"Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole"
Identyfikator Librowy: 217476
Spis treści
KATARZYNA MACIEJAK, MAGDALENA TRYSIŃSKA, Wstęp 7
NAUCZYCIEL WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLEPAWEŁ SPOREK, W poszukiwaniu archetypu nauczyciela. Rozważania w świetle koncepcji Berniego Neville’a 15
MAREK PIOTROWSKI, Nauczycielskie kompetencje w przededniu 100-lecia sformułowania koncepcji progresywistycznej w edukacji 37
MAREK PIENIĄŻEK, Polonistyka performatywna – nowy zestaw kompetencji dydaktycznych 53
ZOFIA POMIRSKA, Wiwat polonista konstruktywista! 69
STANISLAV ŠTĚPÁNÍK, Nauczyciel języka ojczystego w konflikcie między tradycją a współczesnością 85
JOLANTA FISZBAK, Jakiego polonisty potrzebuje współczesna szkoła? O pożądanych cechach nauczycieli w świetle uczniowskich wypowiedzi ankietowych 103
ANNA JANUS-SITARZ, Funkcja formacyjna edukacji polonistycznej w czasach niepokoju 121
HANNA KĄDZIOŁKA-SABANTY, Kompetencje nauczyciela polonisty a przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy 133
KREATYWNY NAUCZYCIEL. KREATYWNY UCZEŃZUZANNA CZECHOWSKA, Świadomość studentów filologii polskiej na temat twórczości jako dyspozycji nauczyciela i ucznia 153
MAGDALENA TRYSIŃSKA, Rozprawka szkolna – między schematyzmem a kreatywnością 165
ANNA KRASOWSKA, Rozwijanie kompetencji humorystycznejna lekcjach języka polskiego 185
KRZYSZTOF BIEDRZYCKI, Lęk przed interpretacją 197
ANNA ŚLÓSARZ, Metoda wizualizacji słów kluczowych wiersza 207
DANUTA KĘPA-FIGURA, Zasada kooperacji Paula Grice’a jako narzędzie oceny tekstu medialnego w edukacji polonistycznej 243
KAROLINA WAWER, Polonista wobec wyzwań współczesności. Imigranci z Ukrainy – o studenckim projekcie edukacyjnym 261
POLONISTYKA – NIE TYLKO CYFROWAKRZYSZTOF KASZEWSKI, Przekształcenie, poszerzenie, otwarcie – trzy poziomy wykorzystania cyfrowych mediów w edukacji (nie tylko) polonistycznej 291
MICHAŁ FRIEDRICH, Nie tylko „sztuki siostrzane”. Malarstwo – literatura – ekfraza na lekcjach języka polskiego 303
AGNIESZKA KOWALKIEWICZ-KULESZA, Słuchanie ze zrozumieniem – rola słuchowisk w kształceniu polonistycznym 317
ALENA PODVIAZKINA, Audycje radiowe jako pomoc dydaktyczna na lekcjach języka polskiego 329
UCZEŃ O SPECJALNYCH POTRZEBACHDOROTA KARKUT, Kształcenie kompetencji studentów polonistyki do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 347
HELENA BALCEREK, Wiedza o języku a problemy komunikacyjne uczniów z ASD 363
MAGDALENA MARZEC-JÓŹWICKA, TOMASZ KORCZYŃSKI, Współpraca polonisty z psychologiem jako istotny element kształcenia przyszłych nauczycieli 379
WIOLETA LUCHOWSKA, Mowa jako narzędzie ekspresji dziecka. Uczeń z arabskiego kręgu kulturowego na lekcji języka polskiego 399