"Systemy wychowawcze gentryfikujących społeczności lokalnych."

Identyfikator Librowy: 206493

Spis treści

Wstęp 10

1. Systemy wychowawcze w perspektywie nauk społecznych i humanistycznych 20

1.1. System jako przedmiot poznania naukowego 20

1.2. Systemy wychowawcze jako szczególne (pod)systemy społeczne 24

1.3. Systemy wychowawcze w perspektywie historyczno-teoretycznej 29

1.3.1. Systemy wychowawcze w perspektywie funkcjonalno-strukturalnej 30

1.3.2. Konstruktywizm strukturalistyczny o systemach wychowawczych 40

1.3.3. Poststrukturalistyczna wizja systemów wychowawczych Michela Foucaulta 49

1.3.4. Postmoderniści wobec systemów wychowawczych 56

2. Społeczność lokalna jako płaszczyzna aktualizowania się systemu wychowawczego 67

2.1. Lokalne konteksty procesów wychowawczych 67

2.2. Środowisko wychowawcze w ujęciu systemowym 81

2.3. Portrety wybranych środowisk wychowawczych współczesnej Polski 88

2.3.1. Wsie popegeerowskie 89

2.3.2. Wsie podmiejskie 99

2.3.3. Śródmiejskie enklawy biedy 112

2.3.4. Spółdzielcze osiedla mieszkaniowe 127

2.3.5. Osiedla grodzone 147

3. Proces gentryfikacji jako czynnik przekształceń przestrzeni fizycznej, społecznej i symbolicznej – perspektywa socjopedagogiczna 162

3.1. Początki refleksji naukowej nad procesami gentryfikacji 162

3.2. Przestrzenie i aktorzy gentryfikacji w perspektywie socjopedagogicznej 177

3.2.1. Śródmiejskie obszary kulturowo zaniedbane jako przestrzeń procesów gentryfikacji 177

3.2.2. Greentryfikacja, czyli gentryfikacja terenów podmiejskich i wiejskich 181

3.2.3. Autochtoni i gentryfierzy – próba charakterystyki 187

3.3. Od wykluczenia do rozwoju? Strategie i konsekwencje procesu gentryfikacji. Próba oceny z perspektywy socjopedagogicznej 196

3.4. Procesy gentryfikacji w Europie Środkowo-Wschodniej 205

4. Systemy wychowawcze wobec procesów gentryfikacji – metodologiczne podstawy pracy 213

4.1. O zasadności prowadzenia badań systemowych 213

4.2. Cele, problemy, przyjęty model badawczy. Charakterystyka zmiennych 217

4.3. Metody i techniki badań 227

4.4. Uzasadnienie wyboru miejsca badań 231

4.4.1. Golęczewo – od wsi wzorcowej do wsi rezydencjalnej 233

4.4.2. Śródmieście – od podmiejskich osad do „serca” miasta 236

4.5. Dobór i charakterystyka próby badawczej. Przebieg i organizacja badań 240

5. Systemy wychowawcze gentryfikujących społeczności lokalnych w świetle badań własnych 252

5.1. Przejawy i charakter procesu gentryfikacji w badanych obszarach 252

5.1.1. Przekształcenia społeczno-demograficzne 252

5.1.2. Przekształcenia fizyczno-funkcjonalne 274

5.1.3. Przekształcenia kulturalno-symboliczne 285

5.2. Struktura i funkcjonalność systemów wychowawczych gentryfikujących obszarów: śródmiejskiego i podmiejskiej wsi 288

5.2.1. Podsystem socjalizacji pierwotnej 292

5.2.1.1. Rodziny gentryfierów i rdzennych mieszkańców jako pierwotne ogniwo socjalizacji 292

5.2.1.2. Relacje rówieśnicze w gentryfikujących społecznościach lokalnych 310

5.2.1.3. Sąsiedztwo w gentryfikujących społecznościach lokalnych 328

5.2.2. Podsystem kształcenia, selekcji i preorientacji zawodowej 338

5.2.3. Podsystem wsparcia i pomocy 361

5.2.4. Podsystem kontroli społecznej 370

5.2.5. Podsystem organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży 380

5.3. Znaczenie i konsekwencje procesu gentryfikacji dla badanych systemów wychowawczych w opiniach ich użytkowników 388

5.4. Między socjalizacją wspólnotową a indywidualistyczną – ocena funkcjonowania systemów wychowawczych gentryfikujących społeczności lokalnych 397

Zakończenie 414

Bibliografia 420

Spis fotografii 450

Spis map 450

Spis schematów 451

Spis tabel 451

Spis wykresów 451

Socialization systems in local communities undergoing gentrification. Collapse – stagnation – development (Summary) 456