"Ciało a możliwości poznawcze podmiotu w filozofii i w naukach społecznych o kulturze fizycznej"

Identyfikator Librowy: 200187

Spis treści

STRESZCZENIE, 5

SUMMARY, 6

WSTĘP, 8

1. PRZESŁANKI TEORETYCZNE I CHARAKTERYSTYKA PROBLEMU BADAWCZEGO, 12

1.1. Źródła i znaczenie kategorii „podmiot poznania” w filozofii nauki, 12

1.2. Koncepcja ciała w wybranych nurtach filozofii, 18

1.2.1. Ciało niczyje (uprzedmiotowione) w poglądach wybranych filozofów, 19

1.2.2. Uprzedmiotowione ciało i jego cechy, 30

1.2.3. Dualistyczny podmiot poznania i jego możliwości epistemiczne, 34

1.3. Ciało jako sfera podmiotu i jego możliwości poznawcze w poglądach wybranych filozofów, 36

1.3.1. Ciało jako „autonomiczne”, „upodmiotowione” i jego cechy, 53

1.3.2. Proces „integracji podmiotu” a jego możliwości epistemiczne, 58

1.4. Miejsce kategorii „integracja podmiotu” w filozofii nauki, 68

2. METODOLOGIA BADAŃ, 76

2.1. Cel badań, 76

2.2. Problem badawczy, 76

2.3. Pytania i hipotezy badawcze, 77

2.4. Metody badań, 78

3. PODMIOT POZNANIA I JEGO CIAŁO W PEDAGOGICE, PSYCHOLOGII I SOCJOLOGII, 80

3.1. Koncepcja podmiotu poznania w głównych nurtach pedagogiki, 80

3.2. Podmiot poznania w psychologii, 90

3.3. Koncepcja podmiotu poznania w socjologii, 100

4. KATEGORIA „AUTONOMICZNEGO CIAŁA”, „UPODMIOTOWIONEGO CIAŁA” I „PROCESU INTEGRACJI" W SPOŁECZNYCH NAUKACH O KULTURZE FIZYCZNEJ, 113

4.1. Podmiot poznania a filozofia, pedagogika, psychologia i socjologia kultury fizycznej, 113

4.1.1. Podmiot poznania a filozofia kultury fizycznej, 113

4.1.2. Podmiot poznania a pedagogika kultury fizycznej, 118

4.1.3. Podmiot poznania a psychologia kultury fizycznej, 122

4.1.4. Podmiot poznania a socjologia kultury fizycznej, 128

5. KATEGORIE „AUTONOMICZNEGO CIAŁA”, „UPODMIOTOWIONEGO CIAŁA” I „PROCESU INTEGRACJI” W NAUKACH O KULTURZE FIZYCZNEJ – ZAŁOŻENIA I ZASTOSOWANIE, 134

5.1. Możliwości poznawcze podmiotu a relacje pedagogiczne i metody nauczania w teorii wychowania fizycznego, 134

5.2. Rola kategorii „integracji podmiotu” i „upodmiotowionego ciała” w kształtowaniu relacji terapeutycznych w teorii rehabilitacji, 139

5.3. Możliwości poznawcze podmiotu a metody pracy z uczniem w teorii wychowania zdrowotnego, 145

5.4. Kategorie „upodmiotowione ciało” i „integracja podmiotu” a doświadczenia podmiotu w teorii turystyki i rekreacji, 155

5.5. Kategoria „autonomicznej cielesności” a metody pracy z zawodnikiem w teorii sportu, 163

6. PODSUMOWANIE, WNIOSKI, POSTULATY DLA PRAKTYKI, 171

BIBLIOGRAFIA, 178