"Współczesna diaspora asyryjsko-aramejska w Szwecji"

Identyfikator Librowy: 202045

Spis treści

Wstęp 11

Aspekty teoretyczno-metodologiczne 25

1. Metody badawcze 28

2. Główne kategorie 38

3. Model Johna W. Berry’ego 43

4. Bikulturalizm 46

5. Integracja 48

Rozdział 1. Polityka migracyjna i integracyjna Szwecji 51

1.1. Kształtowanie się szwedzkiej państwowości 52

1.2. System polityczny Szwecji 55

1.3. System partyjny 57

1.4. Państwo opiekuńcze – rola socjaldemokracji 59

1.5. Wielokulturowość po szwedzku 63

1.6. System szwedzkiej polityki imigracyjnej i integracyjnej 71

1.7. Relacje państwo–Kościół w Szwecji 77

1.8. Szwedzki model 81

1.9. Podsumowanie 82

Rozdział 2. Asyryjczycy/Aramejczycy: historia wspólnoty na Bliskim Wschodzie 85

2.1. Starożytne korzenie Kościołów syryjskich 87

2.2. Asyryjski Kościół Wschodu 90

2.3. Chaldejski Kościół Katolicki 93

2.4. Syryjski Kościół Ortodoksyjny 96

2.5. Syryjski Kościół Katolicki 99

2.6. Asyryjskie/aramejskie Kościoły protestanckie 99

2.7. Pod panowaniem muzułmańskim 100

2.8. Imperium Osmańskie – system milletów 101

2.9. Trudny wiek XX: Sejfo, Simele 103

2.10. Funkcjonowanie wspólnoty w państwach Bliskiego Wschodu 107

2.11. Asyryjski nacjonalizm 117

2.12. Asyryjskie partie 123

2.13. Podsumowanie 126

Rozdział 3. Diaspora asyryjsko-aramejska w Szwecji: etapy i formy instytucjonalizacji 129

3.1. Powody emigracji do Szwecji 130

3.2. Historia asyryjskiej/aramejskiej emigracji do Szwecji 133

3.3. Początki socjalizacji migrantów w społeczeństwie i państwie szwedzkim 142

3.4. Kościoły Asyryjczyków/Aramejczyków w Szwecji 150

3.5. Stowarzyszenia asyryjskie/aramejskie w Szwecji 153

3.6. Zarys aktywności asyryjskich/aramejskich instytucji w Szwecji 156

3.7. Podsumowanie 160

Rozdział 4. Diaspora asyryjsko-aramejska w Szwecji: dynamika wewnętrzna wspólnoty 163

4.1. Religijność i rola Kościoła 164

4.2. Dostęp do budynków sakralnych a praktyki religijne 168

4.3. Asyryjskie/aramejskie domy 175

4.4. Języki używane w Kościele 178

4.5. Języki używane w życiu codziennym 180

4.6. Tradycje i rytuały 186

4.7. Rola młodzieży 197

4.8. Stosunki międzypokoleniowe 199

4.9. Pozycja kobiet 204

4.10. Pochodzenie z różnych krajów 209

4.11. Wpływ ostatniej fali na sytuację wspólnoty 211

4.12. Duchowni versus świeccy 215

4.13. Konflikt asyryjsko-aramejski 217

4.14. Autoidentyfikacja 220

4.15. Piłka nożna a tożsamość narodowa 227

4.16. Przywódcy i ich postrzeganie przez członków wspólnoty 232

4.17. Wyzwania stojące przed wspólnotą 235

4.18. Podsumowanie 237

Rozdział 5. Diaspora asyryjsko-aramejska i jej relacje w środowisku społeczno-politycznym Szwecji 239

5.1. Asyryjczycy/Aramejczycy wobec etnicznych Szwedów 240

5.2. Modelowi obywatele? 245

5.3. Södertälje – asyryjska/aramejska „stolica” 249

5.4. Kwestie moralne i dyskusje wokół nich 256

5.5. Relacje z Kościołem Szwecji 261

5.6. Stosunki ekumeniczne na poziomie narodowym 265

5.7. Stosunki ekumeniczne na poziomie lokalnym 270

5.8. Relacje z muzułmanami 273

5.9. Asyryjczycy/Aramejczycy a inni migranci 279

5.10. Religia jako tabu i problem błędnej identyfikacji 281

5.11. Medialny wizerunek Asyryjczyków/Aramejczyków 284

5.12. Zaangażowanie polityczne 286

5.13. Podsumowanie 298

Rozdział 6. Diaspora asyryjsko-aramejska w Szwecji i jej powiązania transnarodowe 303

6.1. Kontakty i relacje transnarodowe: więzi rodzinne 306

6.2. Powiązania transnarodowe Kościołów syryjskich w Szwecji 311

6.3. Asyryjczycy bez Granic – przykład transnarodowej organizacji pomocowej 314

6.4. Potrzeba Działania – przykład transnarodowej organizacji politycznej 318

6.5. Asyryjczycy/Aramejczycy w Szwecji a polityka w krajach pochodzenia 321

6.6. Powrót do ojczyzny? 329

6.7. Podsumowanie 337

Zakończenie 341

Bibliografia 351

Aneks 1. Najważniejsze daty w historii Asyryjczyków/Aramejczyków 387

Aneks 2. Zadania w projekcie DIMECCE 391

Aneks 3. Ankieta DIMECCE 395

Wykaz ilustracji, rysunków, tabel, wykresów 403

Od Redakcji 405