"Umiejętności audiacyjne uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej"

Identyfikator Librowy: 201106

Spis treści

Wstęp 12

CZĘŚĆ TEORETYCZNA 18

Edukacja muzyczna w świetle delimitacji pojęć 18

Rozdział I 18

1.1. Wiedza pedagogiczna w świetle związków teorii i praktyki 19

1.2. Pedagogika muzyki jako naukowa subdyscyplina pedagogiki 23

1.2.1. Delimitacja pojęcia 23

1.2.2. Wybrane stanowiska 25

1.2.3. Zaplecze naukowe 27

1.3. Wczesnoszkolna edukacja muzyczna wobec potrzeby zmian 29

1.3.1. Dylematy i (nie)pokój 29

1.3.2. Edukacyjne argumenty teorii audiacji 31

1.4. Środowisko rodzinne w przestrzeni wczesnej edukacji 34

1.4.1. Rodzina i jej społeczno-kulturowy kapitał 34

1.4.2. Implikacje dla wczesnej edukacji muzycznej 34

1.4.3. Znaczenie wczesnego kierowania muzycznego jako kategorii umuzykalniania 36

1.4.4. Stan badań 38

2.1. Audiacja jako kategoria pojęciowa we współczesnej edukacji muzycznej 44

Kategoria audiacji w znaczeniu uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona 44

