"Rodzina migracyjna w przestrzeni życiowej dorastających"

Identyfikator Librowy: 171757

Spis treści

Wstęp 8

1. Procesy migracyjne jako forma mobilności przestrzennej ludności 13

1.1. Analiza typów migracji 14

1.2. Migracje zarobkowe – przyczyny i skutki psychologiczne, ekonomiczne, społeczne 20

2.1. Rodzina współczesna jako system psychospołeczny 27

2. Rodzina – system więzi społecznych i emocjonalnych 27

2.2. Podstawowy ekosystem człowieka jako miejsce zaspokajania elementarnych potrzeb 39

3. Rodzina wobec rzeczywistości migracyjnej 47

3.1. Migracje jako źródło przemian w środowisku rodzinnym 48

3.2. Miejsce dorastającego człowieka w rodzinie rozłączonej przestrzennie. Przegląd wybranych stanowisk 58

3.2.1. Specyfika procesu uspołecznienia i wychowania w rodzinie migracyjnej 64

3.2.2. Rodzice jako wzór identyfikacji 76

4.1. Dorastanie – potencjał i zagrożenie w rozwoju jednostki 96

4. Determinanty społecznego funkcjonowania dorastających 96

4.1.1. Rozwój w okresie dorastania. Cechy wspólne 97

4.1.2. Stadium adolescencji i jego specyfika w sytuacji rozłąki migracyjnej 100

4.2. Przestrzeń życiowa człowieka oraz interakcyjny model jego funkcjonowania 110

4.2.1. Interakcyjny model funkcjonowania jednostki w otoczeniu 110

4.2.2. Rola czynników biologicznych w rozwoju człowieka 119

4.2.3. Rola czynników środowiskowych w rozwoju człowieka 122

4.3. Rozwiązania systemowe w zakresie wsparcia i pomocy w sytuacji kryzysu rodziny 124

4.3.1. Wsparcie społeczne – zagadnienia ogólne 125

4.3.3. Konkretyzacja form wsparcia społecznego 136

5. Metodologia przeprowadzonych badań empirycznych – konceptualizacja i operacjonalizacja 143

5.1. Przedmiot i cel badań 144

5.2. Problemy badawcze 147

5.3. Zmienne i wskaźniki zmiennych 149

5.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze 153

5.5. Czas, miejsce, przebieg badań oraz charakterystyka próby badawczej 156

5.6. Metody analizy statystycznej 159

6. Przestrzeń życiowa wyznaczona przez rodzinę. Analiza porównawcza 160

6.1. Portret rodziny migracyjnej i niemigracyjnej – sytuacja socjoekonomiczna 161

6.1.1. Cechy społeczno-demograficzne rodzin 161

6.1.2. Poziom warunków socjobytowych 164

6.2. Style wychowania w rodzinie w percepcji badanej młodzieży 170

6.3. Doświadczenie realizacji funkcji opiekuńczo-wychowawczej w porównywanych grupach młodzieży 179

6.3.1. Postrzeganie domu rodzinnego uwarunkowane specyfiką rodziny rozłączonej przestrzennie 182

6.3.2. Metody postępowania wychowawczego w rodzinach migracyjnych i niemigracyjnych 191

7. Sytuacja życiowa młodzieży uwarunkowana obrazem samego siebie i własnego zachowania. Analiza porównawcza 197

7.1. Funkcjonowanie badanych w relacjach interpersonalnych 198

7.2. Funkcjonowanie młodzieży w rolach społecznych. Opis i analiza 209

7.3. Zaburzenia procesu socjalizacji. Autoocena badanych 233

7.4. Plany życiowe dorastających w aspekcie wychowania w rodzinie migracyjnej i niemigracyjnej 248

7.5. Dyskusja i synteza wyników w kontekście przyjętych założeń teoretycznych i metodologicznych 252

8. Holistyczny model wsparcia dla rodzin migracyjnych 261

8.1. Prawna ochrona i opieka nad dzieckiem w rodzinie. Działania o charakterze informacyjno-edukacyjnym 282

8.2. Rola szkoły i instytucji edukacyjnych w systemie wsparcia dziecka i rodziny migracyjnej 290

8.3. Rola lokalnych instytucji w systemie pomocy rodzinie rozłączonej przestrzennie 297

8.4. Współpraca międzyinstytucjonalna w systemie wsparcia rodzin migracyjnych 301

Zakończenie 324

Summary 326

Bibliografia 328

Spis tabel i rycin 350

Table of contents 352

Aneks 354

Załącznik 1 354

Załącznik 2 358