"Wokół edukacji polonistycznej: diagnozy - dylematy - propozycje"

Identyfikator Librowy: 212693

Spis treści

Wprowadzenie 8

Zagadnienia teoretyczne 18

Marcin Kozera Sztuka nauczania 20

The Art of Teaching 20

Patrycja Pietrasik Dokąd zmierza edukacja? Wpływ globalizacji na rozwój szkolnictwa 30

Where Does Education Head? The Impact of Globalization on the Development of Education 30

Joanna Szymczak Znaczenie koncepcji teoretycznych dla projektowania modelu rozwijania refleksyjności i refleksji nauczycieli 40

The Meaning of Theoretical Concepts for Constructing the Model of Developing the Teacher’s Reflectiveness and Reflection 40

CLIL as the Glottodidactic Mirror of the Social, Political and Economic Changes 54

Klaudia Gąsior CLIL jako glottodydaktyczne zwierciadło przemian społecznych, politycznych i gospodarczych 54

Problemy komunikacyjne 66

Anita Najwald Praca pedagogiczna jako działanie komunikacyjne 68

Pedagogical Work as a Communicative Action 68

How to Enhance a Dyslexic Student’s Self-Esteem? 78

Justyna Sala-Suszyńska Jak wzmacniać poczucie wartości ucznia z dysleksją? 78

A Friend in Need is a Friend Indeed – Proverbs about Friendship in the Understanding of High School Students 88

Izabela Puchala Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie – przysłowia o przyjacielu w rozumieniu licealistów 88

Poszukiwanie literackie 102

Beginning is the Most Important. Child as a Reader 104

Karolina Pol Początek jest najważniejszy. Dziecko jako czytelnik 104

Adolescents’ Reading Fascinations as the Source of Inspiration in the Polish Philologist’s Work 116

Monika Wdowińska Fascynacje czytelnicze młodzieży jako źródło inspiracji w pracy polonisty 116

Bogumiła Brogowska Praktyka lektury u czternasto- i piętnastolatków. Kanon lektur, strategie pedagogiczne, problemy motywacyjne 128

The Practice of Reading in Fourteen- and Fifteen-Year-Olds. Required School Canon, Pedagogical Strategies, Motivational Problems 128

Anna Adamiec Jak (i czy) ocalić Sienkiewicza? 140

Can We (Should We) Save Sienkiewicz? 140

Natalia Grzeszczuk Poststrukturalistyczne strategie interpretacyjne a poezja współczesna – Pierwsza fotografia Hitlera Wisławy Szymborskiej w szkole ponadgimnazjalnej 154

Post-Structural Strategies of Interpretation vs. Contemporary Poetry – Wisława Szymborska’s Hitler’s First Photograph in the Post-Gymnasium School 154

Ewelina Szymczak O wychowaniu ku wartościom na przykładzie powieści Nostalgia Anioła Alice Sebold 168

On Values Educations on the Example of the Novel The Lovely Bones by Alice Sebold 168

Noty o autorach 178

Indeks nazwisk 182