przedmiot dyskusji 208

9.2. Terapia pedagogiczna w poglądach studentów – uzasadnienie wyboru profesji 213

9.3. Tradycyjne i współczesne rozumienie terapii pedagogicznej – pytania i odpowiedzi 215

Podsumowanie i uwagi praktyczne 223

Zakończenie – dyskusja nad przyszłością terapii pedagogicznej 224

Bibliografia 229