"Metodologiczne vademecum badacza pedagoga"

Identyfikator Librowy: 193080

Spis treści

Do Czytelnika 10

Podziękowania 14

Rozdział 1 O PEDAGOGICE I BADANIACH PEDAGOGICZNYCH 16

Uwagi wstępne 16

1.1 Co to znaczy uprawiać naukę? 17

1.2 Sens badań naukowych 19

1.3 Miejsce pedagogiki w systemie nauk 21

1.4. Wkroczenie na grunt pedagogiki 26

1.5 Narzędzia myślenia badacza pedagoga 33

1.6 Poziomy budowania wiedzy naukowej 53

Zakończenie 55

Wskazówki bibliograficzne 56

2.1 Czym jest temat badań? 57

Rozdział 2 TEMAT BADAŃ, JEGO WYBÓR I FORMUŁOWANIE 57

Uwagi wstępne 57

2.2 Znaczenie wyboru tematu 59

2.3 Zasady trafnego wyboru tematu badań 60

2.4 Dokonywanie wyboru tematu badań. Formułowanie tytułu rozprawy 60

Wskazówki bibliograficzne 70

Zakończenie 70

3.1 Miejsce celów w racjonalnym myśleniu i działaniu 72

Rozdział 3 OKREŚLANIE CELÓW BADAŃ 72

Uwagi wstępne 72

3.2 Co to są cele badań? 74

3.3 Miejsce i rola celów w koncepcji badań 77

3.4 Badanie bez celów? O badaniach jakościowych 80

3.5 Sposoby i zasady formułowania celów badań 83

3.6 Procedura określania i formułowania celów badań w pedagogice 86

Zakończenie 97

Wskazówki bibliograficzne 98

4.1 Miejsce problemów i hipotez w koncepcji badań 99

Rozdział 4 FORMUŁOWANIE PROBLEMÓW I HIPOTEZ BADAWCZYCH 99

Uwagi wstępne 99

4.2 Czym są problemy i hipotezy w badaniach pedagogicznych? 101

4.3 Rola problemów i hipotez badawczych w myśleniu heurystycznym 105

4.4 Procedura formułowania problemów i hipotez badawczych 110

Zakończenie 124

Wskazówki bibliograficzne 125

Rozdział 5 WYŁANIANIE ZMIENNYCH I DOBÓR WSKAŹNIKÓW 126

Uwagi wstępne 126

5.1 Znaczenie konkretyzacji w badaniach empirycznych 127

5.2 Zmienne i ich ogólna charakterystyka 128

5.3 Zmienne i ich rola w badaniach pedagogicznych 136

5.4 Procedura wyłaniania zmiennych 143

5.5 Wskaźniki i ich zastosowanie 147

5.6 Operacyjna klasyfikacja wskaźników w badaniach pedagogicznych 149

5.7 Procedura doboru wskaźników do zmiennych 151

5.8 Karty celów i ich sporządzanie 155

Wskazówki bibliograficzne 162

Zakończenie 162

Rozdział 6 PRZYGOTOWANIE NARZĘDZI DO BADAŃ 163

Uwagi wstępne 163

6.1 Co to jest narzędzie do badań? 164

6.2 O projektowaniu narzędzia badawczego 167

6.3 Narzędzia do badań i ich dobór 174

6.4 Od techniki i metody do narzędzia badawczego 177

6.4.1 Technika obserwacyjna 179

6.4.2 Technika indagacyjna 181

6.4.3 Technika zadaniowa 183

6.4.4 Technika projekcyjna 184

6.4.5 Technika analityczna 186

6.5 Sporządzanie (opracowywanie) narzędzia do badań 190

Wskazówki bibliograficzne 195

Zakończenie 195

Rozdział 7 PLANOWANIE I ORGANIZACJA BADAŃ 196

Uwagi wstępne 196

7.1 Rodzaje badań pedagogicznych i zasady ich wyboru 198

7.2 Planowanie i organizacja różnych rodzajów badań pedagogicznych 202

7.2.1 Planowanie i organizacja badań opisowych 202

7.2.2 Planowanie i organizacja badań zależnościowych 208

7.2.3 Planowanie i organizacja badań opisowo-zależnościowych 212

7.2.4 Planowanie i organizacja badań praktycznych 214

