"Coaching i mentoring"

Identyfikator Librowy: 196349

Spis treści

Przedmowa do wydania polskiego 12

Kilka słów od Eda Parsloe’a, dyrektora generalnego OCM 15

Przedmowa 16

CZĘŚĆ PIERWSZA: Cele, istota i praktyka coachingu i mentoringu 20

1. W głównym nurcie? 22

Źródło: zarządzanie i badania naukowe 23

Źródło: trening sportowy 24

Źródło: zarządzanie zasobami ludzkimi 26

Źródło: doradztwo psychologiczne, psychoterapia, psychologia i filozofia 27

Źródło: organizacje zawodowe 27

Gdzie zatem jesteśmy? 28

Literatura 36

2. Modele coachingu i mentoringu 38

W kierunku modelu idealnego 38

Ogólny kształt procesu coach-mentoringu 40

Lista korzyści płynących z coachingu 45

Mentoring 50

Model procesu związany z „kontraktem” 55

Menedżer lub przełożony jako coach-mentor 57

Coach-mentoring: model oparty na kompetencjach 59

Podsumowanie 59

Literatura 61

3. Mentorzy społecznościowi, life coaching 62

Czym jest life coaching? 62

Mentoring społecznościowy 68

Mentor ds. edukacyjnych 74

Narodziny coach-mentora 81

Literatura 84

4. Pomagać ludziom uczyć się, jak się uczyć 86

Czym jest organizacja ucząca się? 87

Uczenie się transformacyjne 90

W kierunku modelu organizacji uczącej się 92

Wybór najlepszej metody uczenia się 94

Uczenie się czy rozwój? 102

Zarządzanie własnym procesem uczenia się 104

Zasady uczenia się osób dorosłych 114

Literatura 115

5. Świadomość różnic indywidualnych 118

Kultura i różnorodność 119

Przekonania i wartości 119

Płeć 120

Filozofia życiowa 121

Wpływy psychologii 126

Jak w praktyce wykorzystać świadomość różnic indywidualnych? 134

Literatura 137

6. Informacja zwrotna: budowanie pewności siebie i sukcesu 140

Obserwowanie wyników 142

Potencjalne przeszkody w uzyskaniu efektywnej informacji zwrotnej 143

Informacja zwrotna, która buduje pewność siebie 146

Obserwowanie zespołu 148

Prowadzenie sesji przekazywania informacji zwrotnej 151

Wizualizacja skutecznego wykonywania zadań 153

Wykorzystywanie podstawowych cech osobowości 154

Wychowywanie zwycięzców 155

Literatura 156

7. Uważne słuchanie 158

Obserwowanie nie jest proste 159

Znaczenie obserwacji mowy ciała 161

Świadomość przestrzeni osobistej 162

Zaufanie lub jego brak 163

Mity i uprzedzenia 164

Aktywne słuchanie 165

Coaching telefoniczny 168

Literatura 169

8. Stawianie pytań 170

Zrozumienie podstawowych typów pytań 170

Różnorodne, przydatne typy pytań 171

Rodzaje pytań, których należy unikać 174

Techniki zadawania pytań 174

Literatura 195

9. Superwizja sytuacyjna? 196

Superwizja sytuacyjna 196

Czym jest superwizja coachingowa? 198

Formalnie czy nieformalnie? 199

Jaka jest wartość dodana superwizji? 204

Literatura 207

10. Podejście rynkowe czy kształtujący się zawód? 208

Co składa się na „zawód”? 208

A zatem – zawód czy tylko usługa dostępna na rynku? 217

CZĘŚĆ DRUGA: Jak efektywnie wprowadzać coaching i mentoring do organizacji? 220

11. Dlaczego inwestować w coaching i mentoring? Jakie potrzeby można w ten sposób zaspokoić? Ed Parsloe 222

Czym jest coaching i mentoring na wysokim poziomie? 222

Na czym skupia się program coachingu i mentoringu? Na co może mieć największy wpływ? 225

Jak zbudować uzasadnienie biznesowe i zdobyć poparcie? 229

Co chcemy oceniać i jak to mierzyć? 232

Literatura 233

12. Coaching i mentoring: co to jest i jak wykorzystuje się to w organizacjachCharlotte Bruce-Foulds, Graham Clark, Katherine Ray 234

Czym jest coaching i mentoring? 234

Narodziny coach-mentora 236

W jaki sposób organizacje wykorzystują coaching i mentoring? 237

W jakich obszarach organizacje korzystają z coachingu i mentoringu? 242

Kultura coachingowa – czym jest i jak ją tworzyć? 244

Literatura 250

13. Wprowadzanie w życie coachingu i mentoringu Graham Clark 252

Punkt wyjścia 252

Komunikacja z interesariuszami i poparcie z ich strony 254

Projektowanie/tworzenie 255

Znaczenie sponsoringu wewnątrz organizacji 255

Stworzenie zespołu do realizacji projektu 257

Skuteczne procesy 258

Ewaluacja/analiza wyników i uczenie się 266

Jakie poważne przeszkody można napotkać? Jak sobie z nimi radzić? 269

Lista kontrolna jako pomoc w realizacji planu 271

Literatura 271

14. Role i odpowiedzialność w coachingu i mentoringu Katherine Ray 272

Kto odpowiada za coaching i mentoring w organizacjach? 273

Literatura 285

Wnioski 285

15. Superwizja w praktyce Angela Hill 286

Rola superwizji w rozwijaniu kompetencji coachingowych w organizacjach 287

Podstawy wprowadzania superwizji 290

Efekty „zintegrowanego” podejścia do superwizji 297

Lista kontrolna 297

Podsumowanie 297

Literatura 300

16. Coaching zespołowy Jackie Elliott 302

Wprowadzenie do coachingu zespołowego 302

Dlaczego coaching zespołowy? 303

Co rozumiemy przez pojęcie „coaching zespołowy”? 304

Uczące się zespoły: co łączy zespoły osiągające dobre wyniki z zespołami, które potrafią analizować własne działania 307

Rola lidera w coachingu zespołowym 308

Rola i relacje coach-mentora zespołowego 310

Umowa regulująca warunki coach-mentoringu zespołowego 312

Cel coachingu zespołowego 313

Podsumowanie 314

Literatura 315

17. Coach-mentoring w ramach systemu i wpływy kultury Angela Keane 316

Praca i życie w systemach 317

Wszyscy mamy wpływ na systemy wokół nas – i one wpływają na nas 317

Jednostka jako system kulturowy 318

Organizacja jako system kulturowy 321

Coaching w procesie wdrażania pracownika do wymagań nowego stanowiska 322

Wprowadzenie i umacnianie kultury coachingowej 322

Podsumowanie 323

Literatura 324

18. Co dalej? Diane Newell 326

Ludzie się zmieniają 327

Technologia się zmienia 329

Organizacja się zmienia 330

Literatura 332

ANEKS: Podstawy modeli OCM ELECTRIC Coaching™ i ELECTRIC Mentoring™ 334