"Zachowania organizacyjne. Zarys problematyki"
Identyfikator Librowy: 224285
Spis treści
Wprowadzenie 10
Rozdział 1 16
Zachowania organizacyjne jako współczesna nauka interdyscyplinarna 16
1.1. Istota oraz komponenty zachowań organizacyjnych 16
1.2. Modele badawcze zachowań organizacyjnych 21
1.3. Wybrane czynniki modyfikujące jednostkowy poziom zachowań organizacyjnych 28
1.4. Uwarunkowania zachowań inteligentnych w organizacji 43
Pytania kontrolne 49
Motywowanie pracowników 50
Rozdział 2 50
2.1. Istota motywacji i motywowania 50
2.2. Wybrane modele motywacji 54
2.3. Wybrane teorie motywacji 61
2.4. System motywacji w przedsiębiorstwie 66
2.5. Wybrane zasady motywowania 68
Pytania kontrolne 69
Rozdział 3 70
vvStres w organizacji 70
3.1. Stres – istota, rodzaje, objawy 70
3.2. Uwarunkowania stresu zawodowego 73
3.3. Sytuacje trudne w zarządzaniu 76
3.4. Pomiar stresu w praktyce zarządzania organizacjami 78
3.5. Profilaktyka stresu 86
Pytania kontrolne 90
Rozdział 4 91
Władza, przywództwo i style kierowania 91
4.1. Władza w organizacji i jej źródła 91
4.2. Wywieranie wpływu na ludzi i zachowania polityczne w organizacji 96
4.3. Współczesne koncepcje przywództwa 101
4.4. Globalny kontekst przywództwa i inne wyzwania stojące przed liderami biznesu 104
Pytania kontrolne 106
Rozdział 5 107
Zespołowość w organizacji 107
5.1. Uwarunkowania i znaczenie pracy zespołowej w zarządzaniu organizacjami 107
5.2. Formy pracy zespołowej 108
5.3. Budowanie zespołu 109
5.4. Kierowanie zespołem 114
Pytania kontrolne 118
Klimat i kultura organizacyjna 119
Rozdział 6 119
6.1. Istota klimatu organizacyjnego 119
6.2. Typy klimatu organizacyjnego 121
6.3. Kultura organizacyjna w teorii zarządzania 123
6.4. Przegląd wybranych klasyfikacji kultury organizacyjnej 134
6.5. Klimat organizacyjny a kultura organizacji 139
Pytania kontrolne 141
Rozdział 7 142
Rozwój kompetencji pracowniczych 142
7.1. Źródła zarządzania kompetencjami pracowniczymi 142
7.2. Kompetencje pracownicze jako wyróżnik zasobów ludzkich organizacji 146
7.3. Wskaźniki rozwoju kompetencji pracowniczych 153
Pytania kontrolne 162
Procesy uczenia się ludzi i organizacji 164
Rozdział 8 164
8.1. Koncepcje uczenia się ludzi w ujęciu behawioryzmu, kognitywizmu, konstruktywizmu i kolektywizmu 164
8.2. Uczenie się ludzi a uczenie się organizacji w świetle koncepcji organizacji uczącej się 168
8.3. Procesy i metody organizacyjnego uczenia się 171
8.4. Style organizacyjnego uczenia się i cechy kultury organizacji sprzyjające organizacyjnemu uczeniu się 178
Pytania kontrolne 181
Dysfunkcje i patologie w organizacji 182
Rozdział 9 182
9.1. Podstawy teorii patologii 182
9.2. Dysfunkcje i patologie organizacyjne – synteza dorobku literaturowego 185
9.3. Dysfunkcje w zarządzaniu zasobami ludzkimi 193
9.4. Dysfunkcje w realizacji procesów organizacyjnego uczenia się 196
9.5. Dysfunkcje w obszarze kultury organizacyjnej 198
Pytania kontrolne 208
Uwagi końcowe. Dylematy i wyzwania współczesnych zachowań w organizacji 209
Literatura 213
Spis tabel 226
Spis rysunków 228