7.2.5 Planowanie i organizacja badań jakościowych 222

Zakończenie 223

Wskazówki bibliograficzne 224

Rozdział 8 PROWADZENIE BADAŃ (GROMADZENIE DANYCH) 225

Uwagi wstępne 225

8.1. Ogólne zasady prowadzenia badań pedagogicznych 226

8.2. Rodzaje czynności badawczych i ich realizacja 229

8.2.1. Prowadzenie obserwacji 230

8.2.2 Prowadzenie badań indagacyjnych 232

8.2.3 Prowadzenie badań z zastosowaniem techniki zadaniowej 240

8.2.4 Prowadzenie badań z zastosowaniem techniki projekcyjnej 243

8.2.5 Prowadzenie badań z zastosowaniem techniki analitycznej 245

8.2.6 Analizowanie materiału w badaniach jakościowych 247

8.2.7 Analizowanie materiału w badaniach ilościowych 253

Wskazówki bibliograficzne 258

Zakończenie 258

9.1 Znaczenie opracowania wyników badań 259

Rozdział 9 OPRACOWANIE WYNIKÓW BADAŃ 259

Uwagi wstępne 259

9.2 Na czym polega opracowanie wyników badań? 263

9.3 Procedura ilościowego opracowywania materiału badawczego 267

9.4 Opracowanie wyników badań jakościowych 287

Wskazówki bibliograficzne 289

Zakończenie 289

10.1 Na czym polega analiza wyników badań? 290

Rozdział 10 ANALIZOWANIE WYNIKÓW BADAŃ 290

Uwagi wstępne 290

10.2 Wnioski, do jakich może prowadzić analiza wyników badań 294

10.3 Analiza ilościowa materiału badawczego. Poszukiwanie zależności między zmiennymi 300

Zakończenie 311

Wskazówki bibliograficzne 312

Rozdział 11 PROJEKTOWANIE STRUKTURY ROZPRAWY / RAPORTU Z BADAŃ 313

Uwagi wstępne 313

11.1 Czym jest i jaką funkcję spełnia konspekt rozprawy/raportu z badań? 315

11.2 Ogólny schemat struktury rozprawy/raportu z badań 317

11.3 Stopień dokładności w projektowaniu struktury rozprawy/raportu z badań 321

11.4 Na czym polega sporządzanie konspektu rozprawy/raportu z badań? 323

11.5 Projektowanie rozdziałów poszczególnych części rozprawy/raportu z badań 326

11.5.1 Projektowanie rozdziałów wprowadzających w literaturę przedmiotu 327

11.5.2 Projektowanie rozdziałów wprowadzających w tematykę badań 328

11.5.3 Projektowanie struktury rozdziału wprowadzającego w warsztat badawczy 340

11.5.4 Projektowanie rozdziałów przedstawiających wyniki badań własnych 342

Zakończenie 350

Rozdział 12 PRACA REDAKCYJNA NAD TEKSTEM ROZPRAWY (RAPORTU Z BADAŃ) 351

Uwagi wstępne 351

12.1 Ogólne zasady pisarstwa naukowego 353

12.1.1 Zasady poprawnego formułowania treści. Wywód i jego stosowanie 353

12.1.2 Zasady formalne pisarstwa naukowego 359

12.2 Przygotowanie się do pracy redakcyjnej nad tekstem 365

12.3 Redagowanie tekstu rozprawy 368

12.3.1 Redagowanie tekstu otwierającego rozprawę 369

12.3.2 Redagowanie rozdziałów wprowadzających w literaturę przedmiotu rozprawy 370

12.3.3 Redagowanie części rozprawy wprowadzającej w metodologię badań własnych 375

12.3.4 Redagowanie poszczególnych podrozdziałów przedstawiających metodologię badań własnych 377

12.3.5 Redagowanie rozdziałów przedstawiających wyniki badań 381

12.3.6 Redagowanie tekstów zamykających rozprawę 388

Wskazówki bibliograficzne 389

Zakończenie 389