"Edukacja osób zdolnych"
Identyfikator Librowy: 212327
Spis treści
Tytułem wstępu 10
I. Uczeń zdolny w przestrzeni edukacyjnej 12
Agnieszka Cybal-Michalska Kultura rzeczywistości szkolnej jako kreator proaktywnej orientacji zachowaniowej podmiotu w świecie wielości możliwości 14
Teresa Giza Kształcenie uczniów zdolnych – dwie kultury 24
Iwona Chrzanowska, Beata Jachimczak Uczeń zdolny w edukacji włączającej – o szansach i zagrożeniach – z opinii nauczycieli placówek ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych 44
Kinga Kuszak Utwory poetyckie inspiracją dla dziecięcej twórczej aktywności językowej 58
Beata Łukasik Szkoła – inhibitor czy kuźnia zdolności i talentów? 78
II. Uwarunkowania szkolnego i pozaszkolnego funkcjonowania jednostek zdolnych 92
Eugeniusz Piotrowski Środowiskowo-szkolne aspekty rozwoju uczniów zdolnych 94
Bogusław Śliwerski Makropolityczne i społeczne uwarunkowania strat w kształceniu uczniów zdolnych 124
Agnieszka Gromkowska-Melosik Społeczne konstrukcje zdolności w perspektywie socjologii edukacji 144
Ewa Muszyńska Czynniki i mechanizmy kształtowania się zdolności. Udział rodziców w rozwijaniu zdolności dziecka 154
Waldemar Segiet Edukacja (dla) dziecka przez pryzmat zaplecza rodzinnego 184
Sylwia Jaskulska Zagadnienie roli środowiska szkolnego we wspomaganiu rozwoju uczniów zdolnych z perspektywy studenckich wypowiedzi o szkole 204
Sonia Wawrzyniak Rola środowiska w kształtowaniu prawidłowej samooceny 216
Maria Porzucek-Miśkiewicz Psychospołeczny obraz uczniów zdolnych w świetle badań 228
III. Wybrane koncepcje pracy z uczniem zdolnym w kraju i za granicą 240
Andrzej Sękowski, Martyna Płudowska Wybrane aspekty wspomagania uczniów zdolnych w Europie 242
Daria Hejwosz-Gromkowska Edukacja ucznia zdolnego w Republice Federalnej Niemiec – wybrane konteksty 258
Jarema DrozdowiczWychować celtyckie tygrysy. Kształcenie uczniów zdolnych w Republice Irlandii 278
Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Czech-Włodarczyk Między równością a doskonałością. Uczeń zdolny w polityce edukacyjnej Unii Europejskiej 298
Magdalena Barańska Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów zdolnych 314
Joanna Kozielska Niedyrektywne formy wspierania ucznia zdolnego 330
Informacje o Autorach 346