"Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci"

Identyfikator Librowy: 208408

Spis treści

WSTĘP (MAŁGORZATA CYWIŃSKA) 8

EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W WYMIARZE KULTUROWYM I CYWILIZACYJNYM 14

AGNIESZKA GROMKOWSKA-MELOSIK Gaokao i procesy stratyfikacji. Społeczne konstrukcje sukcesu i porażki edukacyjnej w Chinach 16

TOMASZ GMEREK Egalitaryzm w sferze edukacji. Studium przypadku szkolnictwa podstawowego w Finlandii 36

KATARZYNA SEGIET W stronę czasu i wychowania w warunkach cywilizacji przyspieszenia 50

EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W PERSPEKTYWIE UWARUNKOWAŃ RODZINNYCH I SZKOLNYCH 64

MAŁGORZATA CYWIŃSKA Porażka i sukces w przestrzeniach życiowych dziecka 66

WALDEMAR SEGIET O „przewadze dobrego domu” w edukacji dziecka. Stare i nowe problemy 84

RENATA MICHALAK Aranżacja przestrzeni edukacyjnej w profilaktyce zagrożeń, barier i złożonych problemów w rozwoju dziecka. Perspektywa neurokognitywna 102

WIGA BEDNARKOWA Kiedy dziecku brakuje powietrza… 120

ANNA STEINHAGEN, AGNIESZKA NAUMIUK Trudności w funkcjonowaniu edukacyjnym dzieci z zaburzeniami przywiązania – wyzwania dla środowiska szkolnego 136

EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W OBSZARZE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI ANDRZEJ TWARDOWSKI 160

Środowisko rodzinne jako przestrzeń wspomagania rozwoju małych dzieci z niepełnosprawnościami 162

EWA SKRZETUSKA Dziecko z zaburzeniami widzenia w przestrzeni szkoły 178

GRAŻYNA MIKOŁAJCZYK-LERMAN Trudności w przestrzeni edukacyjnej dziecka z niepełnosprawnością 192

EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W UJĘCIU WYBRANYCH OBSZARÓW NAUCZANIA 206

KINGA KUSZAK Literatura dla dzieci wobec aktualnych problemów społecznych 208

IVANA GEJGUŠOVÁ Trudna droga dzieci i młodzieży do aktywnego czytelnictwa 230

KLAUDIA SCHULTHEIS, PETRA HIEBL Achtsamkeit in der Schule. Ein Konzept zur Bewältigung von Stress und Stärkung der sozialemotionalen Kompetenz der Kinder 242

KRYSTYNA ŻUCHELKOWSKA Przestrzeń edukacyjna w zbliżaniu dzieci przedszkolnych do przyrody 262

IRENA KURLAK Nauczanie nieletnich i młodocianych przestępców jako środek ich resocjalizacji – specyfika, trudności, wyzwania 274

KARIN FODOROVÁ Teachers’ Self-Study as a Way to Improve Their Professional Activities with Children in Nursery School 292

EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W ASPEKCIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH 308

DANUTA BORECKA-BIERNAT Strategie radzenia sobie gimnazjalistów w sytuacji konfliktu społecznego jako rezultat oceny poznawczej konfliktu 310

MARZENNA MAGDA-ADAMOWICZ Twórcze rozwiązywanie problemów pedagogicznych w przestrzeni edukacyjnej dziecka 336

EUGENIA ROSTAŃSKA Trudna komunikacja. Porozumiewanie się dziecka i dorosłego w rodzinie i szkole 350

NOTY O AUTORACH 372