"Przezwyciężenie statusowej determinacji karier szkolnych"
Identyfikator Librowy: 218037
Spis treści
Wstęp 7
ROZDZIAŁ 1. Edukacja a procesy ruchliwości społecznej 111.1. Ruchliwość społeczna – charakterystyka zjawiska 11
1.2. Ruchliwość społeczna a edukacja 14
1.3. Nierówności edukacyjne a stabilność struktury społecznej 15
1.4. Pochodzenie społeczne i poziom wykształcenia a procesy ruchliwości 18
1.5. Ruchliwość społeczna – edukacja – merytokracja 22
1.6. Badania z zakresu edukacji i procesów ruchliwości społecznej 24
1.7. Podsumowanie 27
ROZDZIAŁ 2. Wpływ przypisanego statusu ucznia na przebieg karier szkolnych 302.1. Rola statusu społeczno-ekonomicznego w badaniach edukacyjnych 30
2.2. Relacja między SES a osiągnięciami szkolnymi 32
2.3. Pomiar statusu przypisanego – propozycja z badania PISA 37
2.4. Socjoekonomiczne nierówności a edukacja 40
2.5. Mechanizmy wpływu SES na osiągnięcia szkolne 44
2.6. SES a procesy selekcyjne w szkole 60
2.7. Egzaminy zewnętrzne jako mechanizm selekcji 67
2.8. Podsumowanie 69
ROZDZIAŁ 3. Przezwyciężenie determinizmu statusowegokarier szkolnych 723.1. Stan badań nad przezwyciężeniem determinacji statusowej osiągnięć szkolnych 73
3.2. Resilience – charakterystyka fenomenu skutecznej adaptacji 79
3.3. Od resilience do academic resilience 87
ROZDZIAŁ 4. W poszukiwaniu academic resilience w polskim systemie oświaty – badania własne 1054.1. Pytania i hipotezy badawcze 105
4.2. Metodologia badania „Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży – szkoły pogimnazjalne” 106
4.3. Przezwyciężenie determinacji statusowej – analiza występowania i korelatów academic resilience 116
4.4. Podsumowanie i wnioski końcowe 128
Bibliografia 133
Spis rysunków 150
Spis tabel 151