"Psychologia zdrowia"
Libra identifier: 223054
Table of Contents
Strona tytułowa 2
Strona redakcyjna 3
Wstęp 10
Rozdział 1. Narodziny i rozwój psychologii zdrowia 15
1.1. Źródła wyodrębnienia się psychologii zdrowia 16
1.2. Prekursorzy psychologii zdrowia 23
1.3. Współczesne wyzwania naukowe, edukacyjne i praktyczne. Poszerzony zakres i nowe problemy 27
1.4. Podsumowanie 34
Rozdział 2. Psychologia zdrowia jako dziedzina stosowana 36
2.1. Pojęcie psychologii zdrowia i jej ogólna charakterystyka 37
2.2. Psychologia zdrowia jako dziedzina badań 39
2.3. Psychologia zdrowia jako dziedzina zastosowań praktycznych 42
2.4. Status psychologii zdrowia 44
2.5. Podsumowanie 45
Rozdział 3. Koncepcje i pojęcie zdrowia w psychologii i naukach o człowieku 47
3.1. Co to jest zdrowie 48
3.2. Ogólne tendencje w ujmowaniu zdrowia 53
3.3. Zmiany poziomu zdrowia w ciągu życia człowieka 56
3.4. Pojęcie zdrowia a pojęcia bliskoznaczne 63
3.5. Podsumowanie 67
Rozdział 4. Modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia 69
4.1. Model biomedyczny 70
4.2. Model biopsychospołeczny i holistyczno-funkcjonalny 71
4.3. Model socjoekologiczny 74
4.4. Model dobrostanu psychicznego 76
4.5. Podsumowanie 79
Rozdział 5. Podejście salutogenetyczne i jego znaczenie dla psychologii 81
5.1. Komplementarność podejścia patogenetycznego i salutogenetycznego 82
5.2. Podstawowe założenia teoretyczne podejścia salutogenetycznego 83
5.3. Wybrane wyniki empirycznej weryfikacji modelu salutogenezy 89
5.4. Podsumowanie 93
Rozdział 6. Behawioralne uwarunkowania zdrowia i choroby 95
6.1. Zachowanie a zdrowie i choroba – uwagi wstępne 96
6.2. Pojęcie i istota zachowań zdrowotnych 99
6.3. Rodzaje zachowań zdrowotnych 104
6.4. Badania nad strukturą zachowań zdrowotnych 106
6.5. Styl życia a zdrowie 109
6.6. Podsumowanie 110
Rozdział 7. Poznawcze uwarunkowania zdrowia i choroby 112
7.1. Potoczne i naukowe koncepcje zdrowia 113
7.2. Komponenty świadomości zdrowotnej i jej rozwój 115
7.3. Przekonania dotyczące możliwości wpływania na własne zdrowie 118
7.4. Rola czynników poznawczych w organizacji zachowań zdrowotnych 122
7.5. Podsumowanie 124
Rozdział 8. Modele społecznej psychologii poznawczej wyjaśniające zachowania zdrowotne i zmianę zachowań 127
8.1. Model przekonań zdrowotnych 128
8.2. Teoria uzasadnionego działania i teoria planowanego zachowania 130
8.3. Motywacja do zmiany zachowań związanych ze zdrowiem z perspektywy teorii autodeterminacji 134
8.4. Modele fazowe i procesualne zmiany zachowań związanych ze zdrowiem 137
8.5. Znaczenie procesów ważnych w realizacji intencji prozdrowotnych 147
8.6. Zasady kształtowania i zmiany zachowań zdrowotnych 149
8.7. Doskonalenie modeli naukowych i programów zmiany zachowań związanych ze zdrowiem 150
8.8. Podsumowanie 153
Rozdział 9. Zdrowie i choroba w paradygmacie stresu psychologicznego 155
9.1. Współczesne ujęcia stresu psychologicznego 156
9.2. Wielowymiarowa analiza zjawiska stresu a podejście do problemów zdrowotnych we współczesnej psychologii zdrowia 163
9.3. Radzenie sobie jako specyficzna forma aktywności w obliczu stresu – ujęcie klasyczne 164
9.4. Radzenie sobie jako specyficzna forma aktywności w obliczu stresu – współczesne ujęcia rozszerzające 166
9.5. Radzenie sobie z problemami zdrowotnymi z perspektywy postępów w psychologii stresu 171
9.6. Podsumowanie 174
Rozdział 10. Psychologiczno-społeczny kontekst zdrowia i choroby – zasoby i czynniki ryzyka w modelu salutogenetycznym i patogenetycznym 176
10.1. Rola zasobów i deficytów odpornościowych w procesach zdrowia i choroby 177
10.2. Resilience jako nowy obszar badań nad procesami odporności 188
10.3. Podsumowanie 195
Rozdział 11. Psychologiczne mechanizmy chorób i dysfunkcji somatycznych 196
11.1. Psychodynamiczne koncepcje wyjaśniające choroby i dysfunkcje somatyczne 197
11.2. Behawioralno-poznawcze koncepcje wyjaśniające prozdrowotne i ryzykowne zachowania oraz dysfunkcje i zaburzenia somatyczne 201
11.3. Rodzinne koncepcje chorób i dysfunkcji somatycznych w podejściu systemowym 204
11.4. Stres jako przyczyna chorób 205
11.5. Osobowość a zachorowalność 213
11.6. Psychoneuro-immunologia jako współczesna propozycja wyjaśniania zależności psychosomatycznych 216
11.7. Polietiologiczne modele chorób somatycznych 219
