"Psychospołeczne i edukacyjne mechanizmy stereotypizacji, uprzedzeń i dyskryminacji dzieci sezonowych migrantów"

Identyfikator Librowy: 219435

Spis treści

Wstęp 11

cyrkularnych migrant�w 17

1.1. Społeczne piętno eurosieroctwa 18

1.1.1. Eurosieroctwo jako indywidualna skaza i piętno grupowe 19

1.2. Proces stereotypizacji eurosierot 21

1.2.1. Prototypy w procesie stereotypizacji eurosierot 23

1.2.2. Funkcje schemat�w poznawczych 24

1.2.3. Proces formowania stereotypowego obrazu eurosieroty 26

1.3. Badanie 1. Formalna i treściowa charakterystyka stereotypowegoobrazu eurosieroty 27

1.3.1. Metoda 28

1.3.2. Wyniki 30

1.3.3. Dyskusja 51

dzieci cyrkularnych migrant�w 54

1.5. Językowe mechanizmy stereotypizacji eurosierot 58

1.6. Badanie 2. Osiągnięcia edukacyjne eurosierot. Proces automatycznejstereotypizacji dzieci cyrkularnych migrant�w 63

1.6.1. Metoda 64

1.6.2. Wyniki 67

1.7. Badanie 3. Funkcjonowanie poznawcze eurosierot. Proces automatycznejstereotypizacji dzieci cyrkularnych migrant�w 69

1.7.1. Metoda 69

1.7.2. Wyniki 71

1.8. Dyskusja 73

2.1. Uprzedzenia i stereotypy – ich wzajemne relacje w ramach postaw 76

Rozdział 2. Emocje wzbudzane przez eurosieroty.Zjawisko uprzedzeń wobec dzieci cyrkularnych migrantów 76

2.1.1. Uprzedzenia jawne i ukryte wobec eurosierot 79

2.1.2. Współczesne formy uprzedzeń – uprzedzenia awersyjne 83

2.2. Zjawisko dyfuzji znaczeń słów i afektu 84

2.3. Język a uprzedzenia wobec innych 85

2.3.1. Uprzedzenia i język nienawiści 86

2.3.2. Uprzedzenia i język propagandy 89

2.4. Badanie 4. Uprzedzenia jawne wobec eurosierot 90

2.4.1. Metoda 91

2.4.2. Wyniki 91

2.4.3. Dyskusja 93

2.5. Badanie 5. Uprzedzenia utajone wobec eurosierot,sierot i dzieci 94

2.5.1. Metoda 95

2.5.2. Wyniki 98

2.5.3. Dyskusja 101

2.6.1. Metoda 103

dzieci cyrkularnych migrant�w 103

2.6.2. Wyniki 105

2.7. Badanie 7. Kontakt z eurosierotami jako źródło negatywnych emocji 106

2.7.1. Metoda 107

2.7.2. Wyniki 109

2.8. Badanie 8. Kontakt z eurosierotami jako źródło negatywnych emocji.Replikacja 110

2.8.1. Metoda 111

2.8.2. Wyniki 112

2.9. Dyskusja 114

3.1. Kategoryzowanie innych a skłonność do ich dyskryminowania 116

Rozdział 3. Zachowania kierowane wobec eurosierot.Zjawisko dyskryminacji dzieci cyrkularnych migrant�w 116

