"Psychologia dorastania"
Identyfikator Librowy: 179974
Spis treści
Wstęp 10
Rozdział 1 (Młody) człowiek a wyzwania współczesnego świata − wprowadzenie 14
1.1. Dialektyka przemian globalizacyjnych 15
1.2. Oczekiwane kierunki zmian rozwojowych w adolescencji i wczesnej dorosłości 19
Część I Dojrzewanie w społeczeństwie informacyjnym 26
Rozdział 2 Spostrzeganie własnej atrakcyjności w kontekście przemian biologicznych i kulturowych 28
2.1. Akceleracja rozwoju a współczesne warunki życia 29
2.2. Dojrzewający mózg jako biologiczna podstawa zmian w zachowaniu 31
2.3. Dojrzewanie seksualne 34
2.3.1. Edukacja seksualna 38
2.3.2. Negatywne skutki zachowań seksualnych młodzieży 44
2.4. Kulturowe koncepcje atrakcyjności fizycznej 49
2.5. Autoprezentacja jako podstawa powodzenia 54
Rozdział 3 Kondycja zdrowotna adolescentów i ich jakość życia w dobie intensywnych zmian cywilizacyjnych 56
3.1. Samopoczucie adolescentów 57
3.2. Zachowania zdrowotne młodzieży 60
3.2.1. Aktywność fizyczna młodzieży 62
3.2.2. Sposób odżywiania się 63
3.2.3. Pielęgnacja i ochrona ciała 63
3.2.4. Zachowania ryzykowne 64
3.3. Wybrane przykłady chorób cywilizacyjnych i zagrożeń w okresie dorastania 67
3.3.1. Depresja młodzieńcza 67
3.3.2. Przewlekłe zmęczenie 72
3.3.3. Problematyczne używanie internetu 74
3.4. Zdrowie a rozwój umiejętności kontrolowania ekspresji uczuć i wzrost wglądu we własne emocje 76
Rozdział 4 Formowanie się różnych aspektów identyfikacji płciowej w społeczeństwach postmodernistycznych 80
4.1. Płeć psychologiczna – aspekty kulturowe płci 81
4.2. Kulturowe zmiany w stereotypach płci 85
4.3. Negatywne i pozytywne konsekwencje przezwyciężania stereotypów płci 86
4.4. Od orientacji seksualnej ku tożsamości seksualnej 88
4.4.1. Rozwój orientacji hetero- i homoseksualnej 89
4.4.2. Tożsamość seksualna jako kategoria społeczna 92
Część II Zmiany w sposobie rozumienia siebie i świata w rzeczywistości zglobalizowanej 94
5.1. Rozwój świadomości a wyzwania współczesności 96
Rozdział 5 Rozwój poznawczy w okresie dorastania 96
5.1.1. Problem uświadamiania sobie pojęć i ich zamierzonego używania w okresie dorastania w ujęciu Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego 97
5.1.2. Operacje konkretne i formalne a rozwój w dobie globalizacji 99
5.1.3. Operacje konkretne i formalne jako narzędzia radzenia sobie z rzeczywistością ponowoczesną 104
5.1.4. Operacje formalne a transgresje 105
5.2. Rozwój poznawczy w adolescencji a myślenie relatywistyczne 107
5.2.1. Relatywizm myślenia dorastających a globalizacja 110
5.3. Świadomość a narzędzia poznawcze rozumienia świata 111
5.3.1. Rozwój świadomości w ujęciu Juana Pascual-Leone 112
6.1. Rozwój samoregulacji i samoświadomości dorastających 116
Rozdział 6 Ku dojrzałej podmiotowości 116
6.1.1. Samokontrola w ujęciach psychologii rozwojowej i społecznej 118
6.1.2. Rozwój samoregulacji dorastających w dobie globalizacji 123
6.2. Rozwój osobowości dorastających w dobie globalizacji 124
6.2.1. Podstawowe funkcje Ja i rozwój osobowości w ujęciu Juana Pascual-Leone i Ronalda Irwina 125
