"Zarządzanie różnorodnością pracowników"

Identyfikator Librowy: 206964

Spis treści

Wprowadzenie 12

Część I Trendy globalnego rynku pracy 18

ROZDZIAŁ 1 Wyzwania międzynarodowego rynku pracy (Sylwia Przytuła) 20

1.1. Wstęp 20

1.2. Wpływ migrantów na rynek pracy 21

1.3. Zmiany demograficzne i wielopokoleniowość 28

1.4. Rola kobiet w życiu społecznym i zawodowym 30

1.5. Automatyzacja, robotyzacja i cyfryzacja na globalnym rynku pracy 33

1.6. Konkluzje 36

Bibliografia 37

ROZDZIAŁ 2 Mobilność i migracje międzynarodowe jako determinanty różnorodności zespołów pracowniczych (Małgorzata Striker) 40

2.1. Wstęp 40

2.2. Zmiany wzorców zachowań migracyjnych na współczesnym rynku pracy 41

2.3. Wybrane teorie migracji 46

2.4. Wysoko wykwalifikowani migranci i pracownicy mobilni 51

2.5. Migranci i pracownicy mobilni o niskich kwalifikacjach 54

2.6. Konkluzje 55

Bibliografia 56

ROZDZIAŁ 3 Wymiary i poziomy analizy różnorodności (Sylwia Przytuła, Katarzyna Krysińska- -Kościańska) 58

3.1. Wstęp 58

3.2. Rozwój problematyki i badań związanych z różnorodnością 59

3.3. Definiowanie różnorodności w literaturze przedmiotowej 61

3.4. Zarządzanie różnorodnością w pespektywie zarządczej i socjologiczno- -psychologicznej 63

3.5. Pozytywne i negatywne rezultaty zarządzania różnorodnością w praktyce zarządzania 71

3.6. Konkluzje 71

Bibliografia 72

ROZDZIAŁ 4 Rola migrantów i ekspatriantów na międzynarodowym rynku pracy (Gabriela Strzelec) 76

4.1. Wstęp 76

4.2. Światowe trendy kształtujące międzynarodowy rynek pracy 77

4.3. Migracja i ekspatriacja jako kluczowe zjawiska globalnego rynku pracy 78

4.4. Migranci i ekspatrianci jako element globalnego zarządzania różnorodnością 82

4.5. Migranci i ekspatrianci – wyniki pilotażu 85

4.6. Konkluzje 91

Bibliografia 91

Część II Różnorodność pracowników w wymiarze pierwotnym i wtórnym 94

ROZDZIAŁ 5 Różnorodność pracowników w wymiarze wielopokoleniowości (Alicja Smolbik-Jęczmień) 96

5.1. Wstęp 96

5.2. Charakterystyka wielopokoleniowości na rynku pracy 97

5.3. Pokolenie baby boomers, czyli osoby w wieku 54+ 98

5.4. Charakterystyka pokolenia X (osoby w wieku 38–53 lat) 99

5.5. Charakterystyka pokolenia Y (osoby w wieku 23–38 lat) 100

5.6. Charakterystyka pokolenia Z (osoby w wieku 18–24 lat) 103

5.7. Wielopokoleniowość pracowników – refleksje z badań 107

5.8. Konkluzje 113

Bibliografia 114

ROZDZIAŁ 6 Zarządzanie różnorodnością płci i wynikające z niego korzyści wobec nierówności kobiet i mężczyzn oraz braków na rynku pracy (Teresa Kupczyk) 118

6.1. Wstęp 118

6.2. Ustalenia terminologiczne 119

6.3. Nierówności płci na rynku pracy 120

6.4. Korzyści z zarządzania różnorodnością płci 122

6.5. Korzyści z zarządzania różnorodnością płci w świetle badań własnych 124

6.6. Ocena zarządzania różnorodnością płci w organizacjach 127

6.7. Konkluzje 128

Bibliografia 129

ROZDZIAŁ 7 Uczenie się w interakcjach mono- i międzykulturowych (Małgorzata Rozkwitalska) 134

7.1. Wstęp 134

7.2. Uczenie się nieformalne a uczestnictwo w interakcjach społecznych 135

7.3. Uczenie się pracowników w interakcjach społecznych – wyniki badań 141

7.3.1. Metodyka badań 141

7.3.2. Wyniki badań jakościowych 143

7.3.3. Wyniki badań ilościowych 149

7.4. Konkluzje 151

Bibliografia 153

ROZDZIAŁ 8 Nowe kompetencje pracowników wobec zmian na globalnym rynku pracy (Grzegorz Filipowicz) 158

