"Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe"

Identyfikator Librowy: 208449

Spis treści

Przedmowa 8

Podziękowania 10

I. Teoretyczne podstawy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 12

1. Definicja zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 14

2. Perspektywy i podejścia w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 20

2.1. Podejście konstruktywistyczne 21

2.2. Podejście poznawcze 22

2.3. Uczenie przez doświadczenie 29

2.4. Podejście komunikacyjne i dialogowe 33

3. Historia rozwoju zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 42

4. Uwarunkowania zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 45

4.1. Uwarunkowania typologiczne 45

4.2. Uwarunkowania związane z otoczeniem 46

4.3. Uwarunkowania modułowe 48

5. Modele edukacji dwujęzycznej w Polsce 50

6. Zalety zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 58

7. Motywacja w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 63

8. Trudności z implementacją zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 67

9. Przepisy prawne dotyczące kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) obowiązujące w Polsce 68

10. Wdrażanie szkoły CLIL 73

II. Organizacja procesu kształcenia w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 84

11. Formy uczenia się w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 86

11.1. Uczenie się przez dociekanie naukowe (enquiry-based learning, EBL) 86

11.2. Odwrócona klasa (flipped classroom, FL) 89

11.3. Środowisko umożliwiające samodzielne uczenie się (self-organised learning environment, SOLE) 91

11.4. Opowiadania edukacyjne (stories for teaching and learning) 93

12. Formy kształcenia pozwalające na różnicowanie procesu uczenia się w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 95

12.1. Wykorzystanie metod wspierających strategie uczenia się 96

12.2. Konsolidacja i różnicowanie procesu uczenia się 102

12.3. Różnicowanie typów interakcji 107

12.4. Scaffolding 123

13. Planowanie modułu kształcenia w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 130

14. Dobór środków dydaktycznych 141

15. Tworzenie materiałów dydaktycznych 147

16. Ewaluacja i ocenianie w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 150

III. Rola kompetencji językowych w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 156

17. Nauczanie sprawności receptywnych 160

18. Nauczanie sprawności produktywnych 170

19. Nauczanie słownictwa, gramatyki i wymowy 179

20. Zjawisko zmiany kodów językowych (code-switching) 187

Słownik pojęć 190

Spis rysunków i tabel 194

Bibliografia 198