"Talent menadżerski w oświacie"
Identyfikator Librowy: 186826
Spis treści
Przedmowa 8
Podziękowania 11
Wprowadzenie 12
1. Oświata jako system – pojęcie, struktura, specyfika 18
1.1. Pojęcie systemu w naukach społecznych 18
1.2. System oświaty w Polsce – geneza i charakterystyka 25
1.3. Organizacja placówki oświatowej 32
1.4. Awans zawodowy nauczycieli 38
1.5. Stanowisko dyrektora szkoły – charakterystyka i procedura awansu 47
1.6. Nadzór pedagogiczny 53
1.7. Podsumowanie 58
2. Zarządzanie: edukacyjne implikacje 61
2.1. Charakterystyka struktur organizacyjnych 61
2.2. Teorie zarządzania – ujęcie klasyczne 68
2.3. Style przywództwa i ich konsekwencje praktyczne 74
2.4. Humanizacja pracy i jej współczesne przejawy 82
2.5. Intuicja i siła osobowości jako nowy dyskurs zarządzania 91
2.6. Podsumowanie 110
3. Nowoczesne nauki o edukacji wobec talentu w organizacjach 113
3.1. Pojęcie talentu 113
3.2. Rekrutacja i selekcja talentów oraz modele zarządzania talentami 122
3.3. Szkoła jako organizacja 129
3.4. Procedura rekrutacji i selekcji dyrektorów a poszukiwanie talentów 136
3.5. Dyrektor jako menedżer: funkcje, role organizacyjne, kompetencje 144
3.6. Podsumowanie 152
4. Talent menedżerski w oświacie w świetle własnych badań empirycznych 154
4.1. Założenia metodologiczne, motywacja badawcza 154
4.2. Eksplikacja i operacjonalizacja problematyki badawczej 157
4.3. Metody, procedury, techniki i narzędzia badawcze 162
4.4. Wybór zbiorowości badanej, organizacja badań i badania pilotażowe 168
4.5. Talent menedżerski w oświacie – perspektywa nauczycieli 171
4.5.1. Charakterystyka respondentów 171
4.5.2. Kompetencje i cechy osobowe dyrektora 174
4.5.3. Wybitny dyrektor szkoły według pracowników 178
4.5.4. Cechy i zachowania dyrektora destrukcyjne dla funkcjonowania szkoły 185
4.5.5. Oczekiwania wobec nauczycieli, wsparcie w rozwoju kariery zawodowej 186
4.5.6. Informacja zwrotna, szacunek i poziom satysfakcji ze współpracy 190
4.5.7. Konflikty w placówkach oświatowych – spojrzenie nauczycieli 197
4.5.8. Udział szkół w projektach edukacyjno-wychowawczych 201
4.5.9. Integracja dyrektora z zespołem pracowniczym – spojrzenie nauczycieli 207
4.5.10. Dyrektor jako specjalista 208
4.5.11. Sposoby definiowania talentu menedżerskiego w oświacie przez nauczycieli 211
4.6. Talent menedżerski w oświacie – perspektywa dyrektorów 218
4.6.1. Charakterystyka respondentów 218
4.6.2. Ścieżka edukacyjna, doświadczenie zawodowe 220
4.6.3. Studia podyplomowe z zakresu zarządzania oświatą 224
4.6.4. Postępowanie konkursowe na stanowisko dyrektora 229
4.6.5. Źródła informacji wykorzystywane w pracy zawodowej 234
4.6.6. Preferowany styl kierowania 235
4.6.7. Integracja dyrektora z zespołem pracowniczym – spojrzenie dyrektorów 241
4.6.8. Współpraca z zespołem: zgłaszanie potrzeb, uwag i pomysłów 246
4.6.9. Konflikty w placówkach oświatowych – spojrzenie dyrektorów 247
4.6.10. Organizacja zajęć pozalekcyjnych, baza materialna, projekty edukacyjne 252
4.6.11. Spontaniczne refleksje na temat Karty Nauczyciela 257
4.6.12. Wyniki badań psychologicznych 260
4.7. Sprawdzenie hipotez i wnioskowanie 261
4.8. Podsumowanie 272
5. Implikacje praktyczne 274
5.1. Talent menedżerski w oświacie – próba konsytuacji kategorii 274
5.2. Rekomendacje związane ze stanowiskiem dyrektora szkoły 278
5.3. Podsumowanie 283
Zakończenie 285
Bibliografia 287
Managerial talent in education (Summary) 312