"Inni, Obcy – ale Swoi. O edukacji międzykulturowej i wspólnocie w szkole integracyjnej"

Identyfikator Librowy: 201104

Spis treści

WPROWADZENIE (P. P. GRZYBOWSKI, G. IDZIKOWSKI) 12

Część 1. O MULTIKULTI, EDUKACJI I WSPÓLNOCIE NAJPROŚCIEJ. ZRÓŻNICOWANIE KULTUROWE Z PERSPEKTYWY PEDAGOGA (P. P. GRZYBOWSKI) 16

Swoi, Inni, Obcy 21

Wielokulturowość i międzykulturowość 28

Edukacja w warunkach zróżnicowania kulturowego 36

Indywidualizm i wspólnota w szkole 49

Część 2. JAK WIELOBARWNA MOZAIKA. ZRÓŻNICOWANIE KULTUROWE Z PERSPEKTYWY UCZNIÓW, RODZICÓW I NAUCZYCIELI (G. IDZIKOWSKI) 58

Wypowiedzi uczniów 63

Oskar: Są bardziej interesujący niż niejeden z twoich przyjaciół 63

Wiktoria: Inność to rzecz normalna 64

Supy Monrodgewell: W kontakcie z „inną” nie ma się czego bać 66

Julia: Nasza rodzina nie jest zwyczajna 67

Helena: Najważniejszy jest charakter 68

Aleksandra: Inność nie jest niczym złym 69

Daria: Gdyby nie Inność świat stałby się nudny 70

Julia: Atrakcją był dla mnie dzwonek 71

Martyna: Warto poznawać nowe osoby 71

Miłosz: Nie mam kłopotów z nauką 72

Kunegunda: Zapominają, że jestem Hiszpanką 73

Amira: Wiem, że świat jest różnorodny 74

Hassan: Polecam każdemu, żeby poznawali inne narodowości 74

Ąrzej: Warto jest poznawać osoby Inne 75

Inna: Lubię spotykać się z nowymi ludźmi 75

Laura i Olivia: Osoby Inne również żyją na tym świecie 76

Martyna (Gąbka, Cyganka): Inność nie robi różnicy w przyjaźni 77

Rafał (Werlog 14, Foksers 28): Inność jest wyjątkowa 77

Agnieszka: Czuję się tutaj raczej bezpiecznie 78

Eligiusz (Young Aghan): Nie mam kłopotów z Innością 78

Julia: Wyróżnia mnie tolerancja 79

Oskar: Te osoby są takie same jak my 79

Mikołaj: Nie ma się czego obawiać 80

Zoe, Alex (Kruszyna, Smerf): Lepiej nie oceniać książki po okładce 80

Grzegorz: Mój przodek pochodził z Ukrainy 81

Mikołaj (Tofencjusz): Nauczyciele są o niebo milsi 81

Boris: Najważniejsza jest rodzina 82

Mane: Nie należy się obawiać osób Innych 82

Adrian: Przeżyłem tu wesołe przygody 83

Wypowiedzi rodziców 84

Anita: Mam duszę artysty 84

Izabela: Wielki światowy supermarket 86

milia: Bardzo lubię poznawać Innych 87

Ali: Nie czuję się gorszy, ani lepszy 89

Monika: Każdy napotyka na swojej drodze Inność 90

Kasia: Trzeba poznać człowieka 91

Marlena Odważna: Inność nie jest niczym strasznym 92

Paulina: Odmienność uczy 92

Magdalena: Inność powoduje, że świat jest piękny 93

Ewa: Nie należy się bać Innych 94

Katarzyna: To ciekawe spotkanie kultur 94

Izabela: Nie należy obawiać się Inności 95

Mama: Każdy może być Inny 95

Agnieszka: Inność jest ciekawa 96

Alicja: Warto poznawać osoby Inne 96

Aliona i Slavik: Żeby wszystko było dobrze 97

Barbara: Chciałabym, żeby moje dzieci nauczyły się tolerancji 97

Magdalena: Inności nie należy się bać 97

Gugo: Nie należy się obawiać osób Innych 98

Wypowiedzi nauczycieli 99

Izabela: Każdy z nas jest innym kolorem 99

Grzegorz: Moja Inność ukształtowała moją osobowość 101

Dagmara: Najpiękniejsze w nas jest to, że jesteśmy różni 103

Aleksandra: Najważniejsze, by być otwartym na nieznane 104

Hania: Wychodzę poza stereotyp 105

Agnieszka: Marzę, by znaleźli swoją drogę 107

Marlena: Smucimy się, gdy nam coś nie wychodzi 107

Ania: Na bieżąco rozwiązujemy problemy 108

Agnieszka: Wielokulturowość wzbogaca 109

Liliana: Kocham moją rodzinę i uczniów 110

Beata: Zawsze próbuję poznać ucznia 111

Małgosia: Pracuję tu z dziewczynką z Armenii 111

ZAKOŃCZENIE (P. P. GRZYBOWSKI, G. IDZIKOWSKI) 114

BIBLIOGRAFIA 124

Część 3. CO JESZCZE WARTO PRZECZYTAĆ? (P. P. GRZYBOWSKI) 130

Lektury dla dorosłych 133

Swoi, Inni, Obcy w kontekstach teoretycznym, historycznym, społeczno-kulturowym 133

Szkoła i oświata w warunkach zróżnicowania kulturowego 134

Migranci i uchodźcy w szkole 137

Raporty i doniesienia z badań edukacji antydyskryminacyjnej i międzykulturowej w polskich szkołach 138

Nauczyciele w środowiskach zróżnicowanych kulturowo 139

Opracowania dydaktyczne i metodyczne do edukacji międzykulturowej 140

Polityczne i prawne aspekty edukacji międzykulturowej 144

Lektury dla dzieci i młodzieży 145

Swoi, Inni i Obcy 145

Nietolerancja, rasizm, antysemityzm, ludobójstwo 146

Obce kultury 147

Wiek 147

Chorowanie i cierpienie 148

Prawa człowieka 150

Umieranie, śmierć i żałoba 151

Bajki, baśnie i legendy z różnych stron świata 152

Religia 152

SUPLEMENT 156

Prace plastyczne uczniów uczestniczących w konkursie „Każdy Inny – każdy fajny” 156

O AUTORACH 171