"Poczucie koherencji a aktywność edukacyjna dorosłych"

Identyfikator Librowy: 193878

Spis treści

Wstęp 12

1.1. Charakterystyka podejścia salutogenetycznego oraz centralnych pojęć paradygmatu 18

Rozdział 1 Poczucie koherencji w świetle teorii salutogenetycznej 18

1.1.1. Salutogeneza a patogeneza 18

1.1.2. Poczucie koherencji i jego komponenty 21

1.1.2.1. Komponent zrozumiałości (comprehensibility) 23

1.1.2.2. Komponent zaradności (manageability) 24

1.1.2.3. Komponent sensowności (meaningfulness) 24

1.2. Wzorce doświadczeń życiowych (life patterns) 25

1.2.1. Spójność doświadczenia życiowego 26

1.2.2. Równowaga doświadczeń życiowych 26

1.2.3. Aktywne uczestnictwo w doświadczeniach życiowych 27

1.2.4. Dynamika poziomu komponentów SOC 28

1.3. Stabilność poczucia koherencji 31

1.4. Mechanizmy zabezpieczające wysokie SOC: elastyczność granic i siła poczucia koherencji 33

1.4.1. Granice poczucia koherencji 33

1.4.2. Silne a sztywne poczucie koherencji 36

1.5. Poczucie koherencji – podobieństwa i różnice w świetle wybranych teorii 39

1.5.1. Poczucie samoskuteczności Alfreda Bandury a poczucie koherencji 40

1.5.2. Umiejscowienie kontroli Juliana B. Rottera a poczucie koherencji 42

1.5.3. Odporność (hardiness) Suzanne C. Kobasy a poczucie koherencji 44

1.6. Podsumowanie 46

2.1. Rozwój poczucia koherencji i jego komponentów na poszczególnych etapach życia 48

Rozdział 2 Poczucie koherencji a funkcjonowanie człowieka 48

2.1.1. Niemowlęctwo a rozwój poszczególnych komponentów poczucia koherencji 49

2.1.2. Dzieciństwo a rozwój poszczególnych komponentów poczucia koherencji 51

2.1.3. Adolescencja a rozwój poszczególnych komponentów poczucia koherencji 55

2.1.4. Wiek dorosły a rozwój poszczególnych komponentów poczucia koherencji 65

2.2. Uogólnione zasoby odpornościowe a uogólnione deficyty odpornościowe 68

2.3. Poczucie koherencji a radzenie sobie ze stresem 70

2.4. Poczucie koherencji w badaniach empirycznych 77

2.5. Podsumowanie 85

Rozdział 3 Współczesne transformacje edukacji dorosłych 86

3.1. Rynek pracy a edukacja 88

3.2. Społeczeństwo oparte na wiedzy 92

3.3. Organizacja ucząca się 94

3.4. Kapitał społeczny a edukacja 99

3.5. Podsumowanie 102

4.1. Aktywność edukacyjna jako droga indywidualnego rozwoju 104

Rozdział 4 Wybrane aspekty rozwoju człowieka dorosłego w kontekście aktywności edukacyjnej 104

4.2. Wkraczanie w dorosłość – charakterystyka zmian życiowych 106

4.3. Redefinicja przejścia z adolescencji w dorosłość – zjawisko odraczania dorosłośc 114

4.4. Edukacja jako skuteczny mechanizm radzenia sobie 120

4.5. Edukacja jako styl życia 127

4.6. Specyfika edukacji osób dorosłych 132

4.7. Podsumowanie 135

Rozdział 5 Nowy wymiar edukacji. Edukacja dla rozwoju 137

5.1. Koncepcja edukacji ustawicznej 138

5.2. Edukacja ustawiczna a uczeń dorosły 140

5.3. Samokształcenie 143

5.3.1. Formy samokształcenia 145

5.3.2. Istota samokształcenia 146

5.3.3. Wdrażanie do samokształcenia 147

5.3.4. Podmiotowe czynniki warunkujące samokształcenie 153

5.3.4.1. Samokształcenie a intencjonalność 155

5.3.4.2. Samokształcenie a poczucie samoskuteczności 158

5.3.4.3. Samokształcenie a style uczenia się 160

5.3.4.4. Samokształcenie a poczucie koherencji 161

5.4. Podsumowanie 162

6.1. Eksplikacja problematyki badawczej 165

Rozdział 6 Samokształcenie osób dorosłych. Badania własne w perspektywie salutogenetycznej 165

6.2. Dobór metod, procedur i technik badawczych 175

6.3. Dobór badanej zbiorowości 178

6.4. Charakterystyka grupy badawczej 179

6.4.1. Płeć 179

6.4.2. Wiek 180

6.4.3. Wykształcenie 181

6.4.4. Zatrudnienie 183

6.4.5. Typ szkoły wyższej 184

6.4.6. Bariery edukacyjne w odczuciu badanych 185

6.4.7. Wsparcie pracodawcy w odczuciu osób badanych 189

6.4.8. Aktywność samokształceniowa 190

6.4.9. Motywacja samokształceniowa 190

6.4.10. Poczucie koherencji 191

6.4.11. Poczucie zrozumiałości 193

6.4.12. Poczucie zaradności 194

6.4.13. Poczucie sensowności 195

6.5. Podsumowanie 196

7.1. Istotność interkorelacji poczucia koherencji oraz jego komponentów 198

Rozdział 7 Prezentacja wyników badań własnych 198

7.2. Istotność interkorelacji samokształcenia oraz jego komponentów 201

7.3. Poczucie koherencji i jego komponenty a samodzielna aktywność samokształceniowa 201

7.4. Poczucie koherencji i jego komponenty a motywacja samokształceniowa 205

7.5. Aktywność samokształceniowa a motywacja samokształceniowa 210

7.6. Bariery edukacyjne a inne badane zmienne 211

7.7. Poziom wykształcenia a inne badane zmienne 217

7.8. Zatrudnienie a inne badane zmienne 220

7.9. Wsparcie ze strony pracodawcy a inne badane zmienne 224

7.10. Typ szkoły wyższej a inne badane zmienne 227

7.11. Płeć a inne badane zmienne 231

7.12. Wiek a inne badane zmienne 235

Uwagi końcowe 240

Bibliografia 243

Sense of coherence and adult educational Activity. Theoretical and research study (Summary) 261