"Wynalazek nowoczesnego serca. Filozoficzne źródła współczesnego myślenia o emocjach"

Identyfikator Librowy: 213620

Spis treści

Wstęp. Wynalazek nowoczesnego serca 11

Charakter XVII stulecia 12

XVII stulecie i emocje 13

Namiętności, afekty i emocje 15

Podziękowania 20

Rozdział pierwszyMetodyka pracy 25

2. Historia emocji 42

1. Definicja emocji 58

2. O kwestii metapojęcia 61

1. Ukształtowanie się starożytnej tradycji myślenia o emocjach 72

2. Namiętności jako biernie odczuwane siły lub doznania 74

3. Pochodzenie namiętności u Platona i Arystotelesa 75

4. Doktryny postępowania z namiętnościami u Platona i Arystotelesa 80

5. Wymiar zbiorowy namiętności u Tukidydesa 83

6. Podsumowanie 85

1. Narodziny hellenistycznej tradycji filozoficznej myślenia o emocjach 87

2. Podstawy fizyki i metafizyki u stoików. Nauka o człowieku 88

6. Podsumowanie 98

5. Podsumowanie 114

Emocje jako problem filozoficzny na przykładzie pism wybranychmyślicieli siedemnastowiecznychRozdział szóstyGeneza społeczno-polityczna i tło światopoglądowe zainteresowaniaemocjami w XVII stuleciu. Najważniejsze aspekty 119

1. Powstanie nowożytnego państwa, społeczeństwo dworskie i nowaemocjonalność 122

5. Znaczenie programu jedności metody nauki dla refleksji o emocjach 134

6. Podsumowanie 137

Rozdział siódmyRen� Descartes jako filozof emocji 139

1. Jedność duszy i pluralizm natury ludzkiej 141

2.2. Typologia namiętności u Descartes’a 146

3.1. „Trzecia substancja”? 153

4.2. Emocje intelektualne i dusza szlachetna 162

5. Fizjologiczne aspekty emocji 165

6. Podsumowanie 167

1. Pierwsza definicja natury ludzkiej: materializm i mechanika 174

2. Definicja namiętności 177

2.2. Namiętności jako pożądanie mocy 181

6.1. Strach, śmierć i cierpienie 192

6.3. Strach stworzony 196

7. Podsumowanie 198

Rozdział dziewiątyBaruch Spinoza jako filozof afekt�w 200

1.1. Substancja, B�g, Natura 203

1.2. Kondycja ludzka i wiedza pierwszego rodzaju 207

2.1. Afekty jako efekt pożądania mocy. Conatus 209

2.2. Typologia afekt�w biernych 212

3. Afekty jako wzajemne dostosowanie 218

3.2. Pragnienie wzajemności 219

4. Doktryna postępowania z emocjami. Cnota jako stan emocjonalny 220

4.1. Wiedza drugiego i trzeciego rodzaju 220

4.2. Afekty aktywne 223

5. Podsumowanie 224

3. Podsumowanie 248

Kwestia pochodzenia emocji 253

Kwestia charakteru emocji 260

Bibliografia 270