"Terapia zajęciowa w geriatrii"

Identyfikator Librowy: 180034

Spis treści

Przedmowa 8

1.1. Wprowadzenie 12

Rozdział I. Psychologiczno-społeczne aspekty starzenia się i starościEdyta Janus 12

1.2. Granice okresu starości 13

1.3. Zmiany w sferze poznawczej 14

1.4. Sfera emocjonalno-motywacyjna 17

1.5. Osobowość osób starszych 18

1.6. Teorie adaptacji do starości 19

1.7. Społeczny wymiar starzenia się 23

1.8. Stereotypy dotyczące starzenia się i starości 26

1.9. Aktywność osób starszych 29

1.10. W stronę pozytywnego starzenia się 32

1.11. Podsumowanie 33

Pytania sprawdzające 34

Literatura 35

2.1. Wprowadzenie 38

Rozdział 2. Wprowadzenie do terapii zajęciowej osób starszychAleksandra Kulis 38

2.2. Praca terapeuty zajęciowego z osobami starszymi 39

2.3. Miejsca pracy terapeuty zajęciowego z seniorami 44

2.4. Umiejętności i kompetencje terapeuty zajęciowego pracującego z seniorami 45

2.5. Podsumowanie 51

Literatura 52

Pytania sprawdzające 52

3.1. Wprowadzenie 54

Rozdział 3. Kliniczne aspekty terapii zajęciowej w geriatriiAneta Bac 54

3.2. Ograniczenia funkcjonalne, poznawcze i behawioralne u pacjentów geriatrycznych z chorobą otępienną 56

3.3. Ograniczenia funkcjonalne u pacjentów geriatrycznych z wybranymi schorzeniami somatycznymi 59

3.3.1. Choroby serca 59

3.3.2. Cukrzyca 60

3.3.3. Zaburzenia widzenia 61

3.3.4. Schorzenia narządu ruchu 62

3.4 Metody i narzędzia oceny pacjenta geriatrycznego 64

3.4.1. Wywiad 64

3.4.2. Obserwacja 67

3.4.3. Testy 71

3.5. Wybrane obszary interwencji terapeutycznej 79

3.5.1. Higiena osobista 80

3.5.2. Gotowanie/przygotowywanie posiłków 81

3.5.3. Poruszanie się (lokomocja) 83

3.5.4. Robienie zakupów 84

3.5.5. Sprzątanie 85

3.5.6. Ubieranie się 85

3.6. Trening mózgu 86

3.6.1. Zdolności poznawcze 87

3.6.2. Wybrane czynniki wpływające na skuteczność treningu mózgu 88

3.6.3. Przykładowe rozwiązania terapeutyczne 90

3.7. Opisy przypadków 96

3.7.1. Pacjent geriatryczny z chorobą otępienną 96

3.7.2. Pacjent geriatryczny z chorobą somatyczną 98

3.8. Podsumowanie 100

Literatura 101

Pytania sprawdzające 101

4.1. Wprowadzenie 104

Rozdział 4. Innowacyjne metody pracy z seniorami w późnym stadium demencjiAgnieszka Smrokowska-Reichmann 104

4.2. Znaczenie zajęciowości u seniorów w późnym stadium demencji 105

4.2.1. Specyfi ka zajęć seniorów w późnym stadium demencji 107

4.2.2. Szczegóły praktyki terapeutycznej 108

4.3. Strukturyzacja przestrzeni jako element stabilizacji seniora w późnym stadium demencji 111

4.3.1. Przestrzeń a kompetencja orientacji u seniora w późnym stadium demencji 112

4.3.2. Wystrój wnętrz a bezpieczeństwo seniora w późnym stadium demencji 118

4.4. Koncepcja Person-Centered Care Toma Kitwooda a terapia zajęciowa z seniorami w późnym stadium demencji 122

4.4.1. Demencja a bycie osobą 123

4.4.2. Katalog potrzeb osoby według Toma Kitwooda 124

4.4.3. Techniki pracy z seniorem demencyjnym w koncepcji Person-Centered Care 125

4.5. Komunikacja walidacyjna z seniorem w późnym stadium demencji jako narzędzie pracy terapeuty zajęciowego 130

4.5.1. Istota i priorytety walidacji gerontologicznej 130

4.5.2. Cztery stadia dezorientacji 132

4.5.3. Techniki walidacyjne 134

4.5.4. Przykłady walidacji pacjentów w poszczególnych stadiach dezorientacji 135

4.5.5. Możliwe błędy podczas walidowania 137

4.6. Podsumowanie 138

Pytania sprawdzające 139

Literatura 140

Słowniczek pojęć 144

Skorowidz 148