6.2.2. Systemy regulacji i rozwój osobowości w ujęciu Giseli Labouvie-Vief 127
6.2.3. Rozwój koncepcji Ja a samoocena w okresie dorastania 128
6.2.4. Rozwój Ja w dobie globalizacji 131
6.2.5. Rozwój osobowości a reagowanie na sytuacje stresowe 135
7.1. Rozwój tożsamości dorastających z perspektywy tradycyjnych ujęć 139
Rozdział 7 Ku dojrzałej tożsamości indywidualnej 139
7.2. Przykłady współczesnych modeli tożsamości 146
7.2.1. Tożsamość jako struktura i jako proces – ujęcie Michaela Berzonsky’ego 146
7.2.2. W kierunku globalnego rozumienia tożsamości osobistej 150
Część III Zmiany w relacjach społecznych w kontekście przemian cywilizacyjnych 156
Rozdział 8 Reorganizacja relacji z rodzicami 158
8.1. Dojrzewanie biologiczne i jego wpływ na relacje rodzinne 159
8.2. Kontekst psychologiczny i społeczny kształtowania się nowych relacji z rodzicami 160
8.2.1. Przejmowanie przez młodzież kontroli nad własnym życiem 163
8.2.2. Relacje z rodzicami w kontekście zmian społecznych – konflikt pokoleń 164
8.2.3. Obszary sporu między rodzicami i dziećmi 168
8.2.4. Rola buntu w relacjach z dorosłymi 171
8.3. Racjonalna kooperacja – koloryt współczesnych relacji dzieci z dorosłymi 174
8.3.1. Programowe opóźnienie w zakresie osiągania niezależności ekonomicznej – przygotowanie do kariery zawodowej 181
9.1. Znaczenie grupy rówieśniczej w kontekście kształtującej się tożsamości 187
Rozdział 9 Wzrost znaczenia grupy rówieśniczej 187
9.1.1. Charakterystyka współczesnych grup pokoleniowych 191
9.2. Rodzaje relacji z rówieśnikami 197
9.2.1. Oblicza przyjaźni 197
9.2.2. Związki preintymne 200
9.2.3. Relacje interpersonalne w cyberprzestrzeni 202
9.3. Tożsamość społeczna adolescentów 207
9.3.1. Rodzaje kategorii MY 209
9.4. Dwa oblicza młodzieńczej samotności 210
Część IV Zmiany w sposobie wartościowania w dobie globalizacji 212
10.1. Rozwój moralny w ujęciu klasycznych modeli Jeana Piageta i Lawrence’a Kohlberga 214
Rozdział 10 Formowanie się systemu etycznego młodzieży 214
10.2. Współczesne podejścia społeczno-relacyjne do rozwoju moralnego 216
10.3. Rozwój moralny a plastyczność zachowań etycznych w ujęciu Dennisa Krebsa i Kathy Denton 219
10.4. Świadoma i nieświadoma motywacja, leżąca u podstaw rozumowania moralnego 221
10.5. Rodzaje sądów włączonych w moralną ocenę zachowań 223
10.6. Rozwój sądów moralnych w ciągu życia 226
10.7. Szanse i zagrożenia formowania się systemu etycznego młodzieży w zglobalizowanej rzeczywistości 228
Rozdział 11 Światopogląd młodzieży 232
11.1. Kształtowanie się światopoglądu i systemu wartości jako zadanie rozwojowe 234
11.2. Analiza wybranych aspektów treściowych światopoglądu młodzieńczego 238
11.2.1. Idealizm – pragmatyzm – praktycyzm 238
11.2.2. System wartości i orientacje światopoglądowe w kontekście przemian społeczno-kulturowych 243
11.3. Kształtowanie się cnót obywatelskich – solidarność społeczna 246
Zamiast zakończenia: dylematy tożsamościowe dorastających 250
Aneks. Zarys teorii operatorów konstruktywnych Juana Pascual-Leone 257
Bibliografia 262
Indeks nazwisk 288
Indeks rzeczowy 295
O Autorach 299