"W krzywym zwierciadle ironii i autoironii"

Identyfikator Librowy: 217490

Spis treści

Zaproszenie do lektury 11

Wprowadzenie 15

IRONIA: TŁO TEORETYCZNE1. Ironia w wymiarze językowym i jej miejsce w komunikacji 23 1.1. Jak rozpoznać ironię? 25

1.2. Ironia w świetle badań nad humorem 30

1.3. Cele komunikacyjne ironii 31

uczestników 34

2. Ironia jako sposób konceptualizacji rzeczywistości w wymiarze interakcyjnym 37 2.1. Ironia a Goffmanowski rytuał interakcyjny 37

2.2. (Auto)ironia jako mechanizm autoprezentacji 38

2.3. Ironia jako przywołanie echem w reakcji na niespełnione oczekiwania 39

2.4. Ironia jako gra pozorów 41

2.5. Ironia, czyli powiedzenie (nie)prawdy 42

kontekstualizacją 43

3. Mechanizmy przetwarzania ironii 44

4. Ironia z perspektywy różnic indywidualnych 47 4.1. Afekt w ironii oraz wpływ ironii na postawy 47

4.2. Ironia a lęk 49

4.3. Ironia a samoocena 50

4.4. Ironia a płeć 50

5. Komunikowanie stereotypów w przetwarzaniu języka niedosłownego 55

WPROWADZENIE DO CZĘŚCI EMPIRYCZNEJ1. Uzasadnienie podjętej tematyki 61 1.1. Badania nad rozumieniem ironii sytuacyjnej przez dzieci 61

1.2. Badania nad znaczeniem płci w układzie komunikacyjnym 62

1.3. Badania nad percepcją ironii przez osoby dorosłe 63

2. Badanie pilotażowe: percepcja ironii, afekt i IQ 65 2.1. Założenia badania pilotażowego i pytania badawcze 65

2.2. Wybór i opracowanie narzędzi badawczych 66

2.3. Opis badania pilotażowego 67

2.3.1. Osoby badane 67

2.3.2. Procedura badania 67

2.4. Wyniki badania pilotażowego 68

2.5. Dyskusja dotycząca badania pilotażowego 70

3. Cel monografii 73

4. Podstawowe pytania badawcze 74

5. Narzędzia badawcze 77 5.1. Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI) 77

5.1.1. Uzasadnienie wprowadzenia pomiaru lęku 77

5.1.2. Założenia dotyczące pomiaru lęku 78

5.2. Skala Samooceny Rosenberga (SES) 80

5.2.1. Uzasadnienie wprowadzenia pomiaru samooceny 80

5.2.2. Założenia dotyczące pomiaru samooceny 81

5.3. Inwentarz do Oceny Płci Psychologicznej (IPP) 81

psychologicznej 82

5.4. Test Tworzenia i Percepcji Ironii (TTPI) 83

psychologicznej 83

Percepcji Ironii 84

Percepcji Ironii 85

5.5. Zadanie Wstępne Torujące (priming) – aktywizacja stereotypu płci 86

5.5.1. Uzasadnienie wprowadzenia Zadania Wstępnego Torującego 88

5.5.2. Założenia dotyczące torowania 89

6. Schemat badania i rozkład wyników charakteryzujących próbę badawczą 92 6.1. Procedura badania 92

6.2. Charakterystyka badanej próby 93

6.2.1. Wyniki testów STAI, SES i IPP a płeć osób badanych 96

lęku 99

6.3. Wyniki dotyczące wyboru przymiotników w Zadaniu Wstępnym Torującym 104

6.4. W kierunku odpowiedzi na główne pytanie badawcze pracy 110

1. Badanie 1: Tworzenie ironii 113 1.1. Jak kobiety i mężczyźni odpowiadają na ironię − opis Zadania Tworzenia i Percepcji Ironii 113

