"Środowisko szkolne a rozwój teorii umysłu u dzieci w młodszym wieku szkolnym"
Identyfikator Librowy: 208867
Spis treści
Wprowadzenie 10
1. Rozwój teorii umysłu u dzieci 12
1.1. Teoria umysłu – wprowadzenie pojęcia 13
1.2. Kierunki badań poprzedzające rozważania nad teorią umysłu 15
1.2.1. Przyjmowanie perspektywy 16
1.2.2. Percepcja – innych ludzi i siebie samego 17
1.2.3. Atrybucje 17
1.2.4. Metapoznanie i epistemologia 18
1.2.5. Związki między ludźmi 19
1.2.6. Podsumowanie 19
1.3. Poznawcze koncepcje kształtowania się teorii umysłu 20
1.4. Rozwojowy charakter teorii umysłu 23
1.5. Podsumowanie 38
2. Indywidualne i społeczne czynniki wpływające na rozwój teorii umysłu u dzieci 39
2.1. Czynniki indywidualne wpływające na rozwój teorii umysłu u dzieci o typowym rozwoju 41
2.1.1. Rozwój teorii umysłu u dzieci a umiejętności językowe 41
2.1.2. Rozwój teorii umysłu u dzieci a umiejętności i kompetencje społeczne 44
2.1.3. Rozwój teorii umysłu u dzieci a funkcje wykonawcze 49
2.1.4. Rozwój teorii umysłu u dzieci a inne czynniki indywidualne 52
2.2. Czynniki środowiskowe wpływające na rozwój teorii umysłu u dzieci 58
2.2.1. Środowisko rodzinne a rozwój teorii umysłu u dzieci o typowym rozwoju 58
2.2.1.1. Style wychowawcze w rodzinie a rozwój teorii umysłu u dzieci 58
2.2.1.2. Status społeczno-ekonomiczny rodziny a rozwój teorii umysłu u dzieci 62
2.2.1.3. Interakcje rodzice–dziecko a rozwój teorii umysłu u dzieci 65
2.2.2. Środowisko szkolne a rozwój teorii umysłu u dzieci 68
2.2.2.1. Klimat szkoły i klasy a rozwój teorii umysłu u dzieci 72
2.2.2.2. Rola rówieśników w rozwoju teorii umysłu u dzieci 76
2.2.2.3. Rola osoby nauczyciela w rozwoju teorii umysłu u dzieci 81
2.2.2.4. Efektywność edukacji niesegregacyjnej i segregacyjnej względem poznawczego i społecznego funkcjonowania uczniów a rozwój ich teorii umysłu 88
2.3. Podsumowanie 94
3.Teoria umysłu u dzieci bez niepełnosprawności i z niepełnosprawnością 96
3.1. Rozwój teorii umysłu u dzieci bez niepełnosprawności 97
3.2. Rozwój teorii umysłu u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i specyficznymi zaburzeniami rozwoju języka 101
3.3. Rozwój teorii umysłu u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną 104
3.4. Rozwój teorii umysłu u dzieci z uszkodzeniem słuchu 108
3.5. Podsumowanie 112
4. Metodologia badania 114
4.1. Cele badania i problemy badawcze 114
4.2. Hipotezy 117
4.3. Uczestnicy badania 122
4.4. Narzędzia wykorzystane w badaniu 126
4.4.1. Dane pochodzące od dzieci 126
4.4.1.1. Teoria umysłu 126
4.4.1.2. Samoocena umiejętności społecznych i kontaktów z rówieśnikami 137
4.4.1.3. Klimat klasy 139
4.4.1.4. Integracja ze szkołą i z rówieśnikami 140
4.4.1.5. Umiejętności szkolne 141
4.4.2. Dane pochodzące od rodziców 143
4.4.2.1. Teoria umysłu u dzieci 143
4.4.2.2. Style wychowawcze rodziców 147
4.4.3. Dane pochodzące od nauczycieli 148
4.4.2.3. Dane demograficzne 148
4.5. Procedura badania 149
5. Rozwój teorii umysłu u dzieci a formy kształcenia 151
5.1. Rozwój teorii umysłu u dzieci oceniany za pomocą testów wykonaniowych 151
5.2. Rozwój teorii umysłu u dzieci oceniany za pomocą testów wykonaniowych a formy kształcenia 153
5.2.1. Rozwój teorii umysłu oceniany za pomocą testów wykonaniowych a formy kształcenia w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 154
5.2.2. Rozwój teorii umysłu oceniany za pomocą testów wykonaniowych a formy kształcenia w grupie dzieci z uszkodzeniem słuchu 155
5.2.3. Rozwój teorii umysłu oceniany za pomocą testów wykonaniowych a formy kształcenia w grupie dzieci bez niepełnosprawności 157
5.3. Rozwój teorii umysłu u dzieci z perspektywy rodziców 158
5.4. Rozwój teorii umysłu u dzieci oceniany przez rodziców, a formy kształcenia 159
5.4.1. Rozwój teorii umysłu oceniany przez rodziców a formy kształcenia w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 160
5.4.2. Rozwój teorii umysłu oceniany przez rodziców a formy kształcenia w grupie dzieci z uszkodzeniem słuchu 161
5.4.3. Rozwój teorii umysłu oceniany przez rodziców a formy kształcenia w grupie dzieci bez niepełnosprawności 161
5.5. Podsumowanie i wnioski 162
