"Bez retuszu czy po liftingu?"
Identyfikator Librowy: 184665
Spis treści
Wstęp 9
Część I. Film jako przedmiot badań socjologicznych 15
1. Pionierzy socjologicznej myśli filmowej 17
Rozdział I. Polska socjologia filmu 17
2. Od filmologii do socjologii filmu 21
3. Od socjologii sztuki do socjologii filmu 31
4. Metodologiczne wymiary analizy filmowej 37
5. Podsumowanie 44
Część II. Obrazy filmowe o starości 47
1. Od definicji do problemu 49
Rozdział II. Starość jako problem społeczny 49
2. Starość w świetle badań empirycznych 55
3. Medialny obraz ludzi starych 69
4. Podsumowanie 75
1. Starość w kinie amerykańskim 79
Rozdział III. Kino wobec starości 79
2. Europejskie kino o starości 92
3. Obrazy starości w polskim filmie 102
4. Podsumowanie 116
1. Charakterystyka grupy badanej 121
Rozdział IV. Recepcja filmów o starości na przykładzie filmu Tulipany Jacka Borcucha 121
2. Przeżycia filmowe a oceny filmu 125
3. Filmowy obraz starości w relacjach widzów 143
4. Odbiór filmu – między identyfikacją a projekcją 146
5. Podsumowanie 155
Część III. Aborcja jako temat filmowy 159
1. Prawne i etyczne dylematy jednostki 161
Rozdział V. Aborcja jako problem społeczny 161
2. Zjawisko aborcji w Polsce: stare i nowe problemy 165
3. Aborcja w dyskursie publicznym 171
4. Podsumowanie 177
1. Niechciana ciąża – uniwersalny temat filmowy 180
Rozdział VI. Kino wobec kwestii aborcji 180
2. Amerykańskie kino o niechcianej ciąży 183
3. Obrazy aborcji w europejskim filmie 192
4. Dramat niechcianej ciąży w kinie polskim 204
5. Recepcja filmów o aborcji 217
6. Podsumowanie 220
1. Wprowadzenie 225
Zakończenie: Między obrazami filmowymi a rzeczywistością 225
2. Strategie komunikacyjne w filmach 226
3. Obrazy rzeczywistości 228
3.1. Kino i rzeczywistość 228
3.2. Realizmy w filmach 229
3.3. Wielość prawd i zabiegi na prawdzie 230
3.4. Filmowe obrazy starości 233
3.5. Aborcja na ekranie 236
4. O recepcji filmowej 239
5. Podsumowanie 240
Bibliografia 243
Aneks A. Informacja o sposobie i prowadzeniu badań własnych 257
Aneksy 257
Załącznik 1. Dyspozycje do wywiadu swobodnego 261
Aneks B. Spis tabel, rysunków, ilustracji 263
Aneks C. Zestawienia wybranych filmów 265
Zestawienie I. Film polski – wybrane aspekty techniczne 266
Zestawienie II. Film europejski – wybrane aspekty techniczne 271
Zestawienie III. Film amerykański – wybrane aspekty techniczne 275
Summary 279