"Poezja jako iteratura"

Identyfikator Librowy: 188824

Spis treści

POZÓR DEFEKTU (ITERACJA) 12

1. Współczesny polski wiersz wolny – historia pewnego wyboru 16

I. KONDENSACJA WIERSZOWA 16

1.1. Wiersz wolny jako antybohater (w teorii) 18

1.2. Wiersz wolny jako bohater (w praktyce historycznej) 21

1.3. Wiersz wolny jako alter ego (w odbiorze) 25

1.4. Wolny wiersz 27

1.5. Znamiona obecności 28

2. Wolność wiersza – glosa do definicji pozytywej 29

3. Relacyjność składniowa wersów w wierszu wolnym 41

4. Eliptyczność wersowa 56

4.1. Problem przerzutni 60

4.2. Symultaneizm 63

4.3. Efekt elipsy 66

4.4. Przejawy eliptyczności w wierszu wolnym 77

4.5. Eliptyczność marginalna 86

5. Tabularność wiersza wolnego 103

5.1. Linearność jako konsekwencja odbioru standardowego 106

5.2. Tabularność wynikająca z graficzności –kontekstualizacja prymarna 109

5.3. Tabularność jako efekt nadmiarowości – kontekstualizacja wtórna 118

5.4. Wolność (nie)odzyskana – wyjście w stronę redefinicj 123

1. Obiekt i akomodacja – o składni poetyckiej we współczesnych wierszach polskich 126

II. AKOMODACJA POETYCKA 126

1.1. Elementarne założenia – stół, woda w garnuszku 127

1.2. Ujęcia akomodacji – garnuszek z wodą 128

1.3. Ilustrowanie zależności – garnuszek wody 132

1.4. Ocean w szklance wody – próba podsumowania 144

1. Powtórzenie niedokładne 146

III. REMINISCENCJA FRAZEOLOGICZNA 146

2. Reminiscencja frazeologiczna – ujęcie procesualne 160

3. Sygnały frazeologiczności w poezji współczesnej 162

3.1. Reflksja 162

3.2. Odbiór ukierunkowany kategorialnie 165

3.3. Początek pętli 168

4. Ewokacja frazeologizmów w odbiorze poezji współczesnej – czego nie widać 172

3.4. Sygnały frazeologiczności – implikacje 172

4.1. Przydatność teatralnej metafory 172

4.2. Ewokacja – frazeologizm wirtualny w odbiorze 173

4.3. Powrót do tekstu – kolejny akt pierwszy 177

4.4. Konotacja frazeologiczna jako źródło napięć tekstowych 177

4.5. Powrót za kulisy – w stronę śladu 180

5. Ślad frazeologiczny w poezji współczesnej 181

5.1. Punkt widzenia 181

5.2. Ślad frazeologiczny – punkt wyjścia 182

5.3. Wiersze – punkt kontrolny 184

5.4. Perspektywa – punkt na mapie 189

6. Ślad frazeologiczny w odniesieniu do praktyki odbiorczej 190

6.1. Dwutorowość semantyczna – kontekstualizacja prosta 190

6.2. Supozycja frazeologiczna – kontekstualizacja złożona 196

1. Wpadaliśmy sobie / w zdania / na te same tematy. Kondensacja składniowa w poezji Ewy Lipskiej 207

IV. PRÓBY ITERACYJNE 207

1.1. Retrospektywa i zamiar 207

1.2. Kondensująca wolność wiersza 210

1.3. Wielość ekspozycji 212

1.4. Próba syntezy 222

2. Apozycja, szereg, parataksa – retardacja a składnia poetycka Julii Hartwig 224

3. Zataję siebie w kropce tego wiersza – językowe precjoza w poezji Urszuli Kozioł 234

3.1. Szlif 236

3.2. Barwa i masa 237

3.3. Czystość 245

4. Język poza językiem – żywioł palimpsestowości w poezji Jerzego Ficowskiego 246

4.1. Dwutorowość sensu largo, czyli wrażliwości jednostek języka 249

4.2. Reminiscencja, czyli jakości śladów frazeologicznych 256

4.3. Parenteza wersowa, czyli intensywności metafory 261

5. Śmierć nie poprawi / w zwrotce ani jednej linijki – martwa natura relacji w wierszach Tadeusza Różewicza 267

5.1. Rzeczowniki o implikowanej gęstości 268

5.2. Czasowniki (i imiesłowy) o przestrzennej łączliwości 272

5.3. Kondensacja niekategorialności 274

PODSUMOWANIE 277

NOTA BIBLIOGRAFICZNA 278

BIBLIOGRAFIA 280

INDEKS NAZWISK 296

INDEKS RZECZOWY 300

POETRY AS AN ITERATURE. THE RELATIONSHIP BETWEEN ELEMENTS OF POETIC LANGUAGE AND FREE VERSE (SUMMARY) 302