"Nowe media i technologie cyfrowe w kształceniu polonistów"

Identyfikator Librowy: 195411

Spis treści

Wprowadzenie: W stronę cyfrowej dydaktyki akademickiej 10

Rozdział 1. Stan badań i uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej 22

1.1. Cyfrowa dydaktyka akademicka – próba rozpoznania przedmiotu badań 22

1.2. Globalne i lokalne uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej 38

Rozdział 2. Globalne uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej 42

2.1. Człowiek i edukacja w świecie technologii 42

2.1.1. Społeczeństwo informatyczne 42

2.1.2. Interaktywny świat nowych cyfrowych mediów 57

2.2. Społeczeństwo sieciowe 77

2.3. Kompetencje XXI wieku 85

2.4. Technologie, media i nowe media w edukacji 93

2.4.1. Technologie w nauce i edukacji (rys historyczny) 94

2.4.2. Dydaktyka sieci i dydaktyka w sieci – ujęcie praktyczne 109

2.5. Uniwersytet w czasie przemian 120

Rozdział 3. Lokalne uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej 135

3.1. Uwarunkowania kierunkowe 135

3.1.1. Język nowych mediów i cenne inspiracje rodzimego przedmiotu 138

3.2. Uwarunkowania kompetencyjne studenta 144

3.2.1. Rynek pracy a kompetencje polonistów 145

3.2.2. Cyfrowe kompetencje komunikacyjne studentów polonistyki 152

3.3. Uwarunkowania technologiczne i warianty prowadzenia dydaktyki cyfrowej 164

3.3.1. Główne modele pracy z technologiami cyfrowymi 164

3.3.2. Warunki i standardy pracy z technologiami cyfrowymi 167

3.3.3. Preferowany styl prowadzenia zajęć z wykorzystaniem technologii cyfrowych 171

3.4. Uwarunkowania neurobiologiczne i psychologiczne nauczania akademickiego 177

3.4.1. Uwarunkowania neurobiologiczne uczenia się 178

3.4.2. Psychologiczne koncepcje efektywnego kształcenia 194

3.4.2.1. Kształcenie z wykorzystaniem technologii z perspektywy behawioralnej 195

3.4.2.2. Kształcenie z wykorzystaniem technologii z perspektywy poznawczo-konstruktywistycznej 199

Rozdział 4. Efektywność dydaktyczna zajęć z wykorzystaniem technologii cyfrowych 209

Rozdział 5. Sieciowe narzędzia cyfrowego kształcenia 229

5.1. Narzędzia CMS 230

5.1.1. WordPress 232

5.1.2. Joomla! 232

5.2. Narzędzia LMS i LCMS 233

5.1.3. Drupal 233

5.2.1. Modułowe środowisko kształcenia zdalnego Moodle 239

Rozdział 6. Praktyka cyfrowego kształcenia polonistów 245

6.1. Program modernizacji poznańskiej polonistyki w latach 2009–2015 245

6.2. Serwis Edukacji Interaktywnej WFPiK UAM w Poznaniu 249

6.3. Analiza kursów zamieszczonych w Serwisie Edukacji Interaktywnej WFPiK UAM 258

6.4. Strategia cyfrowego kształcenia polonistów 261

6.4.1. Model skoncentrowany na realizacji zadań 261

6.4.2. Model projektów badawczych 272

6.4.3. Model skoncentrowany na realizacji projektów twórczych 285

6.4.4. Modele realizowania kursów na platformie Moodle: podsumowanie 288

6.5. Zajęcia realizowane z wykorzystaniem kursów Moodle 289

6.5.1. Studium przypadku: „Edukacja naukowo-informatyczna” 291

6.5.2. Studium przypadku: „Organizacja i zarządzanie w wydawnictwie” 299

6.5.3. Studium przypadku: „Laboratorium mediów” 302

Wnioski końcowe 305

Nota bibliograficzna 313

Bibliografia 314

Spis tabel 325

Spis rysunków 326