"Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole"

Identyfikator Librowy: 217476

Spis treści

KATARZYNA MACIEJAK, MAGDALENA TRYSIŃSKA, Wstęp 7

NAUCZYCIEL WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLEPAWEŁ SPOREK, W poszukiwaniu archetypu nauczyciela. Rozważania w świetle koncepcji Berniego Neville’a 15

MAREK PIOTROWSKI, Nauczycielskie kompetencje w przededniu 100-lecia sformułowania koncepcji progresywistycznej w edukacji 37

MAREK PIENIĄŻEK, Polonistyka performatywna – nowy zestaw kompetencji dydaktycznych 53

ZOFIA POMIRSKA, Wiwat polonista konstruktywista! 69

STANISLAV ŠTĚPÁNÍK, Nauczyciel języka ojczystego w konflikcie między tradycją a współczesnością 85

JOLANTA FISZBAK, Jakiego polonisty potrzebuje współczesna szkoła? O pożądanych cechach nauczycieli w świetle uczniowskich wypowiedzi ankietowych 103

ANNA JANUS-SITARZ, Funkcja formacyjna edukacji polonistycznej w czasach niepokoju 121

HANNA KĄDZIOŁKA-SABANTY, Kompetencje nauczyciela polonisty a przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy 133

KREATYWNY NAUCZYCIEL. KREATYWNY UCZEŃZUZANNA CZECHOWSKA, Świadomość studentów filologii polskiej na temat twórczości jako dyspozycji nauczyciela i ucznia 153

MAGDALENA TRYSIŃSKA, Rozprawka szkolna – między schematyzmem a kreatywnością 165

ANNA KRASOWSKA, Rozwijanie kompetencji humorystycznejna lekcjach języka polskiego 185

KRZYSZTOF BIEDRZYCKI, Lęk przed interpretacją 197

ANNA ŚLÓSARZ, Metoda wizualizacji słów kluczowych wiersza 207

DANUTA KĘPA-FIGURA, Zasada kooperacji Paula Grice’a jako narzędzie oceny tekstu medialnego w edukacji polonistycznej 243

KAROLINA WAWER, Polonista wobec wyzwań współczesności. Imigranci z Ukrainy – o studenckim projekcie edukacyjnym 261

POLONISTYKA – NIE TYLKO CYFROWAKRZYSZTOF KASZEWSKI, Przekształcenie, poszerzenie, otwarcie – trzy poziomy wykorzystania cyfrowych mediów w edukacji (nie tylko) polonistycznej 291

MICHAŁ FRIEDRICH, Nie tylko „sztuki siostrzane”. Malarstwo – literatura – ekfraza na lekcjach języka polskiego 303

AGNIESZKA KOWALKIEWICZ-KULESZA, Słuchanie ze zrozumieniem – rola słuchowisk w kształceniu polonistycznym 317

ALENA PODVIAZKINA, Audycje radiowe jako pomoc dydaktyczna na lekcjach języka polskiego 329

UCZEŃ O SPECJALNYCH POTRZEBACHDOROTA KARKUT, Kształcenie kompetencji studentów polonistyki do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 347

HELENA BALCEREK, Wiedza o języku a problemy komunikacyjne uczniów z ASD 363

MAGDALENA MARZEC-JÓŹWICKA, TOMASZ KORCZYŃSKI, Współpraca polonisty z psychologiem jako istotny element kształcenia przyszłych nauczycieli 379

WIOLETA LUCHOWSKA, Mowa jako narzędzie ekspresji dziecka. Uczeń z arabskiego kręgu kulturowego na lekcji języka polskiego 399