"Zarządzanie różnorodnością pracowników"
Identyfikator Librowy: 206964
Spis treści
Wprowadzenie 12
Część I Trendy globalnego rynku pracy 18
ROZDZIAŁ 1 Wyzwania międzynarodowego rynku pracy (Sylwia Przytuła) 20
1.1. Wstęp 20
1.2. Wpływ migrantów na rynek pracy 21
1.3. Zmiany demograficzne i wielopokoleniowość 28
1.4. Rola kobiet w życiu społecznym i zawodowym 30
1.5. Automatyzacja, robotyzacja i cyfryzacja na globalnym rynku pracy 33
1.6. Konkluzje 36
Bibliografia 37
ROZDZIAŁ 2 Mobilność i migracje międzynarodowe jako determinanty różnorodności zespołów pracowniczych (Małgorzata Striker) 40
2.1. Wstęp 40
2.2. Zmiany wzorców zachowań migracyjnych na współczesnym rynku pracy 41
2.3. Wybrane teorie migracji 46
2.4. Wysoko wykwalifikowani migranci i pracownicy mobilni 51
2.5. Migranci i pracownicy mobilni o niskich kwalifikacjach 54
2.6. Konkluzje 55
Bibliografia 56
ROZDZIAŁ 3 Wymiary i poziomy analizy różnorodności (Sylwia Przytuła, Katarzyna Krysińska- -Kościańska) 58
3.1. Wstęp 58
3.2. Rozwój problematyki i badań związanych z różnorodnością 59
3.3. Definiowanie różnorodności w literaturze przedmiotowej 61
3.4. Zarządzanie różnorodnością w pespektywie zarządczej i socjologiczno- -psychologicznej 63
3.5. Pozytywne i negatywne rezultaty zarządzania różnorodnością w praktyce zarządzania 71
3.6. Konkluzje 71
Bibliografia 72
ROZDZIAŁ 4 Rola migrantów i ekspatriantów na międzynarodowym rynku pracy (Gabriela Strzelec) 76
4.1. Wstęp 76
4.2. Światowe trendy kształtujące międzynarodowy rynek pracy 77
4.3. Migracja i ekspatriacja jako kluczowe zjawiska globalnego rynku pracy 78
4.4. Migranci i ekspatrianci jako element globalnego zarządzania różnorodnością 82
4.5. Migranci i ekspatrianci – wyniki pilotażu 85
4.6. Konkluzje 91
Bibliografia 91
Część II Różnorodność pracowników w wymiarze pierwotnym i wtórnym 94
ROZDZIAŁ 5 Różnorodność pracowników w wymiarze wielopokoleniowości (Alicja Smolbik-Jęczmień) 96
5.1. Wstęp 96
5.2. Charakterystyka wielopokoleniowości na rynku pracy 97
5.3. Pokolenie baby boomers, czyli osoby w wieku 54+ 98
5.4. Charakterystyka pokolenia X (osoby w wieku 38–53 lat) 99
5.5. Charakterystyka pokolenia Y (osoby w wieku 23–38 lat) 100
5.6. Charakterystyka pokolenia Z (osoby w wieku 18–24 lat) 103
5.7. Wielopokoleniowość pracowników – refleksje z badań 107
5.8. Konkluzje 113
Bibliografia 114
ROZDZIAŁ 6 Zarządzanie różnorodnością płci i wynikające z niego korzyści wobec nierówności kobiet i mężczyzn oraz braków na rynku pracy (Teresa Kupczyk) 118
6.1. Wstęp 118
6.2. Ustalenia terminologiczne 119
6.3. Nierówności płci na rynku pracy 120
6.4. Korzyści z zarządzania różnorodnością płci 122
6.5. Korzyści z zarządzania różnorodnością płci w świetle badań własnych 124
6.6. Ocena zarządzania różnorodnością płci w organizacjach 127
6.7. Konkluzje 128
Bibliografia 129
ROZDZIAŁ 7 Uczenie się w interakcjach mono- i międzykulturowych (Małgorzata Rozkwitalska) 134
7.1. Wstęp 134
7.2. Uczenie się nieformalne a uczestnictwo w interakcjach społecznych 135
7.3. Uczenie się pracowników w interakcjach społecznych – wyniki badań 141
7.3.1. Metodyka badań 141
7.3.2. Wyniki badań jakościowych 143
7.3.3. Wyniki badań ilościowych 149
7.4. Konkluzje 151
Bibliografia 153
ROZDZIAŁ 8 Nowe kompetencje pracowników wobec zmian na globalnym rynku pracy (Grzegorz Filipowicz) 158
8.1. Wstęp 158
8.2. Zmiany na globalnym rynku pracy 159
8.3. Kompetencje niezbędne w nowej rzeczywistości 162
