"Przygotowanie szkoły wiejskiej do edukacji inkluzyjnej na przykładzie szkół powiatu bydgoskiego"

Identyfikator Librowy: 209111

Spis treści

Wprowadzenie 5

Rozdział 1. Niepełnosprawność i uczeń z niepełnosprawnością w świetle literatury przedmiotu – wybrane rozważania 14

1.1. Pojęcie niepełnosprawności 14

1.2. Modele niepełnosprawności 21

1.3. Dziecko z niepełnosprawnością jako uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych 32

Rozdział 2. Formy kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w polskim systemie oświaty 40

2.1. Przemiany kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnością w polskim systemie oświaty – od segregacji do inkluzji 41

2.2. Kształcenie segregacyjne uczniów z niepełnosprawnością 46

2.3. Kształcenie integracyjne uczniów z niepełnosprawnością 49

2.4. Kształcenie inkluzyjne (włączające) uczniów z niepełnosprawnością 55

2.5. Kształcenie indywidualne uczniów z niepełnosprawnością 64

Rozdział 3. Wsparcie ucznia z orzeczoną potrzebą kształcenia specjalnego w edukacji inkluzyjnej 67

3.1. Pojęcie i koncepcje wsparcia społecznego 67

3.2. Edukacja inkluzyjna a wsparcie ucznia z niepełnosprawnością i jego rodziny 77

3.3. Prawo oświatowe jako podstawa działań wspierających ucznia z niepełnosprawnością 82

Rozdział 4. Specyfika środowiska wiejskiego jako przestrzeni życia i edukacji 96

4.1. Środowisko i lokalność w aspekcie socjalizacyjnym i wychowawczym 96

4.2. Środowisko lokalne miasta i wsi 105

4.3. Specyfika środowiska wiejskiego 108

Rozdział 5. Edukacja na terenach wiejskich 116

5.1. Szanse edukacyjne na terenach wiejskich 116

5.2. Szkoła wiejska jako element środowiska lokalnego 124

Rozdział 6. Metodologiczne założenia badań własnych 140

6.1. Cele i przedmiot badań 140

6.2. Problem główny 142

6.3. Metody, techniki i narzędzia badań 143

6.4. Charakterystyka terenu badań 143

6.5. Dobór próby, organizacja i przebieg badań 147

Rozdział 7. Przygotowanie ogólnodostępnej szkoły wiejskiej do edukacji inkluzyjnej 150

7.1. Przygotowanie szkoły wiejskiej w obszarze infrastruktury 151

7.2. Przygotowanie szkoły wiejskiej w obszarze kwalifikacji nauczycieli z pedagogiki specjalnej 154

7.3. Przygotowanie szkoły wiejskiej w obszarze wsparcia nauczycieli 160

7.4. Przygotowanie szkoły wiejskiej w obszarze wsparcia rodziny 170

7.5. Przygotowanie szkoły wiejskiej w obszarze wsparcia ucznia z orzeczoną potrzebą kształcenia specjalnego 173

Rozdział 8. Propozycje rozwiązań praktycznych – implikacje dla praktyki edukacji inkluzyjnej 179

8.1. Od problemów do rozwiązań – refleksje ogólne ze zrealizowanego projektu badawczego 179

8.2. W kierunku edukacji włączającej – propozycje zmian systemowych w kontekście teorii Urie Bronfenbrennera 182

8.2.1. Propozycja działań na poziomie mikrosystemu 184

8.2.2. Propozycja działań na poziomie mezosystemu 188

8.2.3. Propozycja działań na poziomie egzosystemu 193

8.2.4. Propozycja działań na poziomie makrosystemu 194

Zakończenie 198

Bibliografia 200

Wykaz tabel, wykresów i schematów 212

Summary 214