"Zachowania organizacyjne. Zarys problematyki"

Identyfikator Librowy: 224285

Spis treści

Wprowadzenie 10

Rozdział 1 16

Zachowania organizacyjne jako współczesna nauka interdyscyplinarna 16

1.1. Istota oraz komponenty zachowań organizacyjnych 16

1.2. Modele badawcze zachowań organizacyjnych 21

1.3. Wybrane czynniki modyfikujące jednostkowy poziom zachowań organizacyjnych 28

1.4. Uwarunkowania zachowań inteligentnych w organizacji 43

Pytania kontrolne 49

Motywowanie pracowników 50

Rozdział 2 50

2.1. Istota motywacji i motywowania 50

2.2. Wybrane modele motywacji 54

2.3. Wybrane teorie motywacji 61

2.4. System motywacji w przedsiębiorstwie 66

2.5. Wybrane zasady motywowania 68

Pytania kontrolne 69

Rozdział 3 70

vvStres w organizacji 70

3.1. Stres – istota, rodzaje, objawy 70

3.2. Uwarunkowania stresu zawodowego 73

3.3. Sytuacje trudne w zarządzaniu 76

3.4. Pomiar stresu w praktyce zarządzania organizacjami 78

3.5. Profilaktyka stresu 86

Pytania kontrolne 90

Rozdział 4 91

Władza, przywództwo i style kierowania 91

4.1. Władza w organizacji i jej źródła 91

4.2. Wywieranie wpływu na ludzi i zachowania polityczne w organizacji 96

4.3. Współczesne koncepcje przywództwa 101

4.4. Globalny kontekst przywództwa i inne wyzwania stojące przed liderami biznesu 104

Pytania kontrolne 106

Rozdział 5 107

Zespołowość w organizacji 107

5.1. Uwarunkowania i znaczenie pracy zespołowej w zarządzaniu organizacjami 107

5.2. Formy pracy zespołowej 108

5.3. Budowanie zespołu 109

5.4. Kierowanie zespołem 114

Pytania kontrolne 118

Klimat i kultura organizacyjna 119

Rozdział 6 119

6.1. Istota klimatu organizacyjnego 119

6.2. Typy klimatu organizacyjnego 121

6.3. Kultura organizacyjna w teorii zarządzania 123

6.4. Przegląd wybranych klasyfikacji kultury organizacyjnej 134

6.5. Klimat organizacyjny a kultura organizacji 139

Pytania kontrolne 141

Rozdział 7 142

Rozwój kompetencji pracowniczych 142

7.1. Źródła zarządzania kompetencjami pracowniczymi 142

7.2. Kompetencje pracownicze jako wyróżnik zasobów ludzkich organizacji 146

7.3. Wskaźniki rozwoju kompetencji pracowniczych 153

Pytania kontrolne 162

Procesy uczenia się ludzi i organizacji 164

Rozdział 8 164

8.1. Koncepcje uczenia się ludzi w ujęciu behawioryzmu, kognitywizmu, konstruktywizmu i kolektywizmu 164

8.2. Uczenie się ludzi a uczenie się organizacji w świetle koncepcji organizacji uczącej się 168

8.3. Procesy i metody organizacyjnego uczenia się 171

8.4. Style organizacyjnego uczenia się i cechy kultury organizacji sprzyjające organizacyjnemu uczeniu się 178

Pytania kontrolne 181

Dysfunkcje i patologie w organizacji 182

Rozdział 9 182

9.1. Podstawy teorii patologii 182

9.2. Dysfunkcje i patologie organizacyjne – synteza dorobku literaturowego 185

9.3. Dysfunkcje w zarządzaniu zasobami ludzkimi 193

9.4. Dysfunkcje w realizacji procesów organizacyjnego uczenia się 196

9.5. Dysfunkcje w obszarze kultury organizacyjnej 198

Pytania kontrolne 208

Uwagi końcowe. Dylematy i wyzwania współczesnych zachowań w organizacji 209

Literatura 213

Spis tabel 226

Spis rysunków 228