"Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej"

Identyfikator Librowy: 207350

Spis treści

Wprowadzenie 9Cele i założenia książki 11

Struktura książki 17

Grażyna Dryżałowska, Wykluczenie społeczne – (nie)zmienny problem pedagogiki 19Definicje i przyczyny wykluczenia społecznego 23

Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością 26

Współczesna pedagogika specjalna wobec wykluczania/wykluczenia osób z niepełnosprawnością 32

Agnieszka Naumiuk, Rola pedagogiki nastawionej na inkluzje w warunkach demokracji 49Potrzeba inkluzji w świetle postulatów tworzenia demokratycznych warunków rozwoju społecznego wobec zagrożeń ekskluzją społeczną 51

Zainteresowanie pedagogiki polityką i praktyką integracji 61

Model partycypacyjny jako społeczna odpowiedź na mechanizmy wykluczania 66

Metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego 69

Monika Skura, Kilka uwag na temat pytania o integrację innego 78Kwestia innego 78

Odmienność, która boli. Wymiary niechęci wobec różnicy i jej konsekwencje 80

Separacja jako warunek stanowienia tożsamości i autentycznej relacji z innym 86

Wolność w byciu sobą, czyli tożsamym (ja) i innym 92

Magdalena Kuleta-Hulboj, Inkluzja z perspektywy globalnej edukacji obywatelskiej 98Inkluzja i globalna edukacja obywatelska – rozważania terminologiczne 100

Globalna edukacja obywatelska a inkluzja 109

Globalny obywatel jako „produkt” edukacji 117

Aktywny (globalny) obywatel jako konstrukt neoliberalny 119

Czy inkluzywna globalna edukacja obywatelska jest możliwa? 121

Podsumowanie 123

Anna Magdalena Steinhagen, Problematyka inkluzji szkolnej osób z zaburzeniami psychicznymi 125Uczeń z zaburzeniami psychicznymi 128

Uczeń z zaburzeniami psychicznymi a prawo oświatowe 133

Postulowane działania inkluzywne szkoły 137

Zakończenie 145

Bibliografia 149

Indeks nazwisk 176

Summary 181