"Wynalazek nowoczesnego serca. Filozoficzne źródła współczesnego myślenia o emocjach"
Identyfikator Librowy: 213620
Spis treści
Wstęp. Wynalazek nowoczesnego serca 11
Charakter XVII stulecia 12
XVII stulecie i emocje 13
Namiętności, afekty i emocje 15
Podziękowania 20
Rozdział pierwszyMetodyka pracy 25
2. Historia emocji 42
1. Definicja emocji 58
2. O kwestii metapojęcia 61
1. Ukształtowanie się starożytnej tradycji myślenia o emocjach 72
2. Namiętności jako biernie odczuwane siły lub doznania 74
3. Pochodzenie namiętności u Platona i Arystotelesa 75
4. Doktryny postępowania z namiętnościami u Platona i Arystotelesa 80
5. Wymiar zbiorowy namiętności u Tukidydesa 83
6. Podsumowanie 85
1. Narodziny hellenistycznej tradycji filozoficznej myślenia o emocjach 87
2. Podstawy fizyki i metafizyki u stoików. Nauka o człowieku 88
6. Podsumowanie 98
5. Podsumowanie 114
Emocje jako problem filozoficzny na przykładzie pism wybranychmyślicieli siedemnastowiecznychRozdział szóstyGeneza społeczno-polityczna i tło światopoglądowe zainteresowaniaemocjami w XVII stuleciu. Najważniejsze aspekty 119
1. Powstanie nowożytnego państwa, społeczeństwo dworskie i nowaemocjonalność 122
5. Znaczenie programu jedności metody nauki dla refleksji o emocjach 134
6. Podsumowanie 137
Rozdział siódmyRen� Descartes jako filozof emocji 139
1. Jedność duszy i pluralizm natury ludzkiej 141
2.2. Typologia namiętności u Descartes’a 146
3.1. „Trzecia substancja”? 153
4.2. Emocje intelektualne i dusza szlachetna 162
5. Fizjologiczne aspekty emocji 165
6. Podsumowanie 167
1. Pierwsza definicja natury ludzkiej: materializm i mechanika 174
2. Definicja namiętności 177
2.2. Namiętności jako pożądanie mocy 181
6.1. Strach, śmierć i cierpienie 192
6.3. Strach stworzony 196
7. Podsumowanie 198
Rozdział dziewiątyBaruch Spinoza jako filozof afekt�w 200
1.1. Substancja, B�g, Natura 203
1.2. Kondycja ludzka i wiedza pierwszego rodzaju 207
2.1. Afekty jako efekt pożądania mocy. Conatus 209
2.2. Typologia afekt�w biernych 212
3. Afekty jako wzajemne dostosowanie 218
3.2. Pragnienie wzajemności 219
4. Doktryna postępowania z emocjami. Cnota jako stan emocjonalny 220
4.1. Wiedza drugiego i trzeciego rodzaju 220
4.2. Afekty aktywne 223
5. Podsumowanie 224
3. Podsumowanie 248
Kwestia pochodzenia emocji 253
Kwestia charakteru emocji 260
Bibliografia 270