"Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci"
Identyfikator Librowy: 208408
Spis treści
WSTĘP (MAŁGORZATA CYWIŃSKA) 8
EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W WYMIARZE KULTUROWYM I CYWILIZACYJNYM 14
AGNIESZKA GROMKOWSKA-MELOSIK Gaokao i procesy stratyfikacji. Społeczne konstrukcje sukcesu i porażki edukacyjnej w Chinach 16
TOMASZ GMEREK Egalitaryzm w sferze edukacji. Studium przypadku szkolnictwa podstawowego w Finlandii 36
KATARZYNA SEGIET W stronę czasu i wychowania w warunkach cywilizacji przyspieszenia 50
EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W PERSPEKTYWIE UWARUNKOWAŃ RODZINNYCH I SZKOLNYCH 64
MAŁGORZATA CYWIŃSKA Porażka i sukces w przestrzeniach życiowych dziecka 66
WALDEMAR SEGIET O „przewadze dobrego domu” w edukacji dziecka. Stare i nowe problemy 84
RENATA MICHALAK Aranżacja przestrzeni edukacyjnej w profilaktyce zagrożeń, barier i złożonych problemów w rozwoju dziecka. Perspektywa neurokognitywna 102
WIGA BEDNARKOWA Kiedy dziecku brakuje powietrza… 120
ANNA STEINHAGEN, AGNIESZKA NAUMIUK Trudności w funkcjonowaniu edukacyjnym dzieci z zaburzeniami przywiązania – wyzwania dla środowiska szkolnego 136
EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W OBSZARZE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI ANDRZEJ TWARDOWSKI 160
Środowisko rodzinne jako przestrzeń wspomagania rozwoju małych dzieci z niepełnosprawnościami 162
EWA SKRZETUSKA Dziecko z zaburzeniami widzenia w przestrzeni szkoły 178
GRAŻYNA MIKOŁAJCZYK-LERMAN Trudności w przestrzeni edukacyjnej dziecka z niepełnosprawnością 192
EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W UJĘCIU WYBRANYCH OBSZARÓW NAUCZANIA 206
KINGA KUSZAK Literatura dla dzieci wobec aktualnych problemów społecznych 208
IVANA GEJGUŠOVÁ Trudna droga dzieci i młodzieży do aktywnego czytelnictwa 230
KLAUDIA SCHULTHEIS, PETRA HIEBL Achtsamkeit in der Schule. Ein Konzept zur Bewältigung von Stress und Stärkung der sozialemotionalen Kompetenz der Kinder 242
KRYSTYNA ŻUCHELKOWSKA Przestrzeń edukacyjna w zbliżaniu dzieci przedszkolnych do przyrody 262
IRENA KURLAK Nauczanie nieletnich i młodocianych przestępców jako środek ich resocjalizacji – specyfika, trudności, wyzwania 274
KARIN FODOROVÁ Teachers’ Self-Study as a Way to Improve Their Professional Activities with Children in Nursery School 292
EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W ASPEKCIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH 308
DANUTA BORECKA-BIERNAT Strategie radzenia sobie gimnazjalistów w sytuacji konfliktu społecznego jako rezultat oceny poznawczej konfliktu 310
MARZENNA MAGDA-ADAMOWICZ Twórcze rozwiązywanie problemów pedagogicznych w przestrzeni edukacyjnej dziecka 336
EUGENIA ROSTAŃSKA Trudna komunikacja. Porozumiewanie się dziecka i dorosłego w rodzinie i szkole 350
NOTY O AUTORACH 372