"Identyfikacja typów przestrzeni publicznej"
Identyfikator Librowy: 214088
Spis treści
CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE1. Problematyka i cel opracowania 9
2. Układ opracowania 11
CZĘŚĆ II. TŁO BADAWCZE3. Typologia przestrzeni publicznej – stan badań 15
4. Metoda naukowa a proces poznawania przestrzeni 19
5. Przestrzeń publiczna 21
5.1. Przestrzeń publiczna – cechy i determinanty 22
5.2. Społeczne użytkowanie miejsc 24
5.3. Wzorce przestrzenne – efekt społecznego użytkowania miejsc 31
5.4. Miejsca spotkań i rekreacji 32
5.5. Przestrzeń publiczna a tereny zieleni 33
5.6. Czym jest dobra przestrzeń publiczna? 35
CZĘŚĆ III. BUDOWANIE METODY IDENTYFIKACJI TYPÓW PRZESTRZENI PUBLICZNEJ6. Założenia wstępne 51
7. Kryteria wyboru miejsc poddanych podziałowi typologicznemu 54
8. Dobór instrumentów badawczych do identyfikacji typów przestrzeni publicznej 56
9. Zasady identyfikacji typów rzeczywistych przestrzeni publicznej 61
CZĘŚĆ IV. TESTOWANIE METODY10. Wybór pola testowego 65
11. Charakterystyka obszaru testowego 66
11.1. Specyfika terenów suburbialnych 66
11.2. Charakterystyka gminy Izabelin 69
12. Wyodrębnienie obiektów przestrzeni publicznej – miejsc poddanych podziałowi typologicznemu 79
13. Identyfikacja typów rzeczywistych przestrzeni publicznej 83
13.1. Analiza danych i wyłonienie typów rzeczywistych 83
13.2. Charakterystyka typów rzeczywistych 87
13.2.1. Quasi-plaza 88
13.2.2. Plac przed wejściem do obiektu społeczno- kulturowego 90
13.2.3. Miejsce do celebrowania 92
13.2.4. Placyk przed wejściem do obiektu handlowo- usługowego 96
13.2.5. „Oswojony” las 98
zabaw 100
13.2.7. Zakątek „tajemniczy i przyjemny” 102
13.2.8. Wielofunkcyjna polana rekreacyjna 104
13.2.9. Ulica handlowa 106
13.2.10. Zakątek „obywatelski” 108
13.2.11. Zieleniec 110
13.2.12. Dzika promenada 112
13.2.13. Ukierunkowany teren rekreacyjny – klub sportowy 114
13.2.14. Zakątek sąsiedzki 116
13.2.15. „Dziki” zakątek dla młodzieży 118
13.3. Uwagi na temat uzyskanych typów rzeczywistych 120
14. Wskazanie potencjału typów rzeczywistych do celów projektowych 125
14.1. Wyłonienie grup macierzowych 125
14.1.1. Grupa macierzowa: plaza 130
14.1.2. Grupa macierzowa: skwer społecznościowy 131
14.1.3. Grupa macierzowa: park leśny 132
14.2. Wzbogacenie typów rzeczywistych o cechy dobrej przestrzeni publicznej 134
14.2.1. Wyróżniki dobrej przestrzeni publicznej 134
publicznej na poprawę dojrzałości typów rzeczywistych 135
14.3. Potencjał typów rzeczywistych w kontekście społecznego użytkowania miejsc 139
14.4. Potencjał typów rzeczywistych w kontekście innych ujęć typologicznych 140
14.5. Charakterystyka typów rzeczywistych w rozszerzeniu potencjalnym 151
15. Uzyskana typologia a zasób przestrzeni publicznej gminy Izabelin 165
CZĘŚĆ V. PROCEDURA IDENTYFIKACJI TYPÓW RZECZYWISTYCHPRZESTRZENI PUBLICZNEJ16. Etap I. Rozpoznanie i charakterystyka badanego obszaru 169
17. Etap II. Wyodrębnienie obiektów przestrzeni publicznej 171
18. Etap III. Identyfikacja i charakterystyka typów rzeczywistych przestrzeni publicznej 178
19. Etap IV. Rozszerzenie implementacyjne do celów projektowych 182
20.1. Specyfika przestrzeni publicznej danego terenu 191
CZĘŚĆ VI. APLIKACJA METODY20. Uzyskane efekty zastosowania metody 191
20.1.1. Identyfikacja zasobu, jakim jest dana przestrzeń publiczna 192
20.1.3. Zalecenia do kształtowania dobrej przestrzeni publicznej 192
publicznej 192
20.2. Metoda i jej spektrum badawcze 193
20.3. Przesłanie edukacyjne 195
21. Inne możliwości wykorzystania metody 196
21.2. Pogłębienie diagnozy 196
publicznej danego terenu 196
21.3. Kreacja dobrej przestrzeni publicznej oraz modernizacja miejsc już istniejących 197
21.4. Kontynuacja badań 197
22. Podsumowanie 199
Bibliografia 201
Załącznik 1. Karta obiektu 209
Załącznik 2. Typy z innych typologii 211
Spis tabel 217
Spis ilustracji 219
Indeks osób 225