"Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe"
Identyfikator Librowy: 208449
Spis treści
Przedmowa 8
Podziękowania 10
I. Teoretyczne podstawy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 12
1. Definicja zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 14
2. Perspektywy i podejścia w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 20
2.1. Podejście konstruktywistyczne 21
2.2. Podejście poznawcze 22
2.3. Uczenie przez doświadczenie 29
2.4. Podejście komunikacyjne i dialogowe 33
3. Historia rozwoju zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 42
4. Uwarunkowania zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 45
4.1. Uwarunkowania typologiczne 45
4.2. Uwarunkowania związane z otoczeniem 46
4.3. Uwarunkowania modułowe 48
5. Modele edukacji dwujęzycznej w Polsce 50
6. Zalety zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 58
7. Motywacja w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 63
8. Trudności z implementacją zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 67
9. Przepisy prawne dotyczące kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) obowiązujące w Polsce 68
10. Wdrażanie szkoły CLIL 73
II. Organizacja procesu kształcenia w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 84
11. Formy uczenia się w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 86
11.1. Uczenie się przez dociekanie naukowe (enquiry-based learning, EBL) 86
11.2. Odwrócona klasa (flipped classroom, FL) 89
11.3. Środowisko umożliwiające samodzielne uczenie się (self-organised learning environment, SOLE) 91
11.4. Opowiadania edukacyjne (stories for teaching and learning) 93
12. Formy kształcenia pozwalające na różnicowanie procesu uczenia się w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 95
12.1. Wykorzystanie metod wspierających strategie uczenia się 96
12.2. Konsolidacja i różnicowanie procesu uczenia się 102
12.3. Różnicowanie typów interakcji 107
12.4. Scaffolding 123
13. Planowanie modułu kształcenia w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 130
14. Dobór środków dydaktycznych 141
15. Tworzenie materiałów dydaktycznych 147
16. Ewaluacja i ocenianie w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 150
III. Rola kompetencji językowych w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 156
17. Nauczanie sprawności receptywnych 160
18. Nauczanie sprawności produktywnych 170
19. Nauczanie słownictwa, gramatyki i wymowy 179
20. Zjawisko zmiany kodów językowych (code-switching) 187
Słownik pojęć 190
Spis rysunków i tabel 194
Bibliografia 198