"Coaching i mentoring"
Identyfikator Librowy: 196349
Spis treści
Przedmowa do wydania polskiego 12
Kilka słów od Eda Parsloe’a, dyrektora generalnego OCM 15
Przedmowa 16
CZĘŚĆ PIERWSZA: Cele, istota i praktyka coachingu i mentoringu 20
1. W głównym nurcie? 22
Źródło: zarządzanie i badania naukowe 23
Źródło: trening sportowy 24
Źródło: zarządzanie zasobami ludzkimi 26
Źródło: doradztwo psychologiczne, psychoterapia, psychologia i filozofia 27
Źródło: organizacje zawodowe 27
Gdzie zatem jesteśmy? 28
Literatura 36
2. Modele coachingu i mentoringu 38
W kierunku modelu idealnego 38
Ogólny kształt procesu coach-mentoringu 40
Lista korzyści płynących z coachingu 45
Mentoring 50
Model procesu związany z „kontraktem” 55
Menedżer lub przełożony jako coach-mentor 57
Coach-mentoring: model oparty na kompetencjach 59
Podsumowanie 59
Literatura 61
3. Mentorzy społecznościowi, life coaching 62
Czym jest life coaching? 62
Mentoring społecznościowy 68
Mentor ds. edukacyjnych 74
Narodziny coach-mentora 81
Literatura 84
4. Pomagać ludziom uczyć się, jak się uczyć 86
Czym jest organizacja ucząca się? 87
Uczenie się transformacyjne 90
W kierunku modelu organizacji uczącej się 92
Wybór najlepszej metody uczenia się 94
Uczenie się czy rozwój? 102
Zarządzanie własnym procesem uczenia się 104
Zasady uczenia się osób dorosłych 114
Literatura 115
5. Świadomość różnic indywidualnych 118
Kultura i różnorodność 119
Przekonania i wartości 119
Płeć 120
Filozofia życiowa 121
Wpływy psychologii 126
Jak w praktyce wykorzystać świadomość różnic indywidualnych? 134
Literatura 137
6. Informacja zwrotna: budowanie pewności siebie i sukcesu 140
Obserwowanie wyników 142
Potencjalne przeszkody w uzyskaniu efektywnej informacji zwrotnej 143
Informacja zwrotna, która buduje pewność siebie 146
Obserwowanie zespołu 148
Prowadzenie sesji przekazywania informacji zwrotnej 151
Wizualizacja skutecznego wykonywania zadań 153
Wykorzystywanie podstawowych cech osobowości 154
Wychowywanie zwycięzców 155
Literatura 156
7. Uważne słuchanie 158
Obserwowanie nie jest proste 159
Znaczenie obserwacji mowy ciała 161
Świadomość przestrzeni osobistej 162
Zaufanie lub jego brak 163
Mity i uprzedzenia 164
Aktywne słuchanie 165
Coaching telefoniczny 168
Literatura 169
8. Stawianie pytań 170
Zrozumienie podstawowych typów pytań 170
Różnorodne, przydatne typy pytań 171
Rodzaje pytań, których należy unikać 174
Techniki zadawania pytań 174
Literatura 195
9. Superwizja sytuacyjna? 196
Superwizja sytuacyjna 196
Czym jest superwizja coachingowa? 198
Formalnie czy nieformalnie? 199
Jaka jest wartość dodana superwizji? 204
Literatura 207
10. Podejście rynkowe czy kształtujący się zawód? 208
Co składa się na „zawód”? 208
A zatem – zawód czy tylko usługa dostępna na rynku? 217
CZĘŚĆ DRUGA: Jak efektywnie wprowadzać coaching i mentoring do organizacji? 220
11. Dlaczego inwestować w coaching i mentoring? Jakie potrzeby można w ten sposób zaspokoić? Ed Parsloe 222
Czym jest coaching i mentoring na wysokim poziomie? 222
Na czym skupia się program coachingu i mentoringu? Na co może mieć największy wpływ? 225
Jak zbudować uzasadnienie biznesowe i zdobyć poparcie? 229
Co chcemy oceniać i jak to mierzyć? 232
Literatura 233
12. Coaching i mentoring: co to jest i jak wykorzystuje się to w organizacjachCharlotte Bruce-Foulds, Graham Clark, Katherine Ray 234
Czym jest coaching i mentoring? 234
Narodziny coach-mentora 236
W jaki sposób organizacje wykorzystują coaching i mentoring? 237
W jakich obszarach organizacje korzystają z coachingu i mentoringu? 242
Kultura coachingowa – czym jest i jak ją tworzyć? 244
Literatura 250
13. Wprowadzanie w życie coachingu i mentoringu Graham Clark 252
Punkt wyjścia 252
Komunikacja z interesariuszami i poparcie z ich strony 254
Projektowanie/tworzenie 255
Znaczenie sponsoringu wewnątrz organizacji 255
Stworzenie zespołu do realizacji projektu 257
Skuteczne procesy 258
Ewaluacja/analiza wyników i uczenie się 266
Jakie poważne przeszkody można napotkać? Jak sobie z nimi radzić? 269
Lista kontrolna jako pomoc w realizacji planu 271
Literatura 271
14. Role i odpowiedzialność w coachingu i mentoringu Katherine Ray 272
Kto odpowiada za coaching i mentoring w organizacjach? 273
Literatura 285
Wnioski 285
15. Superwizja w praktyce Angela Hill 286
Rola superwizji w rozwijaniu kompetencji coachingowych w organizacjach 287
Podstawy wprowadzania superwizji 290
Efekty „zintegrowanego” podejścia do superwizji 297
Lista kontrolna 297
Podsumowanie 297
Literatura 300
16. Coaching zespołowy Jackie Elliott 302
Wprowadzenie do coachingu zespołowego 302
Dlaczego coaching zespołowy? 303
Co rozumiemy przez pojęcie „coaching zespołowy”? 304
Uczące się zespoły: co łączy zespoły osiągające dobre wyniki z zespołami, które potrafią analizować własne działania 307
Rola lidera w coachingu zespołowym 308
Rola i relacje coach-mentora zespołowego 310
Umowa regulująca warunki coach-mentoringu zespołowego 312
Cel coachingu zespołowego 313
Podsumowanie 314
Literatura 315
17. Coach-mentoring w ramach systemu i wpływy kultury Angela Keane 316
Praca i życie w systemach 317
Wszyscy mamy wpływ na systemy wokół nas – i one wpływają na nas 317
Jednostka jako system kulturowy 318
Organizacja jako system kulturowy 321
Coaching w procesie wdrażania pracownika do wymagań nowego stanowiska 322
Wprowadzenie i umacnianie kultury coachingowej 322
Podsumowanie 323
Literatura 324
18. Co dalej? Diane Newell 326
Ludzie się zmieniają 327
Technologia się zmienia 329
Organizacja się zmienia 330
Literatura 332
ANEKS: Podstawy modeli OCM ELECTRIC Coaching™ i ELECTRIC Mentoring™ 334