"Edukacja osób zdolnych"

Identyfikator Librowy: 212327

Spis treści

Tytułem wstępu 10

I. Uczeń zdolny w przestrzeni edukacyjnej 12

Agnieszka Cybal-Michalska Kultura rzeczywistości szkolnej jako kreator proaktywnej orientacji zachowaniowej podmiotu w świecie wielości możliwości 14

Teresa Giza Kształcenie uczniów zdolnych – dwie kultury 24

Iwona Chrzanowska, Beata Jachimczak Uczeń zdolny w edukacji włączającej – o szansach i zagrożeniach – z opinii nauczycieli placówek ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych 44

Kinga Kuszak Utwory poetyckie inspiracją dla dziecięcej twórczej aktywności językowej 58

Beata Łukasik Szkoła – inhibitor czy kuźnia zdolności i talentów? 78

II. Uwarunkowania szkolnego i pozaszkolnego funkcjonowania jednostek zdolnych 92

Eugeniusz Piotrowski Środowiskowo-szkolne aspekty rozwoju uczniów zdolnych 94

Bogusław Śliwerski Makropolityczne i społeczne uwarunkowania strat w kształceniu uczniów zdolnych 124

Agnieszka Gromkowska-Melosik Społeczne konstrukcje zdolności w perspektywie socjologii edukacji 144

Ewa Muszyńska Czynniki i mechanizmy kształtowania się zdolności. Udział rodziców w rozwijaniu zdolności dziecka 154

Waldemar Segiet Edukacja (dla) dziecka przez pryzmat zaplecza rodzinnego 184

Sylwia Jaskulska Zagadnienie roli środowiska szkolnego we wspomaganiu rozwoju uczniów zdolnych z perspektywy studenckich wypowiedzi o szkole 204

Sonia Wawrzyniak Rola środowiska w kształtowaniu prawidłowej samooceny 216

Maria Porzucek-Miśkiewicz Psychospołeczny obraz uczniów zdolnych w świetle badań 228

III. Wybrane koncepcje pracy z uczniem zdolnym w kraju i za granicą 240

Andrzej Sękowski, Martyna Płudowska Wybrane aspekty wspomagania uczniów zdolnych w Europie 242

Daria Hejwosz-Gromkowska Edukacja ucznia zdolnego w Republice Federalnej Niemiec – wybrane konteksty 258

Jarema DrozdowiczWychować celtyckie tygrysy. Kształcenie uczniów zdolnych w Republice Irlandii 278

Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Czech-Włodarczyk Między równością a doskonałością. Uczeń zdolny w polityce edukacyjnej Unii Europejskiej 298

Magdalena Barańska Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów zdolnych 314

Joanna Kozielska Niedyrektywne formy wspierania ucznia zdolnego 330

Informacje o Autorach 346