"Metodologiczne vademecum badacza pedagoga"
Identyfikator Librowy: 193080
Spis treści
Do Czytelnika 10
Podziękowania 14
Rozdział 1 O PEDAGOGICE I BADANIACH PEDAGOGICZNYCH 16
Uwagi wstępne 16
1.1 Co to znaczy uprawiać naukę? 17
1.2 Sens badań naukowych 19
1.3 Miejsce pedagogiki w systemie nauk 21
1.4. Wkroczenie na grunt pedagogiki 26
1.5 Narzędzia myślenia badacza pedagoga 33
1.6 Poziomy budowania wiedzy naukowej 53
Zakończenie 55
Wskazówki bibliograficzne 56
2.1 Czym jest temat badań? 57
Rozdział 2 TEMAT BADAŃ, JEGO WYBÓR I FORMUŁOWANIE 57
Uwagi wstępne 57
2.2 Znaczenie wyboru tematu 59
2.3 Zasady trafnego wyboru tematu badań 60
2.4 Dokonywanie wyboru tematu badań. Formułowanie tytułu rozprawy 60
Wskazówki bibliograficzne 70
Zakończenie 70
3.1 Miejsce celów w racjonalnym myśleniu i działaniu 72
Rozdział 3 OKREŚLANIE CELÓW BADAŃ 72
Uwagi wstępne 72
3.2 Co to są cele badań? 74
3.3 Miejsce i rola celów w koncepcji badań 77
3.4 Badanie bez celów? O badaniach jakościowych 80
3.5 Sposoby i zasady formułowania celów badań 83
3.6 Procedura określania i formułowania celów badań w pedagogice 86
Zakończenie 97
Wskazówki bibliograficzne 98
4.1 Miejsce problemów i hipotez w koncepcji badań 99
Rozdział 4 FORMUŁOWANIE PROBLEMÓW I HIPOTEZ BADAWCZYCH 99
Uwagi wstępne 99
4.2 Czym są problemy i hipotezy w badaniach pedagogicznych? 101
4.3 Rola problemów i hipotez badawczych w myśleniu heurystycznym 105
4.4 Procedura formułowania problemów i hipotez badawczych 110
Zakończenie 124
Wskazówki bibliograficzne 125
Rozdział 5 WYŁANIANIE ZMIENNYCH I DOBÓR WSKAŹNIKÓW 126
Uwagi wstępne 126
5.1 Znaczenie konkretyzacji w badaniach empirycznych 127
5.2 Zmienne i ich ogólna charakterystyka 128
5.3 Zmienne i ich rola w badaniach pedagogicznych 136
5.4 Procedura wyłaniania zmiennych 143
5.5 Wskaźniki i ich zastosowanie 147
5.6 Operacyjna klasyfikacja wskaźników w badaniach pedagogicznych 149
5.7 Procedura doboru wskaźników do zmiennych 151
5.8 Karty celów i ich sporządzanie 155
Wskazówki bibliograficzne 162
Zakończenie 162
Rozdział 6 PRZYGOTOWANIE NARZĘDZI DO BADAŃ 163
Uwagi wstępne 163
6.1 Co to jest narzędzie do badań? 164
6.2 O projektowaniu narzędzia badawczego 167
6.3 Narzędzia do badań i ich dobór 174
6.4 Od techniki i metody do narzędzia badawczego 177
6.4.1 Technika obserwacyjna 179
6.4.2 Technika indagacyjna 181
6.4.3 Technika zadaniowa 183
6.4.4 Technika projekcyjna 184
6.4.5 Technika analityczna 186
6.5 Sporządzanie (opracowywanie) narzędzia do badań 190
Wskazówki bibliograficzne 195
Zakończenie 195
Rozdział 7 PLANOWANIE I ORGANIZACJA BADAŃ 196
Uwagi wstępne 196
7.1 Rodzaje badań pedagogicznych i zasady ich wyboru 198
7.2 Planowanie i organizacja różnych rodzajów badań pedagogicznych 202
7.2.1 Planowanie i organizacja badań opisowych 202
7.2.2 Planowanie i organizacja badań zależnościowych 208
7.2.3 Planowanie i organizacja badań opisowo-zależnościowych 212
7.2.4 Planowanie i organizacja badań praktycznych 214
