"Bez retuszu czy po liftingu?"

Identyfikator Librowy: 184665

Spis treści

Wstęp 9

Część I. Film jako przedmiot badań socjologicznych 15

1. Pionierzy socjologicznej myśli filmowej 17

Rozdział I. Polska socjologia filmu 17

2. Od filmologii do socjologii filmu 21

3. Od socjologii sztuki do socjologii filmu 31

4. Metodologiczne wymiary analizy filmowej 37

5. Podsumowanie 44

Część II. Obrazy filmowe o starości 47

1. Od definicji do problemu 49

Rozdział II. Starość jako problem społeczny 49

2. Starość w świetle badań empirycznych 55

3. Medialny obraz ludzi starych 69

4. Podsumowanie 75

1. Starość w kinie amerykańskim 79

Rozdział III. Kino wobec starości 79

2. Europejskie kino o starości 92

3. Obrazy starości w polskim filmie 102

4. Podsumowanie 116

1. Charakterystyka grupy badanej 121

Rozdział IV. Recepcja filmów o starości na przykładzie filmu Tulipany Jacka Borcucha 121

2. Przeżycia filmowe a oceny filmu 125

3. Filmowy obraz starości w relacjach widzów 143

4. Odbiór filmu – między identyfikacją a projekcją 146

5. Podsumowanie 155

Część III. Aborcja jako temat filmowy 159

1. Prawne i etyczne dylematy jednostki 161

Rozdział V. Aborcja jako problem społeczny 161

2. Zjawisko aborcji w Polsce: stare i nowe problemy 165

3. Aborcja w dyskursie publicznym 171

4. Podsumowanie 177

1. Niechciana ciąża – uniwersalny temat filmowy 180

Rozdział VI. Kino wobec kwestii aborcji 180

2. Amerykańskie kino o niechcianej ciąży 183

3. Obrazy aborcji w europejskim filmie 192

4. Dramat niechcianej ciąży w kinie polskim 204

5. Recepcja filmów o aborcji 217

6. Podsumowanie 220

1. Wprowadzenie 225

Zakończenie: Między obrazami filmowymi a rzeczywistością 225

2. Strategie komunikacyjne w filmach 226

3. Obrazy rzeczywistości 228

3.1. Kino i rzeczywistość 228

3.2. Realizmy w filmach 229

3.3. Wielość prawd i zabiegi na prawdzie 230

3.4. Filmowe obrazy starości 233

3.5. Aborcja na ekranie 236

4. O recepcji filmowej 239

5. Podsumowanie 240

Bibliografia 243

Aneks A. Informacja o sposobie i prowadzeniu badań własnych 257

Aneksy 257

Załącznik 1. Dyspozycje do wywiadu swobodnego 261

Aneks B. Spis tabel, rysunków, ilustracji 263

Aneks C. Zestawienia wybranych filmów 265

Zestawienie I. Film polski – wybrane aspekty techniczne 266

Zestawienie II. Film europejski – wybrane aspekty techniczne 271

Zestawienie III. Film amerykański – wybrane aspekty techniczne 275

Summary 279