"Zarys pedagogiki sportu"

Identyfikator Librowy: 207380

Spis treści

Wprowadzenie 9

1.1. Od Platona do pozytywistycznej wizji aktywności fizycznej człowieka 15

Rozdział I. Pedagogiczny wymiar wychowania fizycznego i sportu na przestrzeni dziejów 15

1.2. Kalokagatia – wychowawczy model igrzysk starożytnej Grecji 32

1.3. Wychowanie fizyczne i sport w polskiej myśli pedagogicznej 44

2.1. Kultura fizyczna w dyskursie społecznym 61

Rozdział II. Społeczno-kulturowe paradygmaty współczesnego sportu 61

2.2. Wychowawczy wymiar sportu w świetle jego społeczno-kulturowych realiów 67

2.3. Pedagogika sportu w poszukiwaniu tożsamości naukowej 83

3.1. Znaczenie zasady fair play w sporcie, edukacji i życiu społecznym 99

Rozdział III. Etyczne, resocjalizacyjne i inkluzyjne wartości aktywności sportowej 99

3.2. Wychowanie przez sport w kontekście resocjalizacji i przeciwdziałania agresji 111

3.3. Sport jako źródło tworzenia nowych wartości w aktywności osób niepełnosprawnych 125

Rozdział IV. Idea olimpizmu jako humanistyczna wartość współczesnej rzeczywistości 139

4.1. Pedagogiczna wizja neoolimpizmu barona Pierre’a de Coubertina 140

4.2. Humanizm olimpijski – idea a rzeczywistość 152

4.3. Olimpijskie inspiracje w literaturze i sztuce 161

Rozdział V. Sport i olimpizm w programach edukacyjno-wychowawczych 175

5.1. Edukacja olimpijska i pedagogiczne konotacje 176

5.2. Społeczno-wychowawcze wartości sportu olimpijskiego na przykładzie wybranych programów edukacyjno-wychowawczych 184

5.2.1. Programy edukacji sportowej realizowane w polskim systemie oświaty 185

5.2.2. Programy edukacji sportowo-olimpijskiej w wybranych krajach 191

Bibliografia 201

Załączniki 225