"Powieść francuskiego symbolizmu"
Identyfikator Librowy: 206397
Spis treści
Wstęp 8
Rozdział I 14
Zmierzch bogów, czyli powieść wagnerowska 14
1. Geneza i kontekst dzieła 15
2. Wagner, prorok upadku 18
3. Powieść o próżniaczym arystokracie 21
4. Pożądanie złota 26
5. Motyw miłości kazirodczej 29
6. Podróż do Bayreuth, czyli finał apokalipsy 35
7. Struktura i techniki kompozycji 41
8. Recepcja 47
Ewa jutra, czyli fabryka ideału 52
Rozdział II 52
1. Krytyka współczesnej kobiety i mieszczańskiego pozytywizmu 54
2. Marzenie kontra rzeczywistość 60
3. Hadaly, czyli „Ideał za zasłoną elektryczności” 67
4. Pochwała czy proces nauki? 75
5. Pod znakiem Fausta... i Prometeusza 79
6. „Dzieło Sztuki Metafizycznej” 83
Rozdział III 88
Wawrzyny już ścięto, czyli monolog wewnętrzny w powieści 88
1. Obietnice tytułu 91
2. „Żyje tylko nasza dusza” 96
3. Między praktyką i teorią monologu wewnętrznego 101
4. Poetycki aspekt monologu wewnętrznego 111
5. Wagner i jeszcze raz Wagner! 117
6. Powieść symbolizmu, powieść fin de siècle’u 124
Rozdział IV 132
Sykstyna. Romans z życia cerebralnego 132
1. „Jaka smutna filozofia!” 134
2. Monografia niezdolności do działania 140
3. Powieść w powieści, czyli sztuka zamiast życia 148
4. „Literatura to przaśne ciasto” 155
5. Powieść jest hybrydą 161
6. Powieść z kluczem? 168
Martwa Brugia, czyli powieść w poszukiwaniu analogii 174
Rozdział V 174
1. „Wędrówki miejskiej duszy”: mężczyzna i miasto 178
2. Małżonka z kamienia i wody: miasto i martwa kobieta 182
3. Dwie kobiety za jedną: żywa i martwa 187
4. „Zaraźliwy katolicyzm, wyczuwalny w powietrzu i w kamieniach” 194
5. Obrazy w powieści, czyli związki literatury z malarstwem 200
6. W stronę poematu prozą 206
Konkluzja 212
Bibliografia 220
Résumé 230