7.2.5 Planowanie i organizacja badań jakościowych 222
Zakończenie 223
Wskazówki bibliograficzne 224
Rozdział 8 PROWADZENIE BADAŃ (GROMADZENIE DANYCH) 225
Uwagi wstępne 225
8.1. Ogólne zasady prowadzenia badań pedagogicznych 226
8.2. Rodzaje czynności badawczych i ich realizacja 229
8.2.1. Prowadzenie obserwacji 230
8.2.2 Prowadzenie badań indagacyjnych 232
8.2.3 Prowadzenie badań z zastosowaniem techniki zadaniowej 240
8.2.4 Prowadzenie badań z zastosowaniem techniki projekcyjnej 243
8.2.5 Prowadzenie badań z zastosowaniem techniki analitycznej 245
8.2.6 Analizowanie materiału w badaniach jakościowych 247
8.2.7 Analizowanie materiału w badaniach ilościowych 253
Wskazówki bibliograficzne 258
Zakończenie 258
9.1 Znaczenie opracowania wyników badań 259
Rozdział 9 OPRACOWANIE WYNIKÓW BADAŃ 259
Uwagi wstępne 259
9.2 Na czym polega opracowanie wyników badań? 263
9.3 Procedura ilościowego opracowywania materiału badawczego 267
9.4 Opracowanie wyników badań jakościowych 287
Wskazówki bibliograficzne 289
Zakończenie 289
10.1 Na czym polega analiza wyników badań? 290
Rozdział 10 ANALIZOWANIE WYNIKÓW BADAŃ 290
Uwagi wstępne 290
10.2 Wnioski, do jakich może prowadzić analiza wyników badań 294
10.3 Analiza ilościowa materiału badawczego. Poszukiwanie zależności między zmiennymi 300
Zakończenie 311
Wskazówki bibliograficzne 312
Rozdział 11 PROJEKTOWANIE STRUKTURY ROZPRAWY / RAPORTU Z BADAŃ 313
Uwagi wstępne 313
11.1 Czym jest i jaką funkcję spełnia konspekt rozprawy/raportu z badań? 315
11.2 Ogólny schemat struktury rozprawy/raportu z badań 317
11.3 Stopień dokładności w projektowaniu struktury rozprawy/raportu z badań 321
11.4 Na czym polega sporządzanie konspektu rozprawy/raportu z badań? 323
11.5 Projektowanie rozdziałów poszczególnych części rozprawy/raportu z badań 326
11.5.1 Projektowanie rozdziałów wprowadzających w literaturę przedmiotu 327
11.5.2 Projektowanie rozdziałów wprowadzających w tematykę badań 328
11.5.3 Projektowanie struktury rozdziału wprowadzającego w warsztat badawczy 340
11.5.4 Projektowanie rozdziałów przedstawiających wyniki badań własnych 342
Zakończenie 350
Rozdział 12 PRACA REDAKCYJNA NAD TEKSTEM ROZPRAWY (RAPORTU Z BADAŃ) 351
Uwagi wstępne 351
12.1 Ogólne zasady pisarstwa naukowego 353
12.1.1 Zasady poprawnego formułowania treści. Wywód i jego stosowanie 353
12.1.2 Zasady formalne pisarstwa naukowego 359
12.2 Przygotowanie się do pracy redakcyjnej nad tekstem 365
12.3 Redagowanie tekstu rozprawy 368
12.3.1 Redagowanie tekstu otwierającego rozprawę 369
12.3.2 Redagowanie rozdziałów wprowadzających w literaturę przedmiotu rozprawy 370
12.3.3 Redagowanie części rozprawy wprowadzającej w metodologię badań własnych 375
12.3.4 Redagowanie poszczególnych podrozdziałów przedstawiających metodologię badań własnych 377
12.3.5 Redagowanie rozdziałów przedstawiających wyniki badań 381
12.3.6 Redagowanie tekstów zamykających rozprawę 388
Wskazówki bibliograficzne 389
Zakończenie 389