3.1.1. Treść stereotypu a różne formy dyskryminowania innych 117

3.1.2. Wymiary dyskryminowania innych 118

3.1.3. Zjawisko dyskryminowania a dehumanizowaniei infrahumanizowanie innych 120

3.2. Związek stygmatyzacji i dyskryminacji 122

3.3. Dyskryminowanie eurosierot jako efekt oczekiwań interpersonalnych 125

3.4. Poziom spostrzeganej kontroli nad zachowaniami eurosierota skłonność nauczycieli do ich dyskryminowania 128

3.5. Zjawisko kontrolowaneji automatycznej dyskryminacji innych 129

3.5.1. Znaczenie języka w procesie dyskryminowania innych 131

3.6. Badanie 9. Pomoc oferowana eurosierotom 134

3.6.1. Metoda 135

3.6.2. Wyniki 136

3.7. Badanie 10. Pomoc deklarowana i rzeczywiście oferowanaeurosierotom 138

3.7.1. Metoda 138

3.7.2. Wyniki 139

3.8. Dyskusja 140

Rozdział 4. Edukacyjne i pozaedukacyjne efekty eurosieroctwa.Funkcjonowanie dzieci cyrkularnych migrant�w w klasie szkolneji dorosłym życiu 144

4.1.1. Rola grupy rówieśniczej w rozwoju dziecka 145

i nauczycielami 145

w grupie rówieśniczej 146

4.1.3. Zjawisko ulubieńców nauczycieli a dyskryminowanie eurosierotw klasie szkolnej 150

4.1.4. Pozycja społeczna dzieci cyrkularnych migrantóww klasie szkolnej 150

4.2. Badanie 11. Funkcjonowanie dzieci cyrkularnych migrant�ww klasie szkolnej 151

4.2.1. Metoda 151

4.2.2. Wyniki 153

4.2.3. Dyskusja 168

4.3. Funkcjonowanie dzieci cyrkularnych migrantów w dorosłym życiu.Doświadczenia migracyjne, style przywiązania i relacjepartnerskie/małżeńskie 169

4.3.1. Potencjalne mediatory i moderatory efekt�w eurosieroctwa 171

oraz postawy dzieci wobec rodziców migrującychi pozostających w kraju 172

4.3.3. Poziom zaspokajania potrzeb dzieci w rodzinach migracyjnych 173

cyrkularnych migrant�w 176

4.3.5. Style przywiązania a jakość funkcjonowaniaosób w związkach partnerskich/małżeńskich 178

4.3.6. Style przywiązania a miłość romantyczna 179

4.4.1. Metoda 181

cyrkularnych migrant�w 181

4.4.2. Wyniki 187

4.4.3. Dyskusja 191

Rozdział 5. Metaanalizy wyników badań od 1. do 12 194

5.1. Metoda 195

5.2. Wyniki 200

5.2.1. Metaanaliza 1. Wpływ etykiety „eurosierota” na postawyos�b badanych wobec dzieci cyrkularnych migrant�w 200

cyrkularnych migrant�w 206

5.3. Dyskusja 210

Bibliografia 217

Aneks 1. Kwestionariusz Obrazu Eurosieroty (KOE) 235

Aneksy 235

i starszym wieku 240

poznawczej i podania instrukcji maskującej prawdziwy cel badania 241

Aneks 4. Przykładowe odciski palców 242

Aneks 5. Test Zdań Przemieszanych 243

Aneks 6. Słowa wykorzystane w zadaniach od 1 do 5 trzech testów IAT 244

Aneks 7. Przykładowe plansze wykorzystane w zadaniachod 1 do 5 trzech test�w IAT 245

Aneks 8. Przykładowe heksagramy 246

Aneks 9. Przykładowe czarno-białe zdjęcia radosnych i smutnych dzieci –dziewczynek i chłopców w różnym wieku 247

Aneks 10. Przykładowe zadania testu przeszukiwania pola 248

Aneks 11. Kwestionariusz Zachowań Prozdrowotnych 249

Aneks 12a. Kwestionariusz Obrazu Ucznia(KOU – wersja z kategorią opisową) 250

Aneks 12b. Kwestionariusz Obrazu Ucznia(KOU – wersja z terminem „eurosierota”) 254

Aneks 13. Kwestionariusz Doświadczeń Migracyjnych 258

Wykaz rycin 259

Wykaz tabel 262

Indeks nazwisk 263

Indeks rzeczowy 270