"Talent menadżerski w oświacie"

Identyfikator Librowy: 186826

Spis treści

Przedmowa 8

Podziękowania 11

Wprowadzenie 12

1. Oświata jako system – pojęcie, struktura, specyfika 18

1.1. Pojęcie systemu w naukach społecznych 18

1.2. System oświaty w Polsce – geneza i charakterystyka 25

1.3. Organizacja placówki oświatowej 32

1.4. Awans zawodowy nauczycieli 38

1.5. Stanowisko dyrektora szkoły – charakterystyka i procedura awansu 47

1.6. Nadzór pedagogiczny 53

1.7. Podsumowanie 58

2. Zarządzanie: edukacyjne implikacje 61

2.1. Charakterystyka struktur organizacyjnych 61

2.2. Teorie zarządzania – ujęcie klasyczne 68

2.3. Style przywództwa i ich konsekwencje praktyczne 74

2.4. Humanizacja pracy i jej współczesne przejawy 82

2.5. Intuicja i siła osobowości jako nowy dyskurs zarządzania 91

2.6. Podsumowanie 110

3. Nowoczesne nauki o edukacji wobec talentu w organizacjach 113

3.1. Pojęcie talentu 113

3.2. Rekrutacja i selekcja talentów oraz modele zarządzania talentami 122

3.3. Szkoła jako organizacja 129

3.4. Procedura rekrutacji i selekcji dyrektorów a poszukiwanie talentów 136

3.5. Dyrektor jako menedżer: funkcje, role organizacyjne, kompetencje 144

3.6. Podsumowanie 152

4. Talent menedżerski w oświacie w świetle własnych badań empirycznych 154

4.1. Założenia metodologiczne, motywacja badawcza 154

4.2. Eksplikacja i operacjonalizacja problematyki badawczej 157

4.3. Metody, procedury, techniki i narzędzia badawcze 162

4.4. Wybór zbiorowości badanej, organizacja badań i badania pilotażowe 168

4.5. Talent menedżerski w oświacie – perspektywa nauczycieli 171

4.5.1. Charakterystyka respondentów 171

4.5.2. Kompetencje i cechy osobowe dyrektora 174

4.5.3. Wybitny dyrektor szkoły według pracowników 178

4.5.4. Cechy i zachowania dyrektora destrukcyjne dla funkcjonowania szkoły 185

4.5.5. Oczekiwania wobec nauczycieli, wsparcie w rozwoju kariery zawodowej 186

4.5.6. Informacja zwrotna, szacunek i poziom satysfakcji ze współpracy 190

4.5.7. Konflikty w placówkach oświatowych – spojrzenie nauczycieli 197

4.5.8. Udział szkół w projektach edukacyjno-wychowawczych 201

4.5.9. Integracja dyrektora z zespołem pracowniczym – spojrzenie nauczycieli 207

4.5.10. Dyrektor jako specjalista 208

4.5.11. Sposoby definiowania talentu menedżerskiego w oświacie przez nauczycieli 211

4.6. Talent menedżerski w oświacie – perspektywa dyrektorów 218

4.6.1. Charakterystyka respondentów 218

4.6.2. Ścieżka edukacyjna, doświadczenie zawodowe 220

4.6.3. Studia podyplomowe z zakresu zarządzania oświatą 224

4.6.4. Postępowanie konkursowe na stanowisko dyrektora 229

4.6.5. Źródła informacji wykorzystywane w pracy zawodowej 234

4.6.6. Preferowany styl kierowania 235

4.6.7. Integracja dyrektora z zespołem pracowniczym – spojrzenie dyrektorów 241

4.6.8. Współpraca z zespołem: zgłaszanie potrzeb, uwag i pomysłów 246

4.6.9. Konflikty w placówkach oświatowych – spojrzenie dyrektorów 247

4.6.10. Organizacja zajęć pozalekcyjnych, baza materialna, projekty edukacyjne 252

4.6.11. Spontaniczne refleksje na temat Karty Nauczyciela 257

4.6.12. Wyniki badań psychologicznych 260

4.7. Sprawdzenie hipotez i wnioskowanie 261

4.8. Podsumowanie 272

5. Implikacje praktyczne 274

5.1. Talent menedżerski w oświacie – próba konsytuacji kategorii 274

5.2. Rekomendacje związane ze stanowiskiem dyrektora szkoły 278

5.3. Podsumowanie 283

Zakończenie 285

Bibliografia 287

Managerial talent in education (Summary) 312