"Identyfikacja typów przestrzeni publicznej"

Identyfikator Librowy: 214088

Spis treści

CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE1. Problematyka i cel opracowania 9

2. Układ opracowania 11

CZĘŚĆ II. TŁO BADAWCZE3. Typologia przestrzeni publicznej – stan badań 15

4. Metoda naukowa a proces poznawania przestrzeni 19

5. Przestrzeń publiczna 21

5.1. Przestrzeń publiczna – cechy i determinanty 22

5.2. Społeczne użytkowanie miejsc 24

5.3. Wzorce przestrzenne – efekt społecznego użytkowania miejsc 31

5.4. Miejsca spotkań i rekreacji 32

5.5. Przestrzeń publiczna a tereny zieleni 33

5.6. Czym jest dobra przestrzeń publiczna? 35

CZĘŚĆ III. BUDOWANIE METODY IDENTYFIKACJI TYPÓW PRZESTRZENI PUBLICZNEJ6. Założenia wstępne 51

7. Kryteria wyboru miejsc poddanych podziałowi typologicznemu 54

8. Dobór instrumentów badawczych do identyfikacji typów przestrzeni publicznej 56

9. Zasady identyfikacji typów rzeczywistych przestrzeni publicznej 61

CZĘŚĆ IV. TESTOWANIE METODY10. Wybór pola testowego 65

11. Charakterystyka obszaru testowego 66

11.1. Specyfika terenów suburbialnych 66

11.2. Charakterystyka gminy Izabelin 69

12. Wyodrębnienie obiektów przestrzeni publicznej – miejsc poddanych podziałowi typologicznemu 79

13. Identyfikacja typów rzeczywistych przestrzeni publicznej 83

13.1. Analiza danych i wyłonienie typów rzeczywistych 83

13.2. Charakterystyka typów rzeczywistych 87

13.2.1. Quasi-plaza 88

13.2.2. Plac przed wejściem do obiektu społeczno- kulturowego 90

13.2.3. Miejsce do celebrowania 92

13.2.4. Placyk przed wejściem do obiektu handlowo- usługowego 96

13.2.5. „Oswojony” las 98

zabaw 100

13.2.7. Zakątek „tajemniczy i przyjemny” 102

13.2.8. Wielofunkcyjna polana rekreacyjna 104

13.2.9. Ulica handlowa 106

13.2.10. Zakątek „obywatelski” 108

13.2.11. Zieleniec 110

13.2.12. Dzika promenada 112

13.2.13. Ukierunkowany teren rekreacyjny – klub sportowy 114

13.2.14. Zakątek sąsiedzki 116

13.2.15. „Dziki” zakątek dla młodzieży 118

13.3. Uwagi na temat uzyskanych typów rzeczywistych 120

14. Wskazanie potencjału typów rzeczywistych do celów projektowych 125

14.1. Wyłonienie grup macierzowych 125

14.1.1. Grupa macierzowa: plaza 130

14.1.2. Grupa macierzowa: skwer społecznościowy 131

14.1.3. Grupa macierzowa: park leśny 132

14.2. Wzbogacenie typów rzeczywistych o cechy dobrej przestrzeni publicznej 134

14.2.1. Wyróżniki dobrej przestrzeni publicznej 134

publicznej na poprawę dojrzałości typów rzeczywistych 135

14.3. Potencjał typów rzeczywistych w kontekście społecznego użytkowania miejsc 139

14.4. Potencjał typów rzeczywistych w kontekście innych ujęć typologicznych 140

14.5. Charakterystyka typów rzeczywistych w rozszerzeniu potencjalnym 151

15. Uzyskana typologia a zasób przestrzeni publicznej gminy Izabelin 165

CZĘŚĆ V. PROCEDURA IDENTYFIKACJI TYPÓW RZECZYWISTYCHPRZESTRZENI PUBLICZNEJ16. Etap I. Rozpoznanie i charakterystyka badanego obszaru 169

17. Etap II. Wyodrębnienie obiektów przestrzeni publicznej 171

18. Etap III. Identyfikacja i charakterystyka typów rzeczywistych przestrzeni publicznej 178

19. Etap IV. Rozszerzenie implementacyjne do celów projektowych 182

20.1. Specyfika przestrzeni publicznej danego terenu 191

CZĘŚĆ VI. APLIKACJA METODY20. Uzyskane efekty zastosowania metody 191

20.1.1. Identyfikacja zasobu, jakim jest dana przestrzeń publiczna 192

20.1.3. Zalecenia do kształtowania dobrej przestrzeni publicznej 192

publicznej 192

20.2. Metoda i jej spektrum badawcze 193

20.3. Przesłanie edukacyjne 195

21. Inne możliwości wykorzystania metody 196

21.2. Pogłębienie diagnozy 196

publicznej danego terenu 196

21.3. Kreacja dobrej przestrzeni publicznej oraz modernizacja miejsc już istniejących 197

21.4. Kontynuacja badań 197

22. Podsumowanie 199

Bibliografia 201

Załącznik 1. Karta obiektu 209

Załącznik 2. Typy z innych typologii 211

Spis tabel 217

Spis ilustracji 219

Indeks osób 225