"Rozpoznawanie szans edukacyjnych dzieci niesłyszących na progu szkoły podstawowej (badania z regionu łódzkiego)"

Identyfikator Librowy: 212447

Spis treści

Wstęp 10

1. Wybrane teoretyczne koncepcje rozwoju człowieka a rozpoznawanie uwarunkowań szans edukacyjnych uczniów 16

1.1. Model transakcyjny Arnolda J. Sameroffa 17

1.2. Teoria systemów ekologicznych Urie Bronfenbrennera 19

1.3. Koncepcja systemów dynamicznych Lindy B. Smith i Esther Thelen 24

1.4. Model kontekstualnego rozwoju człowieka Richarda M. Lernera 25

1.5. Koncepcja wzajemnej socjalizacji H. Rudolpha Schaffera 26

1.6. Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina w rozpoznawaniu szans edukacyjnych dzieci niesłyszących 28

2. Znaczenie głuchoty dla szans edukacyjnych dzieci niesłyszących 34

2.1. Poznawcze uwarunkowania szans edukacyjnych dzieci niesłyszących 39

2.1.1. Spostrzeganie 39

2.1.2. Uwaga 48

2.1.3. Pamięć i procesy pamięciowe 50

2.1.4. Myślenie i rozwiązywanie problemów 58

2.2. Uwarunkowania procesu przyswajania języka przez dziecko z uszkodzonym słuchem 64

2.2.1. Etapy rozwoju mowy dziecka z uszkodzonym słuchem – próba charakterystyki 74

2.2.2. Język jako czynnik rozwoju teorii umysłu 76

2.3. Gotowość szkolna dzieci z uszkodzonym słuchem 82

2.3.1. Pojęcie gotowości szkolnej – ustalenia definicyjne 82

2.3.2. Interakcyjny model gotowości szkolnej Anny Brzezińskiej 90

2.4. Uwarunkowania rodzinne szans edukacyjnych dzieci niesłyszących 92

2.4.1. Diagnoza i rehabilitacja 93

2.4.2. Wsparcie instytucjonalne i pozainstytucjonalne 98

2.4.3. Dylematy i wybory edukacyjne rodziców 101

2.5. Uwarunkowania szkolne szans edukacyjnych dzieci niesłyszących 104

2.5.1. Kompetencje nauczycieli 105

2.5.2. Relacje rówieśnicze 108

2.6. Dziecko niesłyszące w różnych typach szkół – szanse i bariery 112

2.6.1. Kształcenie specjalne dzieci niesłyszących 113

2.6.2. Kształcenie integracyjne dzieci niesłyszących 115

2.6.3. Kształcenie włączające dzieci niesłyszących 117

3. Założenia metodologiczne badań własnych 120

3.1. Problematyka badawcza 120

3.2. Cel i problem badawczy 125

3.3. Perspektywa badawcza. Metodologiczne założenia gromadzenia i interpretacji materiału badawczego 129

3.4. Zastosowane narzędzia badawcze 141

3.5. Teren, organizacja i charakterystyka badanych 149

4. Postrzeganie szans edukacyjnych dzieci o rożnych profilach rozwojowych przez ich rodziców i nauczycieli 156

4.1. Charakterystyka dzieci uczestniczących w badaniach: profile kompetencji językowych i funkcjonowania psychomotorycznego 156

4.2. Zobiektywizowane i subiektywne szanse edukacyjne badanych dzieci: profile rozwojowe i ocena gotowości szkolnej a perspektywa rodziców i nauczycieli 221

4.3. Między klasyfikacją a typologią: od „przypadku diagnostycznego” do fenomenu jednostkowych historii edukacyjnych 249

Zakończenie 276

Załączniki 280

Bibliografia 282

Spis tabel 302

Spis rysunków 304

Summary (Recognition of educational opportunities for deaf children at the beginning of primary school (research from the Lodz region) 306