6. Funkcjonowanie społeczno-poznawcze dzieci w szkołach a rozwój teorii umysłu 167
6.1. Klimat klasy postrzegany przez dzieci 167
6.1.1. Klimat klasy a formy kształcenia w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 169
6.1.2. Klimat klasy a formy kształcenia w grupie dzieci z uszkodzeniem słuchu 170
6.1.3. Klimat klasy a formy kształcenia w grupie dzieci bez niepełnosprawności 170
6.2. Samoocena kontaktów z rówieśnikami 171
6.2.1. Samoocena kontaktów z rówieśnikami a formy kształcenia w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 173
6.2.2. Samoocena kontaktów z rówieśnikami a formy kształcenia w grupie dzieci z uszkodzeniem słuchu 173
6.2.3. Samoocena kontaktów z rówieśnikami a formy kształcenia w grupie dzieci bez niepełnosprawności 174
6.3. Subiektywna integracja uczniów ze szkołą 175
6.3.1. Subiektywna integracja społeczna uczniów 175
6.3.1.1. Subiektywna integracja społeczna a formy kształcenia w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 176
6.3.1.2. Subiektywna integracja społeczna a formy kształcenia w grupie dzieci z uszkodzeniem słuchu 177
6.3.1.3. Subiektywna integracja społeczna a formy kształcenia w grupie dzieci bez niepełnosprawności 177
6.3.2. Subiektywna integracja emocjonalna uczniów 178
6.3.2.1. Subiektywna integracja emocjonalna a formy kształcenia w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 179
6.3.2.2. Subiektywna integracja emocjonalna a formy kształcenia w grupie dzieci z uszkodzeniem słuchu 180
6.3.2.3. Subiektywna integracja emocjonalna a formy kształcenia w grupie dzieci bez niepełnosprawności 180
6.3.3. Subiektywna integracja motywacyjna uczniów 181
6.3.3.1. Subiektywna integracja motywacyjna a formy kształcenia w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 183
6.3.3.2. Subiektywna integracja motywacyjna a formy kształcenia w grupie dzieci z uszkodzeniem słuchu 183
6.3.3.3. Subiektywna integracja motywacyjna a formy kształcenia w grupie dzieci bez niepełnosprawności 184
6.4. Szkolne predyktory rozwoju teorii umysłu u uczniów 185
6.5. Umiejętności szkolne uczniów 186
6.5.1. Umiejętności matematyczne uczniów 186
6.5.1.1. Umiejętności matematyczne a formy kształcenia w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 188
6.5.1.2. Umiejętności matematyczne a formy kształcenia w grupie dzieci z uszkodzeniem słuchu 189
6.5.1.3. Umiejętności matematyczne a formy kształcenia w grupie dzieci bez niepełnosprawności 189
6.5.2. Umiejętności językowe uczniów 190
6.5.2.1. Umiejętności językowe a formy kształcenia w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 191
6.5.2.2. Umiejętności językowe a formy kształcenia w grupie dzieci z uszkodzeniem słuchu 192
6.5.3. Umiejętności szkolne a rozwój teorii umysłu 193
6.5.2.3. Umiejętności językowe a formy kształcenia w grupie dzieci bez niepełnosprawności 193
6.5.3.1. Umiejętności szkolne a rozwój teorii umysłu w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 194
6.5.3.2. Umiejętności szkolne a rozwój teorii umysłu w grupie dzieci z uszkodzeniem słuchu 195
6.5.3.3. Umiejętności szkolne a rozwój teorii umysłu w grupie dzieci bez niepełnosprawności 195
6.6. Podsumowanie i wnioski 196
7. Indywidualne i rodzinne uwarunkowania rozwoju teorii umysłu u dzieci 203
7.1. Indywidualne uwarunkowania rozwoju teorii umysłu u dzieci 203
7.1.1. Umiejętności społeczne badanych dzieci 204
7.1.1.1. Umiejętności społeczne a formy kształcenia w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 205
7.1.1.2. Umiejętności społeczne a formy kształcenia w grupie dzieci z uszkodzeniem słuchu 206
7.1.1.3. Umiejętności społeczne a formy kształcenia w grupie dzieci bez niepełnosprawności 206
7.1.2. Indywidualne predyktory rozwoju teorii umysłu u dzieci 207
7.2. Rodzinne uwarunkowania rozwoju teorii umysłu u dzieci 208
7.2.1. Ogólna charakterystyka środowiska rodzinnego badanych dzieci 209
7.2.2. Style wychowawcze rodziców badanych dzieci 212
7.2.3. Rodzinne predyktory rozwoju teorii umysłu u dzieci 213
7.3. Podsumowanie i wnioski 215
Zakończenie 219
Bibliografia 227
Załączniki 267
Załącznik 1 267
Załącznik 2 270
Załącznik 3 275
Załącznik 4 277
Załącznik 5 278