"Być dziewczyną - być chłopakiem i przetrwać. Płeć i przemoc w szkole w narracjach młodzieży"

Identyfikator Librowy: 206483

Spis treści

Wstęp 10

1. Przemoc w szkole a płeć 26

1.1. Ustalenia terminologiczne 26

1.2. Problematyka i przegląd badań 49

1.2.1. Płciowy i rodzajowy wymiar najważniejszych obszarów rozwoju nastolatków we wczesnej fazie dorastania 49

1.2.2. (Nie)widzialne różnice. Przemoc w szkole a płeć 76

1.2.3. „Szara strefa” szkolnej codzienności – rówieśnicza przemoc ze względu na płeć 85

1.2.4. Zbieramy to, co siejemy. Socjalizacja i wychowanie a przemoc i płeć 110

2. Metodologiczne podstawy badań własnych 138

2.1. Problem i cel badań 138

2.2. Metody badań 140

2.3. Opis próby badawczej 147

2.4. Opis procesu badawczego 154

3. Analiza i interpretacja wyników badań 161

3.1. Postrzeganie siebie, innych oraz relacji rówieśniczych w kontekście płci i rodzaju 161

3.1.1. Różnice i przewagi 161

3.1.2. Gra o popularność 171

3.1.3. Grubasy, szmaty, lamusy i geje, czyli najgorzej 185

3.2. Rówieśnicza przemoc ze względu na płeć w świetle szkolnych doświadczeń dziewcząt i chłopców 197

3.3. Przekonania i stereotypy związane z płcią nastoletnich dziewcząt i chłopców 279

3.4. Wnioski 290

Zakończenie 296

Bibliografia 306

Aneks 342

Summary (To Be a Girl, To Be a Boy – and Survive. Gender and Violence at School in Teenage Narratives) 356