"Przezwyciężenie statusowej determinacji karier szkolnych"

Identyfikator Librowy: 218037

Spis treści

Wstęp 7

ROZDZIAŁ 1. Edukacja a procesy ruchliwości społecznej 111.1. Ruchliwość społeczna – charakterystyka zjawiska 11

1.2. Ruchliwość społeczna a edukacja 14

1.3. Nierówności edukacyjne a stabilność struktury społecznej 15

1.4. Pochodzenie społeczne i poziom wykształcenia a procesy ruchliwości 18

1.5. Ruchliwość społeczna – edukacja – merytokracja 22

1.6. Badania z zakresu edukacji i procesów ruchliwości społecznej 24

1.7. Podsumowanie 27

ROZDZIAŁ 2. Wpływ przypisanego statusu ucznia na przebieg karier szkolnych 302.1. Rola statusu społeczno-ekonomicznego w badaniach edukacyjnych 30

2.2. Relacja między SES a osiągnięciami szkolnymi 32

2.3. Pomiar statusu przypisanego – propozycja z badania PISA 37

2.4. Socjoekonomiczne nierówności a edukacja 40

2.5. Mechanizmy wpływu SES na osiągnięcia szkolne 44

2.6. SES a procesy selekcyjne w szkole 60

2.7. Egzaminy zewnętrzne jako mechanizm selekcji 67

2.8. Podsumowanie 69

ROZDZIAŁ 3. Przezwyciężenie determinizmu statusowegokarier szkolnych 723.1. Stan badań nad przezwyciężeniem determinacji statusowej osiągnięć szkolnych 73

3.2. Resilience – charakterystyka fenomenu skutecznej adaptacji 79

3.3. Od resilience do academic resilience 87

ROZDZIAŁ 4. W poszukiwaniu academic resilience w polskim systemie oświaty – badania własne 1054.1. Pytania i hipotezy badawcze 105

4.2. Metodologia badania „Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży – szkoły pogimnazjalne” 106

4.3. Przezwyciężenie determinacji statusowej – analiza występowania i korelatów academic resilience 116

4.4. Podsumowanie i wnioski końcowe 128

Bibliografia 133

Spis rysunków 150

Spis tabel 151