"Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej"

Identyfikator Librowy: 222001

Spis treści

Strona tytułowa 2

Strona redakcyjna 3

Spis treści 4

Wprowadzenie 5

1. Wprowadzenie w problematykę inkluzji edukacyjnej 8

2. Dwa nurty inkluzji edukacyjnej 16

3. Kultura inkluzyjna szkoły – szkoła w kulturze inkluzyjnej 20

4. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną jako podmiot kultury szkoły inkluzyjnej 28

4.1. Perspektywy postrzegania niepełnosprawności intelektualnej – wprowadzenie 28

4.2. Funkcjonalna perspektywa postrzegania ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną 30

4.3. Społeczna perspektywa postrzegania ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną 34

4.4. Organizacja i podstawowe założenia edukacji uczniówz lekką niepełnosprawnością intelektualną 44

4.5. Dwie koncepcje organizacji uczenia się dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną 48

4.6. Konkluzja 58

5. Koncepcja badań własnych 60

5.1. Wprowadznie 60

5.2. Zarys koncepcji badań w kontekście zakładanych i zaskakujących trudności ich realizacji 62

6. Nauczyciele o sobie, uczniach z lekką niepełnosprawnością intelektualną i ich edukacji w szkole ogólnodostępnej – prezentacja i omówienie wyników badań 67

6.1. Wprowadzenie 67

6.2. Nauczyciele o swoim wykształceniu i poczuciu przygotowania do pracy z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną 68

6.3. Uczeń – jego płeć, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz powody pozostawienia go w placówce ogólnodostępnej 79

6.4. Wybrane aspekty współpracy i wsparcia, czyli o rodzicach, poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz udziale w zajęciach pozalekcyjnych ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną 89

6.5. O indywidualizacji w kontekście czasu i liczebności klas 102

6.6. Działania (nie)dostosowane do możliwości ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną 111

Zamiast zakończenia – o propozycjach nauczycieli w zakresie poprawy sytuacji edukacyjnej ucznia z lekką niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej 133

Bibliografia 139

Aneks nr 1 153

Przypisy 156