8.3.1. Nowe kompetencje 162
8.4. Możliwe konsekwencje niedoboru kompetencji 166
8.4.1. Trudności przezwyciężenia bariery średniego wzrostu 166
8.4.2. Systematyczna utrata talentów 167
8.5. Konkluzje – sugestie rozwojowe 168
8.5.1. Rewolucja w systemie edukacji 168
8.5.2. Wsparcie innowacyjności 168
Bibliografia 169
8.5.3. Różnorodność rynku pracy 169
ROZDZIAŁ 9 Różnorodność pracowników w odniesieniu do zaangażowania – impresje z Arabii Saudyjskiej (Krystyna Kmiotek) 172
9.1. Wstęp 172
9.2. Istota, podmioty ukierunkowujące oraz koncepcja zintegrowanego zaangażowania pracowników 173
9.3. Zaangażowanie organizacyjne w kontekście różnic kulturowych 177
9.4. Case study – obcokrajowcy w Arabii Saudyjskiej 178
9.4.1. Ekspaci 178
9.4.2. Pracownicy kontraktowi 180
9.5. Konkluzje 181
Bibliografia 182
Część III Zarządzanie różnorodnością pracowników w organizacjach międzynarodowych 184
ROZDZIAŁ 10 Zarządzanie zróżnicowanymi pracownikami jako element CSR (Aneta Długopolska- -Mikonowicz, Aleksandra Wojciechowska) 186
10.1. Wstęp 186
10.1.1. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (CSR) i zarządzanie różnorodnością (D & I) 187
10.2. Metodyka badań własnych 190
10.3. Jak w organizacji rozumiana jest społeczna odpowiedzialność biznesu i różnorodność pracownicza, czy i, jeśli tak, w jaki sposób zostało to ujęte w strategii firmy? 191
10.3.1. Credit Agricole 191
10.3.2. Credit Suisse 192
10.3.3. Google 193
10.3.4. PwC 193
10.3.5. Infor 195
10.3.6. Przedsiębiorstwo „X” 195
10.3.7. Przedsiębiorstwo „Y” 196
10.4. W jaki sposób organizacja realizuje odgórne zadania wynikające ze strategii CSR w obszarze D & I? Kto jest odpowiedzialny za koordynację; jakie polityki i procedury obowiązują w organizacji, w jakich procesach wdrożono aspekty zarządzania różnorodnością? 197
10.4.1. Credit Agricole 197
10.4.2. Credit Suisse 198
10.4.3. Google 199
10.4.4. PwC 200
10.4.5. Infor 201
10.4.6. Przedsiębiorstwo „X” 202
10.5. W jaki sposób organizacja zachęca pracowników do oddolnego zaangażowania się w obszarze CSR i D & I, jakie projekty są realizowane? 203
10.4.7. Przedsiębiorstwo „Y” 203
10.5.1. Credit Agricole 203
10.5.2. Credit Suisse 206
10.5.3. Google 206
10.5.4. PwC 208
10.5.5. Infor 208
10.5.6. Przedsiębiorstwo „X” 208
10.6. W jaki sposób organizacja ocenia skuteczność podejmowanych działań w obszarze CSR i D & I oraz jak o nich informuje? 209
10.5.7. Przedsiębiorstwo „Y” 209
10.6.1. Credit Agricole 209
10.6.2. Credit Suisse 209
10.6.3. Google 210
10.6.4. PwC 210
10.6.5. Infor 210
10.6.6. Przedsiębiorstwo „X” 211
10.6.7. Przedsiębiorstwo „Y” 211
10.7. Konkluzje 212
Bibliografia 213
Załącznik 1 216
ROZDZIAŁ 11 Kariery kobiet w korporacjach międzynarodowych (Katarzyna Krysińska-Kościańska) 218
11.1. Wstęp 218
11.2. Modele karier w korporacjach międzynarodowych 218
11.3. Różnorodność płci w dyskursie teoretycznym i w badaniach empirycznych 221
11.4. Status różnorodności ze względu na płeć w korporacjach międzynarodowych 223
11.5. Metodyka własnych badań pilotażowych 224
11.6. Refleksje z badań 226
11.7. Konkluzje 234
Bibliografia 234
ROZDZIAŁ 12 Praktyka zarządzania różnorodnością pracowników a wyzwania współczesnego rynku pracy – panel ekspertów (Sylwia Przytuła, Gabriela Strzelec) 238
12.1. Metodyka badań 238
12.2. Charakterystyka grupy 239
12.3. Organizacja i przebieg panelu 239
12.4. Konkluzje 258
Bibliografia 260
Spis tabel 262
Spis rysunków i wykresów 264
Notki o Autorach 266