"Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną wobec życia w małżeństwie i rodzinie"

Identyfikator Librowy: 182223

Spis treści

Wprowadzenie 10

1. Niepełnosprawność intelektualna – aspekty terminologiczno-definicyjne 20

ROZDZIAŁ I Niepełnosprawność intelektualna – ujęcie psychopedagogiczne 20

2. Podstawowe zagadnienia niepełnosprawności intelektualnej 30

3. Istota niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim 37

1. Funkcjonowanie małżeństwa i rodziny 44

ROZDZIAŁ II Małżeństwo i rodzina w kontekście niepełnosprawności – wybrane zagadnienia 44

2. Rewalidacyjna funkcja rodziny 54

1. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w społecznej perspektywie 64

ROZDZIAŁ III Problematyka seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną 64

2. Edukacyjny wymiar seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną 72

3. Małżeństwo i rodzina osób z niepełnosprawnością intelektualną 85

1. Aspiracje a oczekiwania – relacja kategorii i wyjaśnienia terminologiczne 90

ROZDZIAŁ IV Perspektywy życiowe u progu dorosłości 90

2. Uwarunkowania aspiracji 98

3. Plany, cele życiowe i aspiracje młodzieży – przegląd badań 104

ROZDZIAŁ V Psychospołeczne wyznaczniki oczekiwań wobec życia w małżeństwie i rodzinie osób z niepełnosprawnością intelektualną 114

1. Wartość i wartościowanie 115

1.1. Pojęcie wartości i wartościowania 118

1.2. Biopsychiczne uwarunkowania preferencji wartości 126

1.3. Klasyfikacja wartości 131

1.4. Wartości osób z niepełnosprawnością intelektualną – z badań końca drugiej połowy XX wieku 135

2. Spostrzeganie siebie i innych ludzi 138

2.1. Spostrzeganie siebie 138

2.2. Spostrzeganie społeczne 146

2.3. Spostrzeganie siebie i innych ludzi przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z badań końca drugiej połowy XX wieku 150

3. Przystosowanie psychospołeczne 153

3.1. Wyjaśnienia terminologiczne 154

3.2. Proces socjalizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną 156

3.3. Przystosowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną – z badań końca drugiej połowy XX wieku 162

1. Charakterystyka badanej populacji oraz terenu badań własnych 168

ROZDZIAŁ VI Oczekiwania wobec życia w małżeństwie i rodzinie badanych osób z niepełnosprawnością intelektualną – analiza porównawcza 168

2. Oczekiwania wobec małżeństwa badanych osób – badania własne 170

3. Oczekiwania wobec rodziny badanych osób – badania własne 176

4. Plany i dążenia związane z życiem osobistym i rodzinnym młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną – inne badania 183

1. Preferencje wartości osób z niepełnosprawnością intelektualną – badania własne 196

ROZDZIAŁ VII Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną – analiza porównawcza 196

2. Preferencje wartości osób z niepełnosprawnością intelektualną – inne badania 205

3. Spostrzeganie siebie i innych ludzi przez badane osoby – badania własne 214

4. Spostrzeganie siebie i innych ludzi przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – inne badania 231

5. Przystosowanie psychospołeczne badanych osób – badania własne 243

6. Przystosowanie psychospołeczne badanych osób – inne badania 251

ROZDZIAŁ VIII Zależności między funkcjonowaniem psychospołecznym a oczekiwaniami wobec życia w małżeństwie i rodzinie 277

1. Zależność między oczekiwaniami wobec małżeństwa a funkcjonowaniem psychospołecznym badanych osób – badania własne 278

1.1. Zależność między oczekiwaniami wobec małżeństwa a wartościami badanych osób 279

1.2. Zależność między oczekiwaniami wobec małżeństwa a spostrzeganiem siebie i innych ludzi przez badane osoby 280

1.3. Zależność między oczekiwaniami wobec małżeństwa a przystosowaniem psychospołecznym badanych osób 283

2. Zależność między oczekiwaniami wobec rodziny a funkcjonowaniem psychospołecznym badanych osób 286

2.1. Zależność między poziomem oczekiwań wobec przyszłej rodziny a wartościami badanych osób 286

2.2. Zależność między oczekiwaniami wobec przyszłej rodziny a spostrzeganiem siebie i innych ludzi przez badane osoby 288

2.3. Zależność między oczekiwaniami wobec przyszłej rodziny a przystosowaniem psychospołecznym badanych osób 290

3. Uwarunkowania oczekiwań wobec życia w małżeństwie i rodzinie osób z niepełnosprawnością intelektualną w refleksji pedagogicznej – inne badania 292

Zakończenie 296

Bibliografia 308