"Błądzę, więc myślę"

Identyfikator Librowy: 204772

Spis treści

Rozdział 1

FUNKCJONALNE NIETELEOSEMANTYCZNE KONCEPCJEREPREZENTACJI: OD INTERNALIZMU DO EKSTERNALIZMURozdział 2

Rozdział 3

Rozdział 4

Rozdział 5

Rozdział 6

Rozdział 7

Rozdział 8

Rozdział 9

Podziękowania 11

Wprowadzenie 13

Rola pojęcia reprezentacji umysłowej 33 1.1.1. Filozoficzne pojęcie intencjonalności 34

1.1.2. Filozoficzne pojęcie przekonań i pragnień a pluralizm reprezentacji umysłowych 36

1.2. Doniosłość pojęcia intencjonalności 37

1.3. Nastawienie intencjonalne 40

1.4. Strategia intencjonalna a racjonalność 48

1.5. Osobowy i subosobowy poziom opisu 52

1.6. Ograniczenia strategii intencjonalnej 56

1.7. Podsumowanie 60

Internalistyczne jednoczynnikowe koncepcje reprezentacji 67 2.1. Filozoficzne pojęcie intensji i ekstensji 67

2.2.1. W poszukiwaniu treści wąskiej. Poznawczy charakter treści 69

naturalistycznej 69

2.2.2. Teza o determinacji treści wąskiej jako teza o superweniencji 71

2.3. Solipsyzm metodologiczny Fodora 72

2.3.1. Wprowadzenie do solipsyzmu Fodora. Motywacje 72

74

2.3.3. Wrodzoność pojęć 76

2.3.4. Solipsyzm metodologiczny a stanowisko formalistyczne 78

2.4. Argumenty przeciw stanowisku formalistycznemu 81

2.4.1. Eksperyment myślowy z chińskim pokojem 81

2.4.2. Odpowiedź systemowa 82

2.4.3. Eksperyment myślowy z chińskim pokojem w nowej wersji 83

2.5. Internalizm a determinacja intensji w wyniku uczenia 84

2.6. Zastosowanie koncepcji Fodora do przykładów z etologii i psychologii 86

2.7. Podsumowanie 88

Internalistyczna dwuczynnikowa koncepcja Blocka 90 3.1. Dwa czynniki 91

3.2. Specyfika treści wąskiej 92

3.3. Rola pojęciowa 93

3.4. Zalety i wady koncepcji dwuczynnikowej 97

3.4.1. Dwuczynnikowa koncepcja treści a formalistyczne ujęcie Fodora 97

3.4.2. Treść wąska w koncepcji dwuczynnikowej a zachowania 97

Blocka 98

i psychologii 102

3.6. Podsumowanie 106

4.1.1. Wprowadzenie do semantyki informacyjno- przyczynowej. Motywacje 109

Eksternalistyczne koncepcje reprezentacji 109 4.1. Semantyka informacyjno-przyczynowa 109

4.1.2. Ustalanie odniesienia i problem jego determinacji 111

4.1.3. Problem alternatywy 111

4.1.4. Problem trywializacji 114

odniesienia. Warunki normalne 115

odniesienia. Nauczyciel lub ekspert 117

4.1.7. Zastosowanie koncepcji na przykładach 119

4.2. Koncepcja zależności asymetrycznej Fodora 121

asymetrycznej Fodora. Motywacje 121

4.2.2. Wady i zalety koncepcji asymetrycznej 124

4.2.3. Zastosowanie koncepcji do przykładów z etologii i psychologii 127

4.3. Podsumowanie 129

Semantyka warunków prawdziwości 130 5.1. Czysto ekstensjonalna koncepcja znaczenia jako warunków prawdziwości 131

5.1.1. Wprowadzenie do koncepcji. Motywacje 132

5.1.2. Zarzuty wobec czysto ekstensjonalnej koncepcji warunków prawdziwości 133

5.1.3. Zastosowanie koncepcji do przykładów z etologii i psychologii 137

5.1.2. Podsumowanie 139

5.2. Znaczenie jako warunki prawdziwości a działanie 139

5.2.1. Założenia Davidsona 140

5.2.2. Błąd reprezentacyjny wykrywalny przez system 141

5.2.3. Zarzuty 142

5.2.4. Zastosowanie koncepcji do przykładów z psychologii i etologii 143

5.2.5. Podsumowanie 145

5.3. Wnioski: nieteleosemantyczny eksternalizm 146

Dretskego koncepcja błędnej reprezentacji jako dysfunkcji 157 6.1. Wprowadzenie do koncepcji Dretskego. Motywacje 157

wskazywania 158

6.3. Reprezentacja umysłowa 162

6.3.1. Błędna reprezentacja umysłowa 165

6.4. Przykład błędnego reprezentowania: błędne reprezentowanie u żaby 166

6.5. Problem alternatywy w koncepcji Dretskego 167

6.6. Podsumowanie 168

Millikan koncepcja błędnej reprezentacji 170 7.1. Funkcja właściwa 170

7.2. Funkcja właściwa reprezentowania 175

7.3. Błędna reprezentacja jako dysfunkcja 185

7.4. Podsumowanie 186

Teleosemantyka i błąd wykrywalny przez system: model interaktywistyczny Bickharda 187 8.1. Idea błędu dla systemu w dotychczas omawianych koncepcjach 187

8.2. Bickharda koncepcja reprezentacji umysłowych 191

8.3. Antycypacyjna funkcja reprezentowania 193

reprezentowania 199

8.5. Pełny interaktywistyczny model reprezentowania 200

8.6. Dezyderaty Bickharda. Czy Bickhard jest internalistą? 202

8.7. Podsumowanie 205

reprezentacyjny 207

9.2. Błąd reprezentacyjny dla systemu 208

9.3. Przykłady wykrywania błędu reprezentacyjnego 212

9.4. Wykorzystywanie błędów w uczeniu 213

9.5. Proponowana koncepcja błędu dla systemu a inne teleosemantyczne koncepcje błędu reprezentacyjnego 215

i psychologii 216

9.7. Zarzuty wobec zaproponowanej koncepcji błędnej reprezentacji 221

9.8. Podsumowanie 226

Zakończenie 228

Dodatek 1. Dezyderaty 234

Dodatek 2. Diagram koncepcji reprezentacji 236

Bibliografia 238

Spis ilustracji 248

Indeks osób 249

Indeks pojęć 252