"Wczesnodziecięca edukacja w żłobku"

Identyfikator Librowy: 201656

Spis treści

Wprowadzenie 12

1. Wybrane aspekty rozwoju dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym 34

1.1. Rozwój dziecka do lat trzech – potrzeby rozwojowe małego dziecka w kontekście wczesnodziecięcej edukacji 36

1.2. W „dialogu” z dzieckiem 44

1.3. Dziecięce odkrywanie świata – droga poprzez aktywność i zabawę 56

1.4. Dziecko w świecie sztuki – zarys problemu 65

1.5. Odkrywanie własnego „ja” 71

1.6. Emocjonalność dziecka 79

1.7. Podsumowanie 83

2. Wczesnodziecięca edukacja w wybranych krajach Unii Europejskiej 85

2.1. Wczesnodziecięca edukacja w krajach Unii Europejskiej – wprowadzenie 86

2.2. Standardy i organizacja wczesnodziecięcej edukacji w krajach europejskich 94

2.3. Wczesnodziecięca edukacja – przykłady dobrych praktyk w wybranych krajach europejskich 107

2.4. Podsumowanie 124

3. Wczesnodziecięca edukacja w polskiej tradycji pedagogicznej 126

3.1. Dwudziestowieczne i współczesne polskie piśmiennictwo dotyczące dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym (w kontekście funkcjonowania w żłobku) 127

3.2. Funkcjonowanie i organizacja żłobków w Polsce do roku 1939 137

3.3. Funkcjonowanie i organizacja żłobków w Polsce w latach 1945-1989 153

3.4. Funkcjonowanie żłobków po roku 1989 do czasów współczesnych 156

3.5. Podsumowanie 167

4. Żłobek jako miejsce wczesnodziecięcej edukacji 168

4.1. Edukacja, wychowanie, opieka – definicje pojęć w kontekście pracy z dzieckiem do lat trzech 169

4.2. Wczesnodziecięca edukacja w żłobku – uwagi wstępne 174

4.3. Wczesnodziecięca edukacja w żłobku – przesłanki metodyczne 183

4.4. Edukacyjne pułapki w procesie stymulowania rozwoju dziecka do lat trzech 201

4.5. Sylwetka opiekuna małego dziecka 207

4.6.  Dziecko w żłobku – wyzwania dla środowiska rodzinnego – mity, stereotypy, dylematy 214

4.7.  Wokół standardów pracy żłobka – debata o projekcie nowelizacji ustawy o opiece nad dzieckiem do lat trzech 226

4.8. Podsumowanie 231

5. Postrzeganiewczesnodziecięcejedukacjiwyrażoneprzezopiekunówdzieckadolattrzechiekspertów 233

5.1. Wprowadzenie 233

5.2.  Postrzeganie wczesnodziecięcej edukacji w żłobku wyrażone przez opiekunów dziecka do lat trzech 238

5.3.  Postrzeganie wczesnodziecięcej edukacji w żłobku wyrażone przez ekspertów 246

5.3.1. Początki edukacji człowieka 246

5.3.2. Żłobek jako miejsce wczesnodziecięcej edukacji 249

5.3.3. Stymulowanie rozwoju dziecka w żłobku 252

5.3.4.  Cele wczesnodziecięcej edukacji i organizacja pracy edukacyjnej  w żłobku 256

5.3.5. Rama programowa w pracy z dzieckiem do trzeciego roku życia 260

5.3.6. Metody wczesnodziecięcej edukacji 262

5.3.7. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym 265

5.3.8.  Rekomendowany model wczesnodziecięcej edukacji i sylwetka nauczyciela dziecka do lat trzech 267

5.3.9.  Postrzeganie społeczne żłobków jako placówek wczesnodziecięcej edukacji 273

5.4. Podsumowanie 278

6. Sposoby postrzegania wczesnodziecięcej edukacji w ofertach żłobków na terenie Wielkopolski 280

6.1.  Wczesnodziecięca edukacja w ofertach konkursowych żłobków niepublicznych w Poznaniu 281

6.2.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie Wielkopolski (w świetle analizy przestrzeni elektronicznej żłobków w wybranych powiatach województwa wielkopolskiego) 292

6.2.1.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu kaliskiego i Kalisza 293

6.2.2.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu  leszczyńskiego 301

6.2.3.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu obornickiego 305

6.2.4.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu kolskiego 308

6.2.5. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu kępińskiego 309

6.2.6. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu gostyńskiego 324

6.2.7. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu nowotomyskiego 329

6.2.8. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu wrzesińskiego 332

6.2.9. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatów: grodziskiego, wągrowieckiego i chodzieskiego 343

6.2.10. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu średzkiego 345

6.3. Podsumowanie 350

7. Wczesnodziecięca edukacja w żłobku – implikacje praktyczne 358

7.1. Determinanty konstruowania procesu wczesnodziecięcej edukacji w żłobku 361

7.2. Cele wczesnodziecięcej edukacji, determinanty osiągania celów 362

7.3. Filozofia działania – program i projekt pedagogiczny 364

7.4. Metody wspierania rozwoju małego dziecka 367

7.5. Przestrzeń 368

7.6. Sylwetka opiekuna małego dziecka 370

7.7. Podsumowanie 372

Konkluzja 374

Załączniki 382

Bibliografia 398

Summary 424