1.2. Założenia konstrukcji Zadania 1 114

1.3. Uzasadnienie przeprowadzenia Badania 1 116

1.4. Hipotezy i operacjonalizacja hipotez dotyczących Badania 1 116

1.5. Analiza danych zebranych w Zadaniu 1 119

1.6. Wyniki i weryfikacja hipotez Badania 1 123

1.6.1. Płeć osób badanych a rodzaj reakcji na ironię 123

1.6.2. Samoocena, lęk i płeć psychologiczna a reakcja na ironię 128

1.6.3. Płeć, samoocena, lęk i płeć psychologiczna a śmiech 130

2. Badanie 2: W krzywym zwierciadle autoironii 133 2.1. Między autodeprecjacją i autoafirmacją: jak kobiety i mężczyźni stosują autoironię – opis Zadania Autoironii 133

2.2. Założenia konstrukcji Zadania 2 134

2.3. Uzasadnienie przeprowadzenia Badania 2 135

2.4. Hipotezy i operacjonalizacja hipotez dotyczących Badania 2 136

2.5. Analiza danych zebranych w Zadaniu 2 137

2.6. Wyniki i weryfi kacja hipotez Badania 2 140

autodeprecjacji 140

autodeprecjacji 141

autodeprecjacja 142

2.6.5. Płeć osób badanych a stosowanie autoafirmacji i autodeprecjacji 143

autodeprecjacji 143

2.6.6. Płeć psychologiczna a stosowanie autoafirmacji i autodeprecjacji 145

2.6.7. Płeć osób badanych a odwoływanie się do wyglądu 146

lęku a uzasadnienia wyboru komentarza autoironicznego 146

2.6.9. Uzasadnienia dotyczące wyboru komentarza autoironicznego i nieironicznego 152

mężczyzn – opis Zadania Aktywizacji Stereotypu Płci w Ironii 155

3.2. Założenia konstrukcji Zadania 3 156

3.3. Uzasadnienie przeprowadzenia Badania 3 157

3.4. Hipotezy i operacjonalizacja hipotez dotyczących Badania 3 159

3.5. Analiza danych w Badaniu 3 162

3.6. Wyniki i weryfikacja hipotez Badania 3 169

3.6.1. Płeć osób badanych a znak afektywny i treść emocji odczuwanych przy odbiorze ironicznej pochwały 169

3.6.2. Samoocena a emocje odczuwane przy odbiorze ironii 173

3.6.3. Poziom lęku a emocje odczuwane przy odbiorze ironii 174

3.6.4. Płeć, samoocena i lęk a locus przyczynowości motywacji nadawcy ironii 176

doświadczanych przez odbiorców ironii 179

3.6.7. Walencja intencji przypisywanych nadawcy ironii a walencja i treść emocji doświadczanych przez odbiorców ironii 181

odczuwanych przy komentarzu wprost 181

3.6.8. Płeć psychologiczna a odczuwane emocje, pobudzenie emocji, treść emocji oraz walencja intencji przypisywanych nadawcy pochwały ironicznej 184

3.6.9. Samoocena a humor w odbiorze ironii 189

3.6.10. Płeć a pobudzenie emocji doświadczanych w procesie odbioru pochwały ironicznej 190

autoironii 191

autoironii 191

4.3. Wpływ lęku na stosowanie ironii i autoironii 192

i autoironii 192

oraz na doświadczanie emocji w procesie odbioru ironii 193

DYSKUSJA1. Tworzenie ironii a płeć (dyskusja dotycząca wyników Badania 1) 199

2. Autoironia a płeć (dyskusja dotycząca wyników Badania 2) 207

3. Wymiary afektu w ironii a płeć (dyskusja dotycząca wyników Badania 3) 214

4. Uwagi końcowe 221 4.1. Czy ironię można przypisywać jedynie człowiekowi? 221

4.2. Czy ironia jest symulowaną nieautentycznością? 221

4.3. Czy ironia ma płeć? 222

FINIS CORONAT1. Podsumowanie wyników przeprowadzonych badań 227

2. Ograniczenia badania 231

3. Nowatorstwo i znaczenie przeprowadzonych badań 233

Bibliografia 238

Załączniki 260

Indeks nazwisk 275

Spis tabel 281

Spis rysunków 285