"Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej"
Identyfikator Librowy: 207350
Spis treści
Wprowadzenie 9Cele i założenia książki 11
Struktura książki 17
Grażyna Dryżałowska, Wykluczenie społeczne – (nie)zmienny problem pedagogiki 19Definicje i przyczyny wykluczenia społecznego 23
Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością 26
Współczesna pedagogika specjalna wobec wykluczania/wykluczenia osób z niepełnosprawnością 32
Agnieszka Naumiuk, Rola pedagogiki nastawionej na inkluzje w warunkach demokracji 49Potrzeba inkluzji w świetle postulatów tworzenia demokratycznych warunków rozwoju społecznego wobec zagrożeń ekskluzją społeczną 51
Zainteresowanie pedagogiki polityką i praktyką integracji 61
Model partycypacyjny jako społeczna odpowiedź na mechanizmy wykluczania 66
Metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego 69
Monika Skura, Kilka uwag na temat pytania o integrację innego 78Kwestia innego 78
Odmienność, która boli. Wymiary niechęci wobec różnicy i jej konsekwencje 80
Separacja jako warunek stanowienia tożsamości i autentycznej relacji z innym 86
Wolność w byciu sobą, czyli tożsamym (ja) i innym 92
Magdalena Kuleta-Hulboj, Inkluzja z perspektywy globalnej edukacji obywatelskiej 98Inkluzja i globalna edukacja obywatelska – rozważania terminologiczne 100
Globalna edukacja obywatelska a inkluzja 109
Globalny obywatel jako „produkt” edukacji 117
Aktywny (globalny) obywatel jako konstrukt neoliberalny 119
Czy inkluzywna globalna edukacja obywatelska jest możliwa? 121
Podsumowanie 123
Anna Magdalena Steinhagen, Problematyka inkluzji szkolnej osób z zaburzeniami psychicznymi 125Uczeń z zaburzeniami psychicznymi 128
Uczeń z zaburzeniami psychicznymi a prawo oświatowe 133
Postulowane działania inkluzywne szkoły 137
Zakończenie 145
Bibliografia 149
Indeks nazwisk 176
Summary 181