"Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie"
Libra identifier: 209487
Table of Contents
Wprowadzenie 10
Rozdział 1. Założenia koncepcji poznawczo-behawioralnej 14
1.1. Zarys teorii poznawczo-behawioralnej 14
1.2. Modele oddziaływań poznawczo-behawioralnych zaadresowanych do osób niedostosowanych społecznie 22
1.3. Przegląd badań 31
Rozdział 2. Terapia grupowa w paradygmacie poznawczo-behawioralnym 38
2.1. Zadania terapii grupowej w pracy z dziećmi i młodzieżą 38
2.2. Zalety stosowania terapii grupowej w pracy resocjalizacyjnej 44
2.3. Interwencje ukierunkowane na grupę 46
2.4. Relacja terapeutyczna 57
2.5. Uwzględnianie kryzysów sprzed spotkań terapeutycznych 61
2.6. Wyznaczanie granic 61
2.7. Fazy procesu grupowego 66
Rozdział 3. Przygotowanie do terapii 72
3.1. Wielkość grupy 72
3.2. Częstość, długość i czas trwania sesji 74
3.3. Liczba terapeutów 75
3.4. Rekrutacja do grupy 75
3.5. Skład grupy 76
3.6. Miejsce spotkań 80
Rozdział 4. Rozpoczęcie pracy grupowej: wzajemne zapoznanie się, budowanie spójności, zwiększanie motywacji 81
4.1. Faza orientacji 81
4.2. Wzajemne poznawanie się 82
4.3. Kontrakt terapeutyczny 86
4.4. Prezentacja przygotowana przez wcześniejszą grupę 91
4.5. Program spotkań 91
4.6. Wprowadzenie rodziców w terapię dziecka 92
4.7. Strategie budowania integracji w grupie 93
4.8. Kształtowanie motywacji 101
Rozdział 5. Diagnoza w pracy z grupą 106
5.1. Cele diagnozy w terapii grupowej 106
5.2. Analiza sytuacji problemowej 108
5.3. Źródła sytuacji problemowych 126
5.4. Badania ilościowe 128
5.5. Rozpoznawanie zasobów i barier 130
5.6. Uszczegółowienie ogólnego opisu sytuacji problemowej 139
Rozdział 6. Określanie celów terapeutycznych 141
6.1. Określanie celów indywidualnych w grupie 141
6.2. Typy celów indywidualnych w terapii grupowej 142
6.3. Zasady formułowania celów 147
6.4. Reguły zwiększające aktywność w procesie dążenia do celu 152
6.5. Cele grupowe 156
6.6. Reguły planowania interwencji 158
6.7. Wybór optymalnych interwencji bazujących na dowodach empirycznych 159
Rozdział 7. Strategia rozwiązywania problemów i negocjacji 162
7.1. Rozwiązywanie i negocjowanie problemu 162
7.2. Etapy postępowania podczas treningu rozwiązywania problemów 163
7.3. Dowody empiryczne 174
7.4. Ograniczenia związane ze strategią rozwiązywania problemów 175
7.5. Trenowanie rozwiązywania problemów 175
7.6. Negocjowanie 178
Rozdział 8. Wzmacnianie, motywowanie i kierowanie grupą 184
8.1. Wzmacnianie zachowań pożądanych 184
8.2. Wzmacnianie zachowań zbliżonych do pożądanego 192
8.3. System wzmocnień 193
8.4. Redukowanie częstości występowania niepożądanych zachowań 194
Rozdział 9. Modelowanie poprzez odgrywanie ról 202
9.1. Sekwencja modelowania 202
9.2. Zapoznanie uczestników z sekwencją modelowania 203
9.3. Określenie sytuacji problemowej 203
9.4. Modelowanie pożądanego zachowania lub sekwencji zachowań 204
9.5. Ćwiczenie zachowania demonstrowanego przez modela 207
9.6. Powtarzanie ćwiczonej umiejętności 210
9.7. Udzielanie sugestii podopiecznemu podczas ćwiczenia umiejętności 212
9.8. Informacje zwrotne 212
9.9. Zadania dodatkowe 215
Rozdział 10. Procesy poznawcze i strategie radzenia sobie z napięciem 218
10.1. Pojęcie zniekształcenia poznawczego 218
10.2. Restrukturyzacja poznawcza 225
10.3. Sekwencja modelowania poznawczego 249
10.4. Trening autoinstrukcji 252
10.5. Procedura rozwiązywania problemów z wykorzystaniem autoinstrukcji 257
10.6. Zarządzanie własną osobą 259
Rozdział 11. Zadania realizowane między zajęciami 261
11.1. Cele zadań realizowanych poza zajęciami terapeutycznymi 262
11.2. Zadania interakcyjne 264
11.3. Zadania o charakterze poznawczym 264
11.4. Zadania symulacyjne 265
11.5. Nieinteraktywne zadania behawioralne 266
11.6. Zadania obserwacyjne 266
11.7. Przebieg zadań realizowanych poza zajęciami 267
Rozdział 12. Diagnozowanie i wzmacnianie sieci wsparcia społecznego 274
12.1. Sieć relacji społecznych – wsparcie czy komplikowanie sytuacji? 275
12.2. Diagnoza relacji społecznych 277
12.3. Wzmacnianie i poszerzanie relacji społecznych 281
12.4. Angażowanie w działalność wolontaryjną 282
12.5. Praca 284
Rozdział 13. Rekreacja w grupie 285
13.1. Cele zajęć rekreacyjnych w terapii grupowej 285
13.2. Rodzaje zajęć rekreacyjnych 286
13.3. Dobór formy zajęć 300
13.4. Rozwijanie nowych zainteresowań 302
13.5. Projekty rekreacji rodzinnej 304
13.6. Przygotowywanie posiłku 304
Rozdział 14. Kształtowanie procesu grupowego 305
14.1. Struktura i proces 306
14.2. Czynniki wpływające na przebieg procesu i strukturę grupy 307
14.3. Rozwój grupy 324
14.4. Końcowe refleksje na temat problemów pojawiających się w pracy z grupą 327
Bibliografia 330
Indeks rzeczowy 336
O Autorze 339