Rozdział II 44

2.2. Język i myślenie muzyczne 48

2.3. Audiacyjny kontekst zmiany rozwojowej w uczeniu się muzyki 54

2.3.1. Rozwój i zmiana rozwojowa – eksplikacja pojęć 54

2.3.2. Stadialność rozwoju audiacyjnego 57

2.3.3. Od słuchania do syntezy całościowej 58

2.3.4. Uogólnianie, dialogowanie i rozumienie teoretyczne muzyki 64

2.4. Audiacja jako kategoria doświadczania muzyki 68

2.4.1. Istotność dźwięku centralnego w tonalnym kontekście działań 68

2.4.2. Istotność makrobitu w rytmicznym kontekście działań muzycznych 71

2.4.3. Znaczenie audiowania zawartości tonalności 73

2.4.4. Znaczenie audiowania zawartości rytmicznej 75

2.5. Typy umiejętności audiacyjnych 78

2.5.1. Słuchanie muzyki 78

2.5.2. Czytanie muzyki 80

2.5.3. Zapisywanie muzyki 81

2.5.4. Odtwarzanie i wykonywanie muzyki z pamięci 82

2.5.5. Pisanie muzyki z pamięci 83

2.5.6. Tworzenie muzyki i improwizowanie 83

Rozdział III 88

Umiejętności audiacyjne jako specyficzny rodzaj edukacyjnych osiągnięć ucznia 88

3.1. Potencjał i potencjalność we wczesnej nauce muzyki 89

3.1.1. Pojęcia 89

3.1.2. Stan badań 95

3.2. Kontinuum rozwojowe w edukacji muzycznej 97

3.3. Umiejętności audiacyjne 101

3.3.1. Pojęcie 101

3.3.2. Kontekst teoretyczny 103

3.3.3. Stan badań 105

4.1. Typ przeprowadzonych badań 108

CZĘŚĆ EMPIRYCZNA 108

Metodologiczne podstawy badań własnych 108

Rozdział IV 108

4.2. Przedmiot i cel badań 109

4.3. Problematyka badań 112

4.4. Hipotezy badawcze 114

4.5. Zmienne i wskaźniki badań 118

4.5.1. Zmienna zależna 121

4.5.2. Zmienna niezależna główna – czynnik eksperymentalny 122

4.5.3. Zmienne niezależne uboczne 123

4.5.4. Operacjonalizacja zmiennych 124

4.5.5. Zmienna pośrednicząca 131

4.5.6. Kontrola zmiennych zakłócających 131

4.6. Metody badań 137

4.7. Opis narzędzi badawczych 143

4.7.1. Zeszyt kolejności działań (Rejestr działań) nauczyciela 143

4.7.2. Test Średnia Miara Słuchu Muzycznego (IMMA) Edwina E. Gordona 144

4.7.3. Iowa Tests of Music Literacy ITML (IOVA) Edwina E. Gordona 146

4.7.4. Skale szacunkowe kryteriów analizy i oceny wykonania treści muzycznej sprawdzianu (nSW) 149

4.7.5. Materiał muzyczny wykorzystany w konstrukcji zadań sprawdzianu (nSW) 153

4.7.6. Arkusz Obserwacji Rozwoju Umiejętności Audiacyjnych (nAORUA) 159

4.7.7. Kwestionariusz wywiadu z rodzicami (nKw) 167

4.8. Charakterystyka oddziaływania eksperymentalnego w oparciu o sekwencyjny rozwój audiacji 168

4.8.1. Ustalenia formalne 168

4.8.2. Istota programowa 169

4.9. Teren badań i badana próba 171

4.10. Organizacja i przebieg badań 172

4.11. Opis statystycznej analizy danych 174

5.1. Poziom umiejętności audiacyjnych (YUA) zmierzonych testami ITML (IOVA) Edwina E. Gordona 176

Oddziaływanie czynnika XAUD a poziom umiejętności audiacyjnych 176

Rozdział V 176

5.1.1. Umiejętności audiacyjne w zakresie słuchania muzyki (yUAS) 177

5.1.2. Umiejętności audiacyjne w zakresie czytania muzyki (yUAC) 191

5.1.3. Umiejętności audiacyjne w zakresie pisania muzyki (yUAP) 202

5.1.4. Typ audiacji a zawartość tonalna i rytmiczna w świetle końcowych wyników ITML (IOVA) Edwina E. Gordona 207

5.1.5. Dyskusja wyników i podsumowanie 214

5.2. Poziom umiejętności audiacyjnych w zakresie wykonywania muzyki (yUAW) 216

5.2.1. Realizacja struktur tonalno-rytmicznych w świetle ocen sędziów kompetentnych 216

5.2.1.1. Poziom wykonania sprawdzianu muzycznego (nSW) w świetle przyjętych kryteriów oceny 217

5.2.1.2. Określanie i wykonywanie tonalności i metrum 226

5.2.1.3. Poziom trudności wykonywanych zadań nSW 232

5.2.2. Zgodność i obiektywność ocen sędziów kompetentnych 234

5.2.3. Dyskusja wyników i podsumowanie 237

5.3. Poziom umiejętności audiacyjnych w świetle wyników obserwacji nauczycieli 238

5.3.1. Poziom umiejętności ze względu na kryterium analizy 241

5.3.2. Poziom umiejętności uczniów w zakresie różnicowania w muzyce 246

5.3.3. Poziom umiejętności uczniów w zakresie wnioskowania w muzyce 255

5.3.4. Dyskusja wyników i podsumowanie 264

5.4. Cechy końcowych pomiarów narzędziami nSW; nAORUA 265

5.5. Umiejętności audiacyjne w zakresie języka muzycznego (yUAJM) 271

5.5.1. Słownik umysłowy i jego język jako język audiacji 271

5.5.2. Audiacja komponentów języka muzycznego 279

5.5.3. Dyskusja wyników i podsumowanie 286

5.6. Rozwój umiejętności audiacyjnych w świetle badanych zależności 290

5.6.1. Występowanie czynnika eksperymentalnego (XAUD), zdolności muzyczne (XZM) a wyniki Iowańskich Testów Znajomości Muzyki ITML (IOVA) Edwina E. Gordona 291

5.6.2. Występowanie czynnika eksperymentalnego (XAUD), zdolności muzyczne (XZM) a wyniki Sprawdzianu Wykonania Muzycznego (nSW) 310

5.6.3. Dyskusja wyników i podsumowanie 316

6.1. Poziom zdolności muzycznych (XZM) w świetle związków z fazą pomiaru zmiennej zależnej (YUA) 318

Rozdział VI 318

Zdolności muzyczne i okres oddziaływań edukacyjnych 318

6.1.1. Zdolności muzyczne badanych osób w świetle wyników Testu IMMA Edwina E. Gordona 319

6.1.2. Kontrola stanu XZM a faza pomiaru zmiennej YUA 322

6.1.3. Dyskusja wyników i podsumowanie 329

6.2. Poziom zdolności muzycznych (XZM) w świetle związków z wynikami fazowego pomiaru zmiennej zależnej (YUA) 331

6.2.1. Wyniki testów IMMA i ITML w świetle istotności związków w początkowej i końcowej fazie badań 332

6.2.2. Dyskusja wyników i podsumowanie 343

6.3. Kontrola okresu prowadzenia badań (XOE) 345

6.3.1. Dynamika rozwoju umiejętności audiacyjnych (YUA) a okres prowadzenia badań (XOE) 346

6.3.2. Dyskusja wyników i podsumowanie 356

7.1. Specyfika i rodzaje umuzykalniających działań środowiska rodzinnego 360

Rozdział VII 360

Znaczenie środowiska rodzinnego w umuzykalnianiu badanych uczniów. Analiza zmiennej pośredniczącej 360

7.1.1. Wykształcenie muzyczne rodziców 362

7.1.2. Codzienne muzykowanie w domach badanych uczniów 363

7.1.3. Zaangażowanie rodziców w pomoc w szkolnej nauce muzyki 366

7.1.4. Aktywność muzyczna w czasie wolnym 372

7.1.5. Pozaszkolna i nieformalna aktywność muzyczna badanych uczniów 376

7.1.6. Predyspozycje uczniów do nauki muzyki w opinii rodziców 378

7.1.7. Dyskusja wyników i podsumowanie 388

7.2. Środowisko rodzinne badanych uczniów a ich umiejętności audiacyjne. Analiza związków 390

7.2.1. Praktyka umuzykalniania w rodzinach badanych uczniów jako zmienna pośrednicząca 391

7.2.1.1. Ogólne muzykowanie w środowisku rodzinnym badanych uczniów 394

7.2.1.2. Śpiewanie i aktywność wokalna 398

7.2.1.3. Praktykowanie gry instrumentalnej 401

7.2.1.4. Ruch, taniec, muzyka 404

7.2.2. Pomoc rodziców w dziecięcym uczeniu się muzyki jako zmienna pośrednicząca 408

7.2.3. Dyskusja wyników i podsumowanie 423

Podsumowanie, wnioski i wybrane rekomendacje do dalszych badań 426

Bibliografia 442

Druki zwarte 442

Artykuły 449

Słownik stosowanych pojęć 466

Wykaz skrótów 472

Spis rysunków 476

Spis tabel 478

Indeks nazwisk 486

Indeks rzeczowy 490

Summary 492

Audiation Skills of Pupils on Early Stages of School Education 492

Aneks 496

Załącznik Kryteria do analizy wykonania sprawdzianu muzycznego 498

Załącznik Arkusz oceny umiejętności audiacyjnych według wykonania sprawdzianu muzycznego 499

Załącznik Arkusz Obserwacji Rozwoju Umiejętności Audiacyjnych ucznia 500

Załącznik Kwestionariusz wywiadu z rodzicami 504

Załącznik Wykorzystywany repertuar muzyki klasycznej 507