11.8. Podsumowanie 220
Rozdział 12. Psychologiczne następstwa choroby 222
12.1. Ogólna charakterystyka psychologiczna zmian w sytuacji człowieka w następstwie choroby – sytuacja choroby jako źródło stresu 223
12.2. Reakcje emocjonalne wobec choroby i związanej z nią sytuacji 225
12.3. Poznawcze odzwierciedlenie własnej choroby – jej obraz i jego komponenty 228
12.4. Ból jako główna forma cierpienia w chorobie somatycznej 230
12.5. Zmęczenie jako powszechne doświadczenie związane z chorobą somatyczną 232
12.6. Depresja jako dolegliwość współwystępująca z chorobą somatyczną 234
12.7. Podsumowanie 235
Rozdział 13. Zachowanie wobec własnej choroby i jego organizacja 236
13.1. Radzenie sobie ukierunkowane na emocje 237
13.2. Radzenie sobie z chorobą ukierunkowane na znaczenie (na przykładzie teorii adaptacji poznawczej Shelley Taylor) 243
13.3. Instrumentalne radzenie sobie z chorobą; sytuacja choroby jako zadanie 244
13.4. Indywidualne różnice predyspozycji do radzenia sobie z chorobą; rola indywidualnego stylu radzenia sobie 248
13.5. Skuteczność radzenia sobie z własną chorobą i rozwój osobisty w chorobie somatycznej 250
13.6. Stres, choroba i radzenie sobie – wzajemne związki 252
13.7. Podsumowanie 252
Rozdział 14. Psychologiczne aspekty opieki zdrowotnej 254
14.1. Wyzwania i ograniczenia współczesnego systemu ochrony zdrowia – uwagi wstępne 255
14.2. Kontakty człowieka zdrowego z systemem opieki zdrowotnej i jego zadaniami 256
14.3. Pacjent w szpitalu, organizacja instytucji leczniczych a jakość usług zdrowotnych 261
14.4. Seniorzy w systemie opieki zdrowotnej 264
14.5. Podsumowanie 267
Rozdział 15. Psychologiczna problematyka kontaktu lekarz–pacjent 269
15.1. Psychologiczny kontekst kontaktu lekarza z pacjentem – wprowadzenie 270
15.2. Kontakt lekarza z pacjentem jako zagadnienie interdyscyplinarne; znaczenie aspektów wychowawczych 271
15.3. Podejmowanie decyzji o udaniu się do lekarza, oczekiwania pacjenta i lęk przed spotkaniem z lekarzem 273
15.4. Przebieg spotkania pacjenta z lekarzem; problemy w komunikowaniu się 276
15.5. Satysfakcja pacjenta ze spotkania z lekarzem – zmiany stanu emocjonalnego po wizycie i ich związek z wynikami leczenia 278
15.6. Wykowanywanie przez pacjentów zaleceń lekarskich 280
15.7. Zaufanie jako podstawa relacji lekarz–pacjent; jaki lekarz zasługuje na zaufanie? 283
15.8. Paternalizm, konsumeryzm czy partnerstwo? Zmieniający się model relacji lekarz–pacjent 286
15.9. Podsumowanie 287
Rozdział 16. Psychologiczna diagnoza zdrowia i choroby oraz kontekstu zdrowia 289
16.1. Metodologiczne podstawy diagnozy poziomów zdrowia i choroby 290
16.2. Cele i problemy diagnostyczne w psychologii zdrowia 293
16.3. Znaczenie ekspertyzy i badań ewaluacyjnych w psychologii zdrowia 299
16.4. Metody diagnozy psychologicznych aspektów zdrowia i choroby 302
16.5. Podsumowanie 308
Rozdział 17. Interwencje psychologiczne i rodzaje pomocy w psychologii zdrowia 310
17.1. Psychologiczne aspekty promocji zdrowia 311
17.2. Psychologiczna prewencja chorób i dysfunkcji somatycznych 314
17.3. Interwencja psychologiczna w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowia 318
17.4. Wybrane zagadnienia terapii psychologicznej 321
17.5. Psycholog zdrowia w roli konsultanta 326
17.6. Podsumowanie 327
Rozdział 18. Psychologia zdrowia w wybranych dziedzinach medycyny 329
18.1. Psychologiczne problemy chorób układu krążenia 330
18.2. Psychologiczne problemy chorób nowotworowych 337
18.3. Cukrzyca jako zagrożenie zdrowotne i wyzwanie dla psychologów 345
18.4. Wybrane psychologiczne aspekty ginekologii i położnictwa 356
18.5. Psychologiczna wiedza o starzeniu i starości oraz jej zastosowanie w praktyce geriatrycznej – wybrane zagadnienia 363
18.6. Podsumowanie 372
Rozdział 19. Kontekst metodologiczny psychologii zdrowia 374
19.1. Badania terenowe o celach poznawczych nad psychologicznymi aspektami zdrowia i choroby 375
19.2. Badania jakościowe w psychologii zdrowia 380
19.3. Podejścia stosowane w badaniach psychosomatycznych 385
19.4. Budowanie programów interwencyjnych i ich ewaluacja 387
19.5. Podsumowanie 393
Zakończenie 395
Bibliografia 401
Aneks. Wybrane narzędzia pomiaru zmiennych psychologicznych stosowanych w psychologii zdrowia 429
Przypisy 452