"Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności"

Identyfikator Librowy: 187416

Spis treści

Od Autora 7

Wprowadzenie: badania nad twórczością „w stanie wrzenia” 9

Część 1. Twórczość – szkoła – nauczyciel 15

1. Nauczyciele przeciwko kreatywności uczniów 17

2. Umysł pod kluczem (maturalnym) 29

3. Nuda jako problem pedagogiczny 35

4. Edukacja według Torrance’a 49

5. Nauczanie twórczości w szkole wyższej – heurystyki jako treści kształcenia 65

6. Szkoła wyższa kuźnią geniuszy czy buchalterów naukowych? Rozważania krytyczne o jakości kształcenia w świetle teorii pomiaru geniuszu naukowego Deana K. Simontona 81

Część 2. Twórczość – środowisko – kultura 93

7. Kult przystępności, schlebiania i zwyczajności – Franka Furediego diagnoza kultury i edukacji kulturalnej 95

8. Od potencjalności do transgresji historycznych – kreatywność na różnych poziomach 107

9. Za dużo twórczości? Pułapki twórczości codziennej i amatorskiej w kulturze nadmiaru, kiczu i braku smaku 125

10. Warunki sukcesu twórczego 139

Część 3. Twórczość jako problem badań pedagogicznych 151

11. Kluczowe kompetencje nauczyciela twórczości jako diagnosty 153

12. Kreatywność ogólna czy specyficzna: poważny problem badawczy czy pseudoproblem? 169

13. Epifania i doświadczenie krystalizujące w biografii twórczej – próba zarysowania pola badawczego 177

14. Walidacja komunikacyjna w analizie wyników badań pedagogicznych nad twórczością (współautor M. Modrzejewska-Świgulska) 191

Zakończenie: życie twórcze jako życie wartościowe 209

Bibliografia 217

Spis schematów i tabel 235

Indeks nazwisk 237

Indeks rzeczowy 243