"Narracja w filmie i ruchomych obrazach"

Identyfikator Librowy: 214506

Spis treści

Podziękowania 12

Wprowadzenie 14

O właściwościach narracji filmowej 20

Powinowactwa przez narrację 44

Rodzina sztuk narracyjnych 47

Czy istnieje film bez narracji? 51

Akcja 54

Fabuła 58

Temat 78

Wątek i motyw 82

Podstawy narracji kinematograficznej 86

Narracja a obrazowanie 93

Ujęcie 100

Scena 104

Mastershot i ujęcia cząstkowe 107

Przedstawione i nieprzedstawione 110

Plan narracji – plan świata przedstawionego 113

Forma jako treść, treść jako forma 116

Showing–telling 119

Opis a opowiadanie 122

Rama narracyjna 126

Narrator – adresat narracji 129

Retoryka narracji 138

Lekcja Lumière’ów 144

Lekcja Mélièsa 147

Lekcja Griffitha 150

Lekcja Chaplina 152

Lekcja Kammerspielu 158

Lekcja Buñuela 162

Lekcja kina dźwiękowego 166

Lekcja Wellesa 172

Lekcja neorealizmu 177

Lekcja kina autorskiego 182

Lekcja autotematyzmu 186

Narracja a montaż 191

Narracja jako trwanie i rozwój 203

Tkanka łączna 203

Ciągłość i nieciągłość 207

Spójność komunikatu 210

Powierzchnia i struktura głęboka obrazu/przekazu 219

Narracja jako kompozycja 223

Narracja a dramaturgia 232

Narracja jako komunikowanie 255

Czynność znacząca 255

Partytura doznań, myśli i przeżyć 260

Zarządzanie informacją 264

Montaż akcji równoległych 267

O narracji eliptycznej, subwersywnej i parabolicznej 271

Obiektywizacja i subiektywizacja przekazu 274

Kamerowanie, monitoring, podgląd 279

Narracja pozornie zależna 282

Komunikat a funkcja referencyjna 297

Narracja jako model świata 297

Wiarygodność vs niewiarygodność przekazu 306

Licentia narrativa 310

Esej filmowy w perspektywie narracji 313

Narracja a rodzaj 317

Narracja a gatunek 321

Narracja a mit 326

Tryby narracji 331

Modus obrazowania 331

Film dokumentalny 332

Film epicki 333

Film komediowy 335

Film dramatyczny 336

Film poetycki 339

Wielkie figury semantyczne 344

Autor (obraz autora) 347

Widz (obraz odbiorcy) 349

Narrator (podmiot obrazujący) 352

Adresat narracji 353

Czas i przestrzeń 356

Akcja i fabuła 360

Bohater, bohaterka 361

Rodzaj i gatunek 365

Rytm narracji 367

Styl 370

Kompozycja 373

Przesłanie 374

Figura jako element procesu 376

Narrator w czasoprzestrzeni 379

Czas fraktalny 384

Narracja wielopodmiotowa 399

Narracja wieloekranowa 401

Film w filmie 404

Narracja a styl 407

Narracja wobec tabu 411

Slow cinema 417

Kłopotliwe pytania 417

Poetyka narracji jako adres 420

Nowe czy odkrywane na nowo? 423

O funkcjach komunikacyjnych slow cinema 426

Cena niepopularności 428

Etyka slow cinema 429

Kilka uwag o historii narracji filmowej 433

Nowa narracja – nowe obrazowanie 445

Zakończenie 456

Bibliografia (wybór) 470

Myśli z narracją w tle 492

Indeks rzeczowy 500

Narration in film and motion pictures (Summary) 508