8.1. Wstęp 158

8.2. Zmiany na globalnym rynku pracy 159

8.3. Kompetencje niezbędne w nowej rzeczywistości 162

8.3.1. Nowe kompetencje 162

8.4. Możliwe konsekwencje niedoboru kompetencji 166

8.4.1. Trudności przezwyciężenia bariery średniego wzrostu 166

8.4.2. Systematyczna utrata talentów 167

8.5. Konkluzje – sugestie rozwojowe 168

8.5.1. Rewolucja w systemie edukacji 168

8.5.2. Wsparcie innowacyjności 168

Bibliografia 169

8.5.3. Różnorodność rynku pracy 169

ROZDZIAŁ 9 Różnorodność pracowników w odniesieniu do zaangażowania – impresje z Arabii Saudyjskiej (Krystyna Kmiotek) 172

9.1. Wstęp 172

9.2. Istota, podmioty ukierunkowujące oraz koncepcja zintegrowanego zaangażowania pracowników 173

9.3. Zaangażowanie organizacyjne w kontekście różnic kulturowych 177

9.4. Case study – obcokrajowcy w Arabii Saudyjskiej 178

9.4.1. Ekspaci 178

9.4.2. Pracownicy kontraktowi 180

9.5. Konkluzje 181

Bibliografia 182

Część III Zarządzanie różnorodnością pracowników w organizacjach międzynarodowych 184

ROZDZIAŁ 10 Zarządzanie zróżnicowanymi pracownikami jako element CSR (Aneta Długopolska- -Mikonowicz, Aleksandra Wojciechowska) 186

10.1. Wstęp 186

10.1.1. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (CSR) i zarządzanie różnorodnością (D & I) 187

10.2. Metodyka badań własnych 190

10.3. Jak w organizacji rozumiana jest społeczna odpowiedzialność biznesu i różnorodność pracownicza, czy i, jeśli tak, w jaki sposób zostało to ujęte w strategii firmy? 191

10.3.1. Credit Agricole 191

10.3.2. Credit Suisse 192

10.3.3. Google 193

10.3.4. PwC 193

10.3.5. Infor 195

10.3.6. Przedsiębiorstwo „X” 195

10.3.7. Przedsiębiorstwo „Y” 196

10.4. W jaki sposób organizacja realizuje odgórne zadania wynikające ze strategii CSR w obszarze D & I? Kto jest odpowiedzialny za koordynację; jakie polityki i procedury obowiązują w organizacji, w jakich procesach wdrożono aspekty zarządzania różnorodnością? 197

10.4.1. Credit Agricole 197

10.4.2. Credit Suisse 198

10.4.3. Google 199

10.4.4. PwC 200

10.4.5. Infor 201

10.4.6. Przedsiębiorstwo „X” 202

10.5. W jaki sposób organizacja zachęca pracowników do oddolnego zaangażowania się w obszarze CSR i D & I, jakie projekty są realizowane? 203

10.4.7. Przedsiębiorstwo „Y” 203

10.5.1. Credit Agricole 203

10.5.2. Credit Suisse 206

10.5.3. Google 206

10.5.4. PwC 208

10.5.5. Infor 208

10.5.6. Przedsiębiorstwo „X” 208

10.6. W jaki sposób organizacja ocenia skuteczność podejmowanych działań w obszarze CSR i D & I oraz jak o nich informuje? 209

10.5.7. Przedsiębiorstwo „Y” 209

10.6.1. Credit Agricole 209

10.6.2. Credit Suisse 209

10.6.3. Google 210

10.6.4. PwC 210

10.6.5. Infor 210

10.6.6. Przedsiębiorstwo „X” 211

10.6.7. Przedsiębiorstwo „Y” 211

10.7. Konkluzje 212

Bibliografia 213

Załącznik 1 216

ROZDZIAŁ 11 Kariery kobiet w korporacjach międzynarodowych (Katarzyna Krysińska-Kościańska) 218

11.1. Wstęp 218

11.2. Modele karier w korporacjach międzynarodowych 218

11.3. Różnorodność płci w dyskursie teoretycznym i w badaniach empirycznych 221

11.4. Status różnorodności ze względu na płeć w korporacjach międzynarodowych 223

11.5. Metodyka własnych badań pilotażowych 224

11.6. Refleksje z badań 226

11.7. Konkluzje 234

Bibliografia 234

ROZDZIAŁ 12 Praktyka zarządzania różnorodnością pracowników a wyzwania współczesnego rynku pracy – panel ekspertów (Sylwia Przytuła, Gabriela Strzelec) 238

12.1. Metodyka badań 238

12.2. Charakterystyka grupy 239

12.3. Organizacja i przebieg panelu 239

12.4. Konkluzje 258

Bibliografia 260

Spis tabel 262

Spis rysunków i wykresów 264

Notki o Autorach 266