"Inni, Obcy – ale Swoi. O edukacji międzykulturowej i wspólnocie w szkole integracyjnej"
Libra identifier: 201104
Table of Contents
WPROWADZENIE (P. P. GRZYBOWSKI, G. IDZIKOWSKI) 12
Część 1. O MULTIKULTI, EDUKACJI I WSPÓLNOCIE NAJPROŚCIEJ. ZRÓŻNICOWANIE KULTUROWE Z PERSPEKTYWY PEDAGOGA (P. P. GRZYBOWSKI) 16
Swoi, Inni, Obcy 21
Wielokulturowość i międzykulturowość 28
Edukacja w warunkach zróżnicowania kulturowego 36
Indywidualizm i wspólnota w szkole 49
Część 2. JAK WIELOBARWNA MOZAIKA. ZRÓŻNICOWANIE KULTUROWE Z PERSPEKTYWY UCZNIÓW, RODZICÓW I NAUCZYCIELI (G. IDZIKOWSKI) 58
Wypowiedzi uczniów 63
Oskar: Są bardziej interesujący niż niejeden z twoich przyjaciół 63
Wiktoria: Inność to rzecz normalna 64
Supy Monrodgewell: W kontakcie z „inną” nie ma się czego bać 66
Julia: Nasza rodzina nie jest zwyczajna 67
Helena: Najważniejszy jest charakter 68
Aleksandra: Inność nie jest niczym złym 69
Daria: Gdyby nie Inność świat stałby się nudny 70
Julia: Atrakcją był dla mnie dzwonek 71
Martyna: Warto poznawać nowe osoby 71
Miłosz: Nie mam kłopotów z nauką 72
Kunegunda: Zapominają, że jestem Hiszpanką 73
Amira: Wiem, że świat jest różnorodny 74
Hassan: Polecam każdemu, żeby poznawali inne narodowości 74
Ąrzej: Warto jest poznawać osoby Inne 75
Inna: Lubię spotykać się z nowymi ludźmi 75
Laura i Olivia: Osoby Inne również żyją na tym świecie 76
Martyna (Gąbka, Cyganka): Inność nie robi różnicy w przyjaźni 77
Rafał (Werlog 14, Foksers 28): Inność jest wyjątkowa 77
Agnieszka: Czuję się tutaj raczej bezpiecznie 78
Eligiusz (Young Aghan): Nie mam kłopotów z Innością 78
Julia: Wyróżnia mnie tolerancja 79
Oskar: Te osoby są takie same jak my 79
Mikołaj: Nie ma się czego obawiać 80
Zoe, Alex (Kruszyna, Smerf): Lepiej nie oceniać książki po okładce 80
Grzegorz: Mój przodek pochodził z Ukrainy 81
Mikołaj (Tofencjusz): Nauczyciele są o niebo milsi 81
Boris: Najważniejsza jest rodzina 82
Mane: Nie należy się obawiać osób Innych 82
Adrian: Przeżyłem tu wesołe przygody 83
Wypowiedzi rodziców 84
Anita: Mam duszę artysty 84
Izabela: Wielki światowy supermarket 86
milia: Bardzo lubię poznawać Innych 87
Ali: Nie czuję się gorszy, ani lepszy 89
Monika: Każdy napotyka na swojej drodze Inność 90
Kasia: Trzeba poznać człowieka 91
Marlena Odważna: Inność nie jest niczym strasznym 92
Paulina: Odmienność uczy 92
Magdalena: Inność powoduje, że świat jest piękny 93
Ewa: Nie należy się bać Innych 94
Katarzyna: To ciekawe spotkanie kultur 94
Izabela: Nie należy obawiać się Inności 95
Mama: Każdy może być Inny 95
Agnieszka: Inność jest ciekawa 96
Alicja: Warto poznawać osoby Inne 96
Aliona i Slavik: Żeby wszystko było dobrze 97
Barbara: Chciałabym, żeby moje dzieci nauczyły się tolerancji 97
Magdalena: Inności nie należy się bać 97
Gugo: Nie należy się obawiać osób Innych 98
Wypowiedzi nauczycieli 99
Izabela: Każdy z nas jest innym kolorem 99
Grzegorz: Moja Inność ukształtowała moją osobowość 101
Dagmara: Najpiękniejsze w nas jest to, że jesteśmy różni 103
Aleksandra: Najważniejsze, by być otwartym na nieznane 104
Hania: Wychodzę poza stereotyp 105
Agnieszka: Marzę, by znaleźli swoją drogę 107
Marlena: Smucimy się, gdy nam coś nie wychodzi 107
Ania: Na bieżąco rozwiązujemy problemy 108
Agnieszka: Wielokulturowość wzbogaca 109
Liliana: Kocham moją rodzinę i uczniów 110
Beata: Zawsze próbuję poznać ucznia 111
Małgosia: Pracuję tu z dziewczynką z Armenii 111
ZAKOŃCZENIE (P. P. GRZYBOWSKI, G. IDZIKOWSKI) 114
BIBLIOGRAFIA 124
Część 3. CO JESZCZE WARTO PRZECZYTAĆ? (P. P. GRZYBOWSKI) 130
Lektury dla dorosłych 133
Swoi, Inni, Obcy w kontekstach teoretycznym, historycznym, społeczno-kulturowym 133
Szkoła i oświata w warunkach zróżnicowania kulturowego 134
Migranci i uchodźcy w szkole 137
Raporty i doniesienia z badań edukacji antydyskryminacyjnej i międzykulturowej w polskich szkołach 138
Nauczyciele w środowiskach zróżnicowanych kulturowo 139
Opracowania dydaktyczne i metodyczne do edukacji międzykulturowej 140
Polityczne i prawne aspekty edukacji międzykulturowej 144
Lektury dla dzieci i młodzieży 145
Swoi, Inni i Obcy 145
Nietolerancja, rasizm, antysemityzm, ludobójstwo 146
Obce kultury 147
Wiek 147
Chorowanie i cierpienie 148
Prawa człowieka 150
Umieranie, śmierć i żałoba 151
Bajki, baśnie i legendy z różnych stron świata 152
Religia 152
SUPLEMENT 156
Prace plastyczne uczniów uczestniczących w konkursie „Każdy Inny – każdy fajny” 156